TOP 5 – Super koncepti od “dosadnih” proizvođača automobila
Da… I toga ima…
Dosadnih proizvođača automobila je oduvijek bilo. Doduše, neki su i dalje privlačili publiku kroz polja tehnologije, ergonomije, ekologije i sigurnosti, ali u bazi su i dalje dosadni.
Njihovi modeli jednostavno nemaju „ono nešto“ od čega su sazdani legendarni modeli kakve potpisuju proizvođači automobila poput Ferrarija, Lamborghinija, pa čak i Alfa Romea.
I upravo iz tog razloga se ova top-lista praktički kompilirala sama od sebe, jer neki konceptni automobili tih dosadnih proizvođača automobila ispadaju poput iznimki koje potvrđuju to pravilo.
Stoga je najbolje da krenemo…
05. Chrysler Firepower
Osim modela 300 SRT, Chrysler već godinama nije stvorio ništa vrijedno hvale.
Sebring, 200, Grand Voyager, Pacifica, Aspen, PT Cruiser… Sve su to automobili tragično proizvedeni bez trunke karaktera (iako se odjel marketinga potrudio priču prikazati drugačije).
Čak ni Crossfire nikada nije donosio ama baš nikakvo uzbuđenje – pogotovo kada se sjetimo da je baziran na Mercedesu E-klase koji od početka obožavaju tek taksisti i sektaši koji ionako nisu niti čuli za bolje.
Ali bilo je vremena kada je Chrysler odlazio u ekstreme. A za to je najbolji primjer ME-Four-Twelve Concept iz 2004. godine. No ti ekstremni vjetrovi promjena u Chrysleru nisu bili dugog vijeka i ideja je ubrzo propala.
Nakon odlaganja projekta ME-Four-Twelve u podrum na policu, Chrysler Firepower je ispao odličnom idejom; u bazi Dodge Viper, a pod kožom 6,1-litreni Hemi V8 koji je razvijao sasvim pristojnih 425 KS.
Performanse se nisu hvalile na sva zvona, ali je poznato da je Firepower ubrzavao do stotke za nekih 4,5 sekundi, što bi većini bilo sasvim dovoljno tih godina.
No Chrysler navodno nije mogao pronaći izvediv način za proizvodnju ovog automobila, pa je ovaj agresivan macho-projekt zauvijek ostao samo koncept.
04. Nissan IDx
Kažu u narodu „dešava se i najboljima“. Pa se desilo i Nissanu koji je u samo dva desetljeća uspio prijeći iz najsportskijeg japanskog proizvođača automobila u jednog od najbezličnijih na planeti.
Nekadašnje jurilice poput modela 200SX, 300ZX i sve sile ostalih hvale vrijednih modela i dan-danas suvereno vladaju auto-cestama i drift-natjecanjima u Japanu i šire. Ali Nissan je usprkos tome odabrao jedan drugačiji put i sve je to uspio anulirati do potpunog sivila u kakvom se danas nalazi.
Danas izuzev vremešnog modela GT-R, Nissan je stvarno svjetlosnim godinama daleko od opisa „uzbudljiv“.
Čak su i neki modeli s potpisom Nismo klasificirani kao osrednji pokušaji brandinga i rebrandinga. Ili pak služe samo kako bi kupcima objasnili “sportski nivo opreme”. A to je zapravo jadno.
I upravo zato je IDx koncept vrijedan žaljenja. Jer u ponudi modela podsjetiti na slavnu povijest marke i trkaći DNA s kojim je Datsun 510 prašio guzice konkurenciji, činilo se kao pun pogodak.
Retro, „kul“, malenih gabarita i u kombinaciji s pogonom na stražnje kotače, IDx je bio savršen automobil i s naljepnicama i bez njih.
Čak se i 1,6-litarski Turbo-motor s 4 cilindara činio dovoljno zanimljivim – pogotovo u kombinaciji s nekih 200 konja i „ispravnim“ pogonskim kotačima.
Bio je to set komponenata koji je već u teoriji osiguravao vozački gušt i potencijalno skidanje Toyote GT86 s trona „zabavnog japanskog automobila nove generacije“.
No na kraju je IDx Concept ispao još jednim nedosanjanim snom iz „zemlje izlazećeg sunca“.
