Automobili o kojima više nitko ne priča: Porsche 928
Tom Cruise se na srebrnom platnu proslavio za volanom ovog automobila. Al Pacino je kao Tony Montana na filmu također imao jednog zlatnog. A tijekom godina i godina proizvodnje je upravo ovaj Porsche ispao jednim od najbolje osmišljenih GT-modela svih vremena.
I zato je u najmanju ruku čudno da u današnje vrijeme o ovom automobilu praktički nitko ne priča…
Godina je 1971. Porsche sa svojim naizgled vječnim modelom 911 zbog spore prodaje i jako malo novih narudžbi polagano srlja u propast, pa unutar zidova u Zuffenhausenu polako dolazi do panike. Upravni odbor ubrzo sjeda za stol i od inženjera se traže neki novi momenti s kojima bi Porsche opstao u svijetu automobila. Jer ideja je tih dana bila zamijeniti model 911 i svijetu predstaviti novu eru za Porsche. I to onu uobličenu u kompletno novi model koji bi s jedne strane zadržao svoj sportski izričaj, dok bi s one druge u smislu tehnologije i udobnosti na dugim prugama ponudio omanju revoluciju.
Uglavnom, tako je nekako nastao Porsche 928.
Dizajniran od strane dvojca koji čine Antoine Lapine i Wolfgang Möbius (što je uvjerljivo najkul ime jednog dizajnera svih vremena), Porsche 928 svijetu je po prvi puta predstavljen 1978. godine. Oble su linije djelovale pomalo futuristično, a interijer je zbog svoje 2+2 orijentacije ovaj model svrstao među prave i punokrvne GT-automobile tog vremena. Motor je bio vodom hlađeni V8 s 4.5 litara zapremine, što je bila velika razlika u odnosu na zrakom hlađenu 911-icu. Na stražnje je kotače putem mjenjačkog sklopa s 5 brzina izbacivao okruglih 240 konja i ne toliko okruglih 363 Nm maksimalnog okretnog momenta (buraz). I sve je to bilo sasvim dovoljno za ubrzanje do stotke u trajanju od 7,5 sekundi i maksimalnu brzinu od 230 kilometara na sat.
S vremenom je Porsche suptilno odrađivao redizajne u svim mogućim i zamislivim smjerovima. Prvi je stigao samo dvije godine nakon inicijalnog predstavljanja modela na tržištu, a onda su se u Zuffenhausenu odlučili na taj 928 staviti oznaku „S“ i na tržište ga ponuditi u kombinaciji s 4.7 litara zapremine. Snaga motora tom je prigodom narasla na okruglih 300 konja, a količina „njutna“ narasla je na 380, pa je Porsche 928 S ubrzo postao jednim od najsposobnijih sportskih automobila na tržištu.
Naravno da je u fokusu za 928 bilo američko tržište, pa se svako malo iz Porschea pojavio neki poseban komadić opreme ili cijeli paket svega i svačega nazvan „Weissach“ ili „Competition“, ali niti u Europi ovaj automobil nije stajao mirno i propagirao letargiju. Dapače, s vremenom su kupci na teritoriju Velike Britanije dobili svoju „S2“ verziju modela, a onda je razradom modela obuhvaćen i ostatak svijeta. Ali u Americi je 928 imao poseban status i to su u Porscheu jako dobro znali.
Tijekom čak 17 godina staža na tržištu, Porsche 928 je svako malo iskakao iz paštete i gurao se u kuloare svijeta automobila kao nešto posebno. Dijelom je to bilo ispravno i u redu, jer je svojevremeno ovaj automobil bio najbrži serijski automobil na svijetu. Isto tako je iza sebe ostavio i nekolicinu rekorda na utrkama, a među najvećim uspjesima vrijedi istaknuti 1986. godinu, kada je 928 na slanoj stazi u Bonnevilleu postigao maksimalnu brzinu od 172 milje na sat, odnosno nekih 276 km/h. Time je USAC (United States Auto Club) upravo 928-icu proglasio najbržim serijskim automobilom na svijetu čiji motor nema nikakvih respiratornih pomagala.
Dakle, Porsche 928 nije samo nazivno poseban i sposoban GT-automobil, već puno više od toga. Jer iako povijest zorno pokazuje kako model 928 nikada nije zamijenio „Elfera“ i skinuo ga s trona modela koji služi kao glavna asocijacija na spomen prezimena Porsche, ovaj je automobil ispao svojevrsnim prozorom u budućnost.
Zbog svega što Porsche 928 doista jest i zbog svega što je bio, zapravo na neki način čude prodajni rezultati za ovaj model. Jer od 1978. do 1995. godine kada saga o 928-ici završava, Porsche je prodao tek nekih 61,000 primjeraka. A to je malo iz kojeg god kuta gledamo.
Da… Porsche 928 nije bio zamjena za 911 iako je trebao biti. Nije bio najbrži, najudobniji i tehnološki najnapredniji automobil svih vremena. Isto tako nije bio niti pretjerano lijep automobil. Ali je usprkos tome u mnogočemu ispao posebnim i zanimljivim automobilom.
I zato je prava šteta da se ovaj veliki Porsche u današnje vrijeme našao u domeni automobila o kojima više nitko ne priča.