Automobili o kojima više nitko ne priča: Fiat Tipo i.e. 16V
Eto nam još jednog Talijana na ovoj listi automobila o kojima već duže vremena nitko ne priča.
No za razliku od Ferrarija koji je već kao proizvođač po mnogočemu poseban, ovdje je riječ o Fiatu koji većinom nije.
Usprkos tome nekako smatramo da na ovaj Fiatov model vrijedi podsjetiti cijenjeno čitateljstvo…
Fiat Tipo i.e. 16V (Sedicivalvole)
Nevezano uz to radi li se o ekstremno nervoznoj verziji s 1.8 litara zapremine ili pak onoj s dvije litre, Tipo „Sedicivalvole“ na cesti je predstavljao respektabilnu silu. Ali vrijeme u sklopu kojeg je ovaj automobil izašao na tržište kao najveće konkurente podrazumijevalo je Golf II GTI i Opel Kadett GSi 16V. I u toj se konkurenciji Tipo jednostavno nije snašao.
Fiat je model Tipo predstavio 1988. godine. I to ne samo kao novi model i nasljednik modela Ritmo, već i kao novu eru modularnog pristupa proizvodnji automobila. Jer u planu je od početka bilo Tipo držati kao početak priče, dok su Alfa Romeo, Lancia i Zastava tek trebale iskoristiti njegovu platformu za svoje nove modele.
Uz to je Fiat s ovim modelom započeo eru eksperimentiranja s dodatnom opremom unutar konkretno definiranih paketa. I to neovisno o motorizaciji s koji bi svaki individualni primjerak prilikom narudžbe raspolagao. A to je pak nešto što je auto-industrija itekako rado preuzela kao standard i način funkcioniranja mnogih proizvođača automobila čak i u današnje vrijeme.
Receptura ovog automobila nije se nimalo razlikovala od konkurencije. Jer Fiat je s ovim automobilom proizveo praktičan automobil koji je svojom paletom motorizacije donio za svakoga ponešto. To su prepoznali novinari iz svijeta automobila, pa je 1989. godine upravo Fiat Tipo proglašen automobilom godine, pobijedivši pri tome Opel Vectru i Volkswagen Passat, koji su zasjeli na drugo i treće mjesto unutar konkurencije na tom tradicionalnom natjecanju.
S obzirom na sasvim solidnu prodaju, Fiat je odlučio svijetu ponuditi čak dvije 16-ventilske opcije motorizacije i time donijeti još jednu omanju revoluciju. No umjesto toga su Golf i Kadett u kombinaciji s nekim Japancima i dalje harali svijetom gradskih nabrijanaca srednje klase.
Čak se i u Italiji Tipo nije baš mogao dokazati kako treba, jer Lancia HF Integrale tih je godina gradila kult „Kraljice Rallyja“, dok je Tipo stajao sa strane i vlastitu propast gledao iz publike.
Realno gledano, teško je uprijeti prstom i reći zbog čega je tome tako. Jer izuzev praktične karoserije izrađene od galvaniziranog metala i čak dva pristupa jurnjavi u sklopu dvije najjače izvedenice modela, Tipo i dalje nije bio ni blizu najvećim i najrazvikanijim konkurentima unutar kategorije.
Verzija s 1.8 litara zapremine na prednje je pogonske kotače donosila 136 konja. I nervozu s kakvom se niti pojavljivanje nekog političara na sudu ne može mjeriti. Službeni krugovi kažu da se ova slabija verzija 16-ventilca vrtjela do 6,000 okretaja u minuti, ali vjerujte mi na riječ kada kažem da i na 7,200 okretaja u minuti ovaj automobil nije bio ništa manje sposoban fascinirati u pogledu brzine i ubrzanja.
S druge strane onaj dvolitreni “Sedicivalvole” sa svojih je samo 6 konjskih snaga više u odnosu na slabiju verziju ispadao poput nekog GT-automobila. Zvuk je bio tiši, automobil je na totalno drugačiji način razvijao snagu i na trenutke se činilo kao da usprkos identičnim karoserijama ove dvije verzije modela međusobno nemaju veze jedna s drugom. I da stvar bude bolja, to je izvedeno planski.
No sve to nije pomoglo da Tipo u domeni gradskih kompakata sportske orijentacije zasjedne na mjesto na kojem je trebao.
Nasljednik u obliku modela Bravo HGT mamio je mnoge. Ispao je modernijim, oblijim i poželjnijim za mnoge. I zbog toga se prodavao bolje nego Tipo 16V. Zato u biti i ne čudi da se u današnje vrijeme ovog automobila većina ljudi više niti ne sjeća. Jer i bez nasljednika ideje koja je tih dana stajala iza ove “Točke” na kotačima, Golf GTI druge generacije i dalje prikuplja „lajkove“.
Ali to svejedno ne znači da ovaj automobil nije vrijedan spomena.
Jer definitivno jest.