A Nissan je i dalje dosadan.
03. GT by Citroën
O daaaa… Niska silueta, najnovija tehnologija i uske poveznice s najboljom virtualno-trkaćom franšizom svih vremena.
Zvuči kao pun pogodak, zar ne?!
Citroën je već godinama treći glavni „fajter“ u francuskom automobilskom ringu, pa iako dizajnom nije baš dosadan poput nekih drugih proizvođača automobila, to svejedno ne znači ništa pretjerano pozitivno i super.
Dapače, nit-vodilja Citroënovog dizajna već se odavno svodi na svojevrsnu šok-terapiju i futurizam na najjače, pa je sve to već lagano postalo dosadno. A uz to i nerijetko izgleda blago do srednje retardirano.
U svom tom dizajnerskom kaosu vrijedi istaknuti i Citroënov zaseban odjel pod nazivom DS, koji kao relativno novopečeni dio te tvrtke skoro isključivo igra na kartu čudnog dizajna.
Pa nek se priča o kaktusima i ostaloj hortikulturi.
GT je također kontroverzan u svojoj pojavi, ali ta je suradnja između Citroëna i Polyphony Digitala (tj. tvoraca “Gran Turismo” franšize) apsolutno pretjerana u svakom pogledu.
I zato je GT jedan stvarno genijalan koncept.
Navodno je napravljeno i prodano šest primjeraka ovog dizajnersko-tehnološkog ludila na četiri kotača.
Navodno je svih šest prodanih primjeraka bilo pogonjeno s 5,4 litrenim V8-motorom iz Forda.
Navodno je svaki od šest primjeraka raspolagao sa snagom od ukupno 646 konja, dok je verzija unutar igre Gran Turismo na raspolaganju imala njih 718.
No sve to nije potvrđeno, pa zapravo vrijedi zaključiti kako je i dalje riječ o konceptnom automobilu koji s jedne strane predstavlja savršeni dizajnerski izričaj, dok s one druge od Citroëna radi proizvođača koji tu i tamo u današnje vrijeme ipak zna fascinirati svijet automobila.
02. Infiniti EMERG-E
Svi znamo da je Infiniti tek „fensi-šmensi“ naziv za Nissan. Otprilike kao što je Lady Gaga „fensi-šmensi“ naziv za tetu koja se inače zove Stefani Joanne Angelina Germanotta ili kao što Ice Cube ne predstavlja ništa više nego umjetničko ime za lika koji se inače zove O’Shea Jackson Sr.
No za razliku od spomenutog dvojca estradnjaka, ekipa u Infinitiju nema naviku razbacivati mesne odreske po karoserijama svojih automobila, niti su njihovi automobilu u stanju napušiti se i ubiti nekoga. Stoga se već u početku može reći kako za Infiniti nedostaje „ono nešto“ čime bi se ta Nissanova „premium“ marka izdvojila iz mase sličnih (da ne kažem identičnih).
Infiniti je pokrenut kao luksuzni, sportski i tehnološki napredan dio Nissana – baš kao što je Lexus kao brend pokrenut od strane Toyote. I nevjerojatno je da su obje marke usporedive jedna s drugom u apsolutno svakom segmentu – uključujući dosadu i Amerikance.
Pa kako bi Infiniti barem malčice pobjegao od sve te dosade, 2012. godine predstavljen je EMERG-E koncept – predivan sportski automobil na struju, tj. s dva električna motora baziran na platformi Lotusa Evore.
Kombinirani izlaz snage vezano uz ovaj konceptni model iznosi 402 KS i čak 1,000 Nm maksimalnog okretnog momenta (buraz), a tu je i motor s 3 cilindra koji kao zadatak ima puniti baterije kada se električni motor potpuno isprazni.
Uglavnom, ovaj je koncept bio apsolutno funkcionalan prototip i mogao je biti nešto stvarno posebno ozbiljno za ovu „premium“ japansku marku. Međutim, dosada je ipak prevladala, pa se Infiniti više orijentirao prema automobilima koji se i dan-danas nalaze u ponudi.
Nažalost…
01. Toyota GR Super Sport Concept
Toyota je nekoć bila prestižna marka. Ali stvarno.
