Top 10 – automobili čiji nazivi varaju
Svako toliko se u svijetu automobila pojavi neki model s „posebnim“ nazivom. Primjera ima mali milijun, no neki su mi tijekom godina itekako zapeli za oko.
Stoga u nastavku donosimo nekolicinu onih koji svojim nazivom apsolutno krivo opisuju karakter modela.

10. Pontiac Aztek
Ovaj automobil ne samo da nema veze s aztečkom kulturom, već općenito nema veze s vezom. Inicijalno zamišljen kao moderan obiteljski automobil, Pontiac Aztek je u kratkom vremenu svojim postojanjem na neki način presudio ne samo sebi, već i Pontiacu kao najsportskije-orijentiranom dijelu General Motorsa.
Walter White je vozio jedan. I nitko za njime nije vrištao od sreće dok je bio za volanom. A i oni koji su trebali vrištati od sreće (tj. bili plaćeni da budu sretni gledajući u Aztek za vrijeme snimanja prve reklame za taj model) nisu baš izrazima lica odavali sreću.
Uglavnom, to je sve što bi u ovom trenutku vrijedilo konstatirati oko ovog automobila.

9. Dodge Avenger
Za one kojima engleski jezik nije jača strana, prijevod naziva ovog modela je „osvetnik“. No iskreno mi nije jasno za što bi se i kome konkretno dotični model trebao osvećivati.
Slogan koji je Dodge koristio u vrijeme predstavljanja ovog automobila bio je „Uhvati život za rogove“. A slogan s kojim je Avenger nastupio na tržište bio je „Njegovih 20Gb tvrdog diska samo još malo utječe na performanse“.
Naravno da su oba slogana čisto s**nje.
Hvatati nekog za rogove u prijevodu je najvjerojatnije značilo da ih imaju kupci, dok je prodaja jednog „osvetnički-nastrojenog“ modela s komadićem informatičke tehnologije kao glavnim adutom zapravo govori samo po sebi.
Dodge Avenger je automobil koji nikoga i ništa nije osvetio. Njegov je tvrdi disk ionako bilo s oznakom „Made in Taiwan“ i krepavao je već tijekom garantnog roka. A dečki iz Regular Car Reviews ovaj su automobil nazvali automobilom „za one koji su od automobila u pravilu odustali“.
Pametnome dosta.

8. Lincoln Town Car
Označiti jedan model epitetom „gradski“ u pravilu je značilo male gabarite, nisku potrošnju i relativno niske troškove održavanja s obzirom na svakodnevnu upotrebu.
Stoga nikoga ne treba pretjerano čuditi da su maleni i kompaktni automobili postojali praktički oduvijek.
No Lincoln je u obliku modela Town Car kompletno promašio poantu, jer ovaj skoro šest metara dugačak automobil imao je prosječnu potrošnju od samo 22 litre na stotinu kilometara.
I još se k tome kvario skoro na dnevnoj bazi.
Samim time mislim da je riječ o svemu samo ne o gradskom automobilu te da naziv ove grdosije nema nikakvog smisla.
No svijetla točka bili su ondašnji kriminalci talijanskog podrijetla koji su ovaj automobil u svojoj verziji s četverim vratima kupovali naveliko.
Stoga je Lincoln kao tvrtka ipak uspio opstati usprkos tikvanima koje su u sklopu tvrtke našli svoje zaposlenje i tijekom osamdesetih određenim modelima prema slobodnoj procjeni (ili TV-sapunicama) davali nazive modelima.

7. Chrysler Concorde
Kada se sjetim naziva „Concorde“ istog časa mi slika predivnog i ultra-modernog putničkog aviona pada napamet.
Da, Concorde je bio apsolutno ispred svog vremena po mnogočemu i samim time je zaslužio nešto bolju reinkarnaciju od ove hrpe smeća na četiri kotača.
Jer Chrysler Concorde bio je sve samo ne ispred svog vremena.
Dotični je model reklamiran kao „automobil koji je promijenio arhitekturu automobila“ i s tim bih se sloganom čak i složio. No to svejedno ne znači da je arhitektura automobila u smislu ovog Chryslera promijenjena u dobrom smjeru i s pozitivnim predznakom.
Uglavnom, kad se sve zbroji i oduzme, Chrysler Concorde je samo uspio oblatiti slavni naziv koji je u svijetu putničkih aviona značio vrh tehnologije, luksuza i sveg ostalog što u sklopu jednog aviona zapravo postoji.

6. Chevrolet Celebrity Eurosport
Tijekom osamdesetih je svaka budala imala svoje veselje. Pogotovo u Americi, što je jako lijepo vidljivo iz slike tadašnjih automobila s kojima su tamošnje korporacije preplavile tržište motivirane zaradom.
Malo je reći da se tijekom tih godina kupovalo stvarno sve i svašta te kako su se trendovi mijenjali skoro svakodnevno.
Ali Chevrolet je odlučio uvesti svoj vlastiti trend i na tržište ponuditi nešto u čemu bi se svaki prosječan čovjek osjećao posebno.
Hmmm… Chevrolet u osamdesetima i nije Corvette?
Hmmm…
Za početak, naziv Celebrity (što u prijevodu znači slavan) nema veze s vezom, jer niti je ovaj automobil to ikada bio, niti ga je ikada kupila neka slavna osoba.
Zatim je tu sufiks „Eurosport“, koji osim što je u smislu naziva samo kopija sportskog televizijskog programa, s Europom nema ama baš nikakve veze. A o pojmu „sport“ bolje da i ne pričam.
Zapravo mislim da je ovaj automobil bio namijenjen žiteljima Europe koji su u datom momentu posjetili Ameriku, iznajmili ovaj automobil i zbog čestih slučajeva pregorjelih električnih instalacija bavili se sportom bježeći od njega tijekom posjeta.
Naravno, kako američki mediji svoj posao rade s posebnim žarom, neki su od turista zasigurno imali svojih pet minuta slave kraj buktinje koju potpisuje Chevrolet.
Ali to svejedno ne znači da je ovaj automobil na bilo koji način dostojan svog naziva i sufiksa.

5. Suzuki Swift
Druga generacija ovog malog japanskog automobila za mene je oduvijek imala posebno mjesto u srcu. No taj za mene poseban Swift dolazio je sa sufiksom GTi.
Onaj normalan Swift ne samo da nije dostojan svog imena, već predstavlja tek jedan od onih bezličnih japanskih prometala koje je stvarno teško voljeti.
Pojam „brz“ (što Swift zapravo znači) trebao je biti rezerviran za najjaču verziju ovog modela, jer je GTi to doista i bio.
No s druge strane te medalje se ova 1,3-litarska isprika za mali japanski gradski automobil trebala zvati nekako drugačije.
Samim time Suzuki Swift apsolutno spada na listu automobila koji svojim nazivima varaju potencijalne vlasnike.

4. BMW serije 6 Gran Coupé
Vrijedi reći kako je ovo jedan od najljepših automobila koje sam proteklih godina imao prilike vidjeti. No to svejedno ne znači da sam lijepim dizajnom fasciniran do stanja retardacije, jer ova verzija „šestice“ sve je samo ne Coupé.
Za one koji ne znaju o čemu se radi, automobil s opisom „kupe“ za početak je definiran kao automobil s dvojim vratima. A ova je „šestica“ na tržište došla s dvojim vratima viška.
Dakle, sam opis istog momenta pada u vodu, zar ne?!
I da… Znam… Trend je u današnje vrijeme određenim modelima davati naziv Coupé iako to zapravo nisu. No to svejedno ne znači da se ljudi kojima brkanje pojmova nije svakodnevna pojava ne bi trebali osjećati kao da im netko vrijeđa inteligenciju.
Za sebe znam da mi je to nasumično davanje naziva određenim automobilima savršeno nepotrebno i idiotski.

3. Volkswagen Phaeton
Eto još jednog primjera izmišljavanja „tople vode“ bez ikakvog razmišljanja…
Prije nego me ljubitelji VW-grupacije osude na smrt, recimo samo da pojam „Phaeton“ označava popriličnu količinu jako različitih stvari, no u smislu automobila samo jednu.
I to automobil bez ikakvog krova te bez pokretnih bočnih prozora.
Dakle Volkswagenovi eksperti svoj posao imenovanja najluksuznijeg modela nisu odradili ni približno dobro, jer VW Phaeton je limuzina s četverim vratima, krovom, prozorima i svim ostalim manje ili više potrebnim komponentama jednog današnjeg automobila. I samim time naziv ovog modela nema nikakvog smisla.
Volkswagen je s ovim automobilom išao u nekom klasičnom smjeru, a dotični je nazvao prema nečem što bi se vrlo lako moglo klasificirati kao sve samo ne klasično.
Stoga već samim time ovaj model zaslužuje mjesto na ovoj listi.

2. Alfa-Romeo Arna
Ljubitelji slavnog talijanskog proizvođača Alfa-Romeo doista imaju što obožavati, jer ako bih u današnje vrijeme birao tvrtku s najljepšim automobilima u povijesti, mislim da bi Alfa bila među prvima. Ako ne i prva.
Alfa-Romeo je istovremeno i najkontroverzniji proizvođač automobila na svijetu. Jer izuzev te tvrtke niti jedna nikad nije uspjela toliko pozitivnih pojmova staviti u istu rečenicu s toliko negativnih.
Tako uz pojmove poput „ljepota“, „dizajn“, „tradicija“, „brzina“ i slične koji opisuju sve ono što bi automobil učinilo poželjnim, rame uz rame idu i pojmovi i složenice poput „hrđa“, „loša elektronika“, „kvar“, „veliki troškovi“ i „kum-mehaničar“.
No ovdje je riječ o nazivima modela koji u pravilu vrijeđaju intelekt. A ova je Alfa pod nazivom Arna je u toj domeni jedan od najboljih primjera.
Naime, suradnja Nissana i Alfa-Romea ne samo da je ispala naopaka, jer Nissan potpisuje dizajn, dok Alfa-Romeo potpisuje onaj drugi dio automobila koji podrazumijeva tehnologiju.
Sam model nazvan je prema nečem lijepom iako to ni u bunilu nije bio, a to lijepo je rijeka Arno koja između ostalih dijelova Italije protječe i kroz Firencu.
Dakle Alfa-Romeo Arna ne samo da je apsolutno promašen automobil, već se nazivom predstavlja lijepim, što nikako nije. Dapače, ako je Arna lijep automobil, onda je Datsun Cherry (na kojem je Arna dobrim dijelom dijelom bazirana) jedan od najljepših automobila ikad.
A to ne bih mogao reći niti da mi nedostaje oveći dio ukupne mase sive tvari.

1. Daewoo Racer / Pontiac LeMans
Evo automobila koji je jako lako mrziti, no s druge je strane dotični zabilježio itekako velike prodajne rezultate čak i u našim krajevima, što je nemoguće previdjeti u priči o ovom u najmanju ruku čudnovato-nazvanom automobilu.
Naime, Daewoo Racer nije ništa više nego Opel Kadett koji je „odradio“ svoj staž u svojoj izvornoj formi.
Dakle u sklopu tog korejskog automobila nema ama baš ništa trkaćeg i sportskog čak ni u šali, pa samim time odabrani naziv nikako nije jasan.
No koliko god da je „Racer“ tragično odabran naziv za jedan od najbezličnijih automobila svih vremena, Ameri su u krivom pristupu otišli još korak dalje, jer njihova verzija Kadetta dolazi s potpisom tvrtke Pontiac i pod nazivom „LeMans“.
E sad… Kada bi se ta dva naziva stavila na jednu hrpu, dobila bi se složenica „Racer LeMans“. A to bi u prijevodu trebalo značiti bolid koji za namjenu ima nastupanje na 24h Le Mansa, odnosno najslavnijoj utrci na svijetu.
No dotična složenica niti je na bilo koji način brz automobil, niti je ikad vidjela jednog zavoja dotične utrke, što cijelu priču čini itekako napuhanom, smiješnom i u krajnjoj liniji lažnom.
Ako se mene pita, obje su tvrtke trebale ostati na nazivu „Kadett“, s obzirom na činjenicu da se ni Opelu više nije dalo tako nazivati nasljednika u obliku Astre.
Ovako Daewoo i Pontiac dijele istu i poprilično smiješnu priču koja ima smisla koliko i realno uporište.
Stoga ni ne čudi da su malo pomalo i jedna i druga tvrtka propale u relativno kratkom vremenu od pojave ovog univerzalno-krivo nazvanog modela.
No to je već priča za sebe…
