Top 5 ovogodišnjih obljetnica iz svijeta automobila
Naravno da ovo nije tekst o dugovječnim brakovima i vezama, već o automobilima koji su na ovaj ili onaj način obilježili povijest.
05. Jaguar Mark 1 – 60 godina
O nasljedniku ovog Jaguarovog modela iz tzv. „kompaktne ere“ pisao sam prije nekoliko dana, tako da nije potrebno puno crtati vezano uz značaj ovog modela.
Dotični je na tržište stigao 1955. godine i samom svojom pojavom bio daleko ispred svog vremena i zapravo se ne zna je li više očaravao dizajnom, upotrebljivošću ili brojkama koje su ga pratile.
Naime, pod poklopcem motora se inicijalno nalazio 2,4-litarski stroj koji je bio sposoban relativno kompaktnu (za ono vrijeme) i poprilično tešku karoseriju do preko 160 kilometara na sat, dok su kasnije izvedenice s 3,4-litarskim motorima jurile preko 200 km/h.
To je naravno bio presedan u domeni limuzina, te je tim modelom za Jaguar započela jedna sasvim nova era, što pak već 1959. godine potvrđuje Jaguar Mark 2.
04. Jaguar XJS – 40 godina
Da…još jedan Jaguar je ove godine aktualan u sklopu „okrugle“ obljetnice postojanja. No za razliku od gore navedenog modela Mark 1, ovaj je Jaguar ispao jednim od najdugovječnijih GT-automobila svih vremena.
Inicijalno predstavljen 1975. godine, sa svojim ovećim V12 motorom ovaj Jaguar je iz vedra neba pao u centar naftne krize koja je u to vrijeme harala svijetom. Samim time je tržište za ovaj automobil bilo izuzetno maleno, pa u početku za ovaj model budućnost nije bila baš pretjerano svjetla.
No tijekom godina i uz konstantan razvoj modela (što je često rezultiralo pomanjkanjem kvalitete), ovaj je model na tržištu fascinirao i ljutio entuzijaste do 1996. godine, kada je prodano ukupno više od 115,000 primjeraka.
Uglavnom, ako ste zaljubljenik u klasične linije sportskih automobila iz sedamdesetih, onda je Jaguar XJS nezaobilazna stranica u toj knjizi.
Sretan mu rođendan.
03. Range Rover – 45 godina
Već sam se dotakao obljetnice koja za Range Rover možda nije okrugla, no svejedno je itekako bitna, jer od 1970. godine do danas skoro pa i nije bilo sposobnijeg terenca od ovog.
Samim time je žalosno da se u današnja moderna vremena Range Rover na tržištu predstavlja kao luksuzni SUV, no to je jednostavno način na koji svijet automobila danas funkcionira.
Usprkos tome Range Rover i dan-danas ima što pokazati i na cesti i izvan nje, te mnogima predstavlja jedan od najomiljenijih automobila ovakvog tipa.
…i tako već skoro pola stoljeća, što je apsolutno vrijedno slavlja.
02. BMW serije 3 (E21) – 40 godina
Kada se 1975. godine svijetu po prvi puta predstavio BMW serije 3 i svojom pojavom zamijenio raznorazne varijacije na temu ´02 modela, nitko nije ni približno mogao predvidjeti što će ovaj model postati. No šest generacija kasnije i nakon stotina tisuća prodanih primjeraka, duh prve generacije i dalje je itekako prisutan.
BMW serije 3 u sklopu svoje prve generacije zorno je prikazao svijetu što sve jedan automobil srednje klase može biti, te samim time ne čudi kako je iz generacije u generaciju popularnost ovog modela samo rasla, a time pak još manje čudi činjenica da je upravo BMW serije 3 i dan-danas na samom vrhu tzv. „premium“ klase kompaktnih limuzina na tržištu.
01. Citroën DS – 60 godina
Za sve one koji Citroën gledaju kroz prizmu današnjih modela, ovaj automobil će nezasluženo biti na prvom mjestu ove mini-top-liste. No za sve one koji su se ikada uživo susreli s ovim automobilom, sve će „na prvu“ biti jasno, jer ako u svijetu automobila postoji jedan model koji je po izlasku bio u svemu ispred svog vremena, onda je to tzv. „žaba“, odnosno Citroën DS.
Spomenuo bih samo neke od stavki kojima se DS krasio još prije šezdeset godina; hidropneumatski ovjes, zakretni farovi, direktno ubrizgavanje goriva i polu-automatski mjenjač samo su dio posebnosti kojima je DS raspolagao praktički od premijernog prikazivanja javnosti.
Citroën DS proizvodio se punih 20 godina i tijekom tog je vremena postavio standarde ne samo za Citroën, već i za mnoge druge proizvođače automobila.
Tijekom svog životnog vijeka proizvodio se u obliku limuzine, karavana i kabrioleta, a sve su izvedenice modela zbog svoje udobnosti i naprednih tehnoloških sustava bile itekako poželjne i uspješne, te su od ovog automobila napravile legendu.
Uglavnom, ako bi se navodile usporedbe, onda je Citroën DS nemoguće usporediti s bilo kojim automobilom na svijetu, već se eventualno može pogledati u jednu drugu domenu, u sklopu koje je ovaj automobil moguće usporediti s letećom revolucijom nazvanom Concordé.
Da…ovaj je automobil doista bio toliko napredan.