Unutar proizvodnih pogona tog giganta proizvodili su se modeli poput 2000GT, raznoraznih generacija Supre i nekoliko varijacija na temu Celice.
Zatim je tu bila legendarna i vječna Corolla s kojom je Toyota na tržište dolazila na milijun načina. A onda su tu bili i neki drugi sportski modeli poput i dan-danas zanimljive „emerdvojke“.
Ali u posljednjih dvadeset godina, Toyota je postala kraljica dosade, bezličja i dizajnerskih rješenja koje potpisuju šprancaši, napušeni vanzemaljci i Pokémoni.
Realno gledano, današnji Toyotini modeli djeluju uzbudljivo poput npr. sušilice za rublje ili parne stanice za peglanje.
A i funkcijom su tu negdje – samo bez tabletica i destilirane vode.
Celica je mrtva. Supra je prisutna samo nazivom i kamuflažom s kojom se pokušava odmaknuti od BMW-a. Corolla je postala sinonim za Hibride, a MR2 je odavno prešla u povijesne knjige.
Doduše, GT86 evocira duhove prošlosti, ali to je tek bljedunjav podsjetnik na veličinu koja se uz nekadašnje Toyotine modele veže.
E sad… Kako se Toyota i dalje trudi u svijetu auto-sporta, tako je GR Super Sport Concept pokazao da se ovaj japanski proizvođač automobila još uvijek sporadično sjeti pojmova poput „gušt“, „adrenalin“ i slično.
Sam koncept je inspiriran LMP-trkačima i Le Mansom.
Ima hibridni pogonski sustav od 986 konja koji sadrži 2,3-litreni V6-motor, dva Turbo-punjača i dodatak u obliku električnog motora.
Time GR Super Sport Concept donosi trkaći duh u domenu cestovne upotrebe, ali istovremeno pokazuje da Toyota još uvijek ima sposobnost bijega od dosade kada to želi.
Još samo da GR Super Sport Concept uđe u proizvodnju…
00. Volkswagen W12
Volkswagen za mnoge predstavlja zakon. Za neke i ustav, a za neke religiju.
I to nikoga ne čudi, jer ekipa iz Wolfsburga već desetljećima proizvodi vrlo kompetentne, odlično odmjerene, na momente profinjene te čak i nazivno luksuzne automobile za „obične smrtnike“.
Golf GTI kao okosnica među nabrijancima unutar kompaktne klase i dalje je tu. Golf R također predstavlja respektabilnu silu na cesti i na stazi. Passat je i dalje kralj među kvazi-direktorima i službenicima s većim budžetom za kupnju službenog automobila.
U ponudi ove marke je i sva sila nekih drugih više ili manje sposobnih i atraktivnih modela. No čak su i one najbrže i najrazvikanije izvedenice gore navedenih modela postale sterilne i dosadne.
Stoga VW predstavlja svojevrstan „bonus track“ na ovoj listi.
Nekada su VW-ovci imali smisla za humor i mogli su se usmjeriti horizontima koji u suštini nisu korporativni i ispolitizirani.
A najbolji dokaz za to je Volkswagen W12.
Uz sufiks Nardo (dobiven po jednoj od najpoznatijih staza na svijetu), Volkswagen W12 u svom je konceptnom izdanju debitirao 1997. godine. Motor je bio 5,6-litarski centralno smješteni W12. Snaga je iznosila nekih 590 konja. Pogon je bio „Syncro“, odnosno onaj na sva četiri kotača, a performanse su bile itekako impozantne.
Volkswagen W12 do stotke je ubrzavao za 3,5 sekundi, a maksimalna brzina iznosila je skoro 360 kilometara na sat.
I sve se to događalo uz izgled top-modela i posredstvom tehnologije koja je čak i mehaničare iz svijeta Formule 1 tjerala na višestruke i nekontrolirane orgazme.
Sam koncept razvijao se pune četiri godine, ali umjesto na ulicama završio je u podrumu. Jer u to vrijeme kreće natjecanje pod nazivom „tko ima većeg“, te je ovaj konceptni model zapravo poslužio kao „mula“ za megalomanski projekt g. Piëcha – Bugatti Veyron.
Uglavnom, ostalo je povijest, a Volkswagen je i dalje najčešće dosadan. Pogotovo kada je riječ o Passatu.