Ideja za Fiat X1/9 kao serija oku ugodnih fotografija
S obzirom na popularnost ovog modela i brojne primjerke koje već nekoliko desetljeća nemate prilike vidjeti na cestama, vrijedi pitati sjećate li se više uopće Fiata X1/9?
Fiat X1/9. Ta fantastična ideja koju je tijekom sedamdesetih tako dobro popratila poslovična talijanska briga za kvalitetu. Taj poseban automobil koji je svojom pojavom razveselio mnoge i dao im priliku da uživaju u nečemu toliko dobrom, da jednostavno ne postoje riječi kojima bi se ovaj automobil mogao opisati.
OK… A sad dosta sarkazma…
Realno gledano, Fiat X1/9 bio je kanta. No ne bilo kakva kanta.
Dotični je Fiat bio kanta koja je stala u sredinu između legendarnog modela 850 Spider i moderne izvedenice tog vječnog roadstera pod nazivom Barchetta.
Dakle, pedigre ovog automobila ni u kojem slučaju nije bio upitan.
Dizajn je potpisao Marcello Gandini, odnosno tvrtka Bertone. Znate, oni koji su između ostalog potpisali dizajn za Lamborghini Miuru, Countach i Diablo, Lanciu Stratos, predivnu Alfu Montreal, Cizetu Moroder V16T i Škodu Favorit.
Stoga nije ništa čudno da je i ovaj 3,8 metara dugačak automobil s pomičnim krovom i pop-up farovima već od svoje konceptne faze oko sebe skupljao publiku.
Ono što Fiat ni dan-danas ne želi priznati jest činjenica da je Fiat X1/9 kao ideja malenog sportskog automobila bio prvenstveno namijenjen tržištu sjeverne Amerike. No to i nije pretjerano bitno, s obzirom na to da su i Europljani dobili oveći broj primjeraka na raspolaganje.
Receptura je bila savršena: centralno-smješten i lako dostupan motor, pogon na stražnje kotače, uglata i niska silueta nalik pravom sportskom automobilu, pomični (Targa) krov i tek 850 kilograma ukupne mase u kombinaciji sa 75 konjskih snaga izvučenih iz 1,3 litre zapremine motora.
Dakle, Fiat X1/9 kao osnovnu ideju nije imao natjecati se s Ferrarijima i sličnim modelima puno razvikanijih proizvođača, već samo ugrabiti svoje mjesto pod suncem i ispasti dobrom investicijom za proizvođača.
Od 1972. do 1982. godine, odnosno tijekom ukupno punog desetljeća proizvodnje, Fiat je na tržište plasirao preko 140,000 primjeraka ovog malog sportskog dvosjeda. A pod kraj proizvodnje od strane Fiata štafetu preuzima tvrtka Bertone, te s proizvodnjom nastavlja još sedam godina.
Time brojka proizvedenih (tj. prodanih) primjeraka dolazi do čak 160,000 primjeraka, što za jedan ovakav automobil nije ni približno malo – pogotovo ako se u obzir uzme vrijeme u sklopu kojeg je ovaj Fiat krenuo u prodaju.
Naime, kraj sedamdesetih obilježile su raznorazne krize, od kojih je onu naftnu bilo najlakše primijetiti. Samim time su u Americi praktički preko noći nestajali ogromni motori upakirani u legendarne modele poput Mustanga, Firebirda i sličnih te se američka auto-industrija okrenula prema smanjenju potrošnje goriva.
Stoga je Fiat ovaj model zapravo ponudio u pravo vrijeme i Amerima pokazao da zapravo ne trebaju 84 litre zapremine svojih tipičnih V8-motora da bi uživali u vožnji.
E sad… Na početku teksta sam napisao da je Fiat X1/9 bio kanta.
Zato se nekako osjećam dužnim objasniti zašto tako mislim.
Fiat za mnoge nikada nije slovio kao proizvođač automobila kojem je u prvom planu kvaliteta u bilo kojem pogledu. Doduše, za mnoge ta medalja ima dvije strane, no mislim da za većinu ipak nema, jer Fiat na tržištu i dan-danas radi kardinalne greške u tom itekako bitnom segmentu.
Kada je X1/9 izašao na tržište izgledalo je kako su unutar zidova te tvrtke konačno kupili rječnik stranih riječi i naučili zaposlenike što pojam kvalitete znači. No već nakon kraćeg vremena se ispostavilo da su Talijani i opet pojam kvalitete shvatili na sebi svojstven način (odnosno krivo). I zato su mnogi kupci ovog malog stroja za uživanje u vožnji ispali razočarani.
Velik broj kupaca žalio se na lošu završnu obradu i prodiranje vode u manje-više sve pore ovog automobila. Zatim je velik broj pritužbi odlazio na konto motora koji je čas radio, a čas ne. No najveća količina ljutih kupaca odlazila je na konto hrđanja karoserije i podvozja, jer je u toj domeni Fiat X1/9 ispao pravom katastrofom.
Doduše, dogradnje na tom planu, te je nakon nekoliko godina stigla i dodatna zaštita karoserije od korozije, ali to je sve bilo uzaludno, jer je velik broj primjeraka do tog momenta već bio u nevozljivom stanju zbog hrđe koja je napadala sa svih strana.
Usprkos svemu tome se nekolicina trkaćih timova odlučila upogoniti upravo ovaj automobil kao svog konja za utrku. Tvrtka Dallara je sastavila trkaću verziju modela X1/9 pod nazivom „Icsunonove“ i s njome nastupila u konkurenciji tadašnje Grupe 5. A u toj trkaćoj priči je vrijedan i spomen tvrtke Abarth, koji je svoje primjerke ovog modela uputio prema blatnim i prašnjavim stazama svjetskog prvenstva u Rallyju.
Danas Fiat na tržište nudi tek nekoliko modela svojih automobila. I ako ćemo realno, izuzev malenog Cinquecenta niti jedan baš i nije pretjerano poseban.
Razloga tome ima mali milijun, no za većinu je kriv danas pokojni čovjek s fetišem prema puloverima, koji je svojevremeno udobno sjedio na vrhu Fiatove piramide i kontrolirao (bivšu) FCA-grupaciju.
Tu i tamo je čovjek u puloveru i odobrio pokoju zanimljivu ideju poput modela Spider. No to ni približno nije dovoljno da bi se Fiat izvukao iz sivila vlastitog postojanja te privukao neke nove kupce kojima će moda biti važnija od funkcije.
To pak dokazuje sve očitiji pad prodaje Fiatovih automobila unutar pojedinih segmenata tržišta, no usprkos svemu tome zaljubljenika u ovu tvrtku i dalje ima.
A kao dokaz tome iz „pera“ dvojice mladih dizajnera stiže jedna izuzetno dobra ideja i podsjetnik na jednu od najinteresantnijih „kanti“ svih vremena.
Koncept „XXX“ (za koji mi doista nije jasno zašto se naziva po oznaci za hard-core pornografiju) potpisuje dizajnerski tim pod nazivom IDEa//Concepts//Relationships, odnosno skraćeno IDECORE.
Dvojac zaslužan za ovaj renderirani podsjetnik na Fiat X1/9 čine Riccardo Magnoler i Marco Maltese (što predstavlja jedno od naj-cool imena koje sam u posljednje vrijeme imao prilike čuti/vidjeti).
Njih dvojica kao voditelj projekta i glavni dizajner ovog (kako kažu) „novog koncepta dizajna, tehnologije i ideja“ svoje su vrijeme posvetili idejnim rješenjima i razradama nekolicine automobila i to im ide izuzetno dobro.
Posljednji u nizu dizajna (tj. ideja) sveden je na gore spomenuti renderirani podsjetnik u obliku moderne izvedenice Fiata X1/9 i kao takav ne donosi nikakve tehničke detalje.
Dapače, bilo bi suludo poput djeteta od 14 godina navoditi neke izmišljene brojke vezane uz snagu, zapreminu motora i tko zna kakve performanse uz ideju čija je realizacija itekako upitna. Stoga je sasvim u redu da su dečki taj dio priče izostavili.
No s druge strane sam dizajn govori sam za sebe.
Detalje vezane uz dizajn nije moguće opisati nikako drugačije, nego svježe, moderne i zanimljive, a sam odabir već pomalo zaboravljenog Fiata kao okosnicu cijele priče apsolutno vrijedi istaknuti kao nešto posebno.
Zapravo se kroz odabir ovog malenog, smiješnog i za mnoge neuglednog automobila može reći da dečki ne samo da imaju smisla, već i stila kod provođenja jedne naizgled bespotrebne ideje, što pak kao kolega u struci dizajna apsolutno mogu razumjeti.
Koncept XXX, odnosno konceptni izričaj koji IDECORE predstavlja kao novokomponirani Fiat X1/9 esencijalno sadržava manje-više sve ono što je u eri proizvodnje ovog automobila bilo prisutno i instantno prepoznatljivo.
Tu je Targa-krov, praktički „odrezani“ stražnji kraj automobila, kao i u današnje vrijeme pomalo zaboravljen oblik „C“ mosta.
Pop-up farova na prednjem dijelu ovog konceptnog uratka više nema. No za to ne treba kriviti dizajnere, već eru aerodinamike koja je zajedno s nekim udrugama te genijalne relikvije iz osamdesetih stavila na crnu listu.
No usprkos svemu tome koncept XXX izgleda fantastično i bilo bi divno i krasno kada bi se Fiat odlučio baciti pogled prema IDECORE-ovoj internetskoj stranici i pokrenuti se u smjeru oživljavanja ovog legendarnog malog i jeftinog sportskog automobila.
Uglavnom, kada se sve zbroji i oduzme te kada se pogledaju i ostali radovi ovog dinamičnog talijanskog dvojca postaje jasno da jedan ovakav automobil usprkos sigurnim troškovima od strane proizvođača jednostavno nije za baciti.
Zapravo je i logično da ovakvi automobili budu zapamćeni, te da se svijet na četiri kotača barem pokuša podsjetiti na neke od modela koji više nisu aktualni.
Stoga bi bilo žalosno da ovaj koncept (kao i nedavni podsjetnik na legendarni Renault Fuego, koji je IDECORE također predstavio na svojim stranicama i u sklopu nekolicine medija) ne zaživi.
Stoga ostaje samo nadati se…