Hyundai je proširio svoju sportsku obitelj: Test Hyundai Kona N
Popularni Hyundaijev Crossover je uz nedavni redizajn dobio i sportsku verziju s oznakom N, koji je osmišljen da spoji performanse i praktičnost. Nudi se u verziji Performance s 280 KS, a uz 19-inčne alu felge i mnoštvo donatorskih dijelova iz i30 N nudi obilje zabave na cesti.

Sjajni crossover na razmeđi B i C segmenta je, kad je predstavljen pred točno četiri godine, označen kao Hyundaijeva prekretnica u planu da do 2021. postanu prvi azijski automobilski brend u Europi. Istina, do danas su se jako potrudili, ali su im 2020. plan (ne samo njima, nego čitavoj autoindustriji) poremetili susjedi Kinezi.
Ne svojom ekspanzijskom proizvodnjom sve boljih automobila, nego – šišmišem. No, predaha nema; početkom 2021. Kona je redizajnirana, no macho gradski crossover su, recimo, feminizirali. Za utjehu, tu su sada N-Line te šlag na torti, sportki N model s 280 KS.

Iako bi mogli tvrditi da se Kona na tržištu izravno “sudara” drugim Hyundaijevim N modelom, sportskim kompaktom i30 N, s kojim dijeli veliku većinu pogonskog sklopa, ipak nam se čini kako su joj temperamentni SUV-ovi poput Mini Countrymana JCW, Audija SQ2, Volkswagena T-Roc R i Ford Pume ST prirodniji konkurenti. Prva dva su 4X4 premiumi pa se izbor suzio na VW i Ford.
Iako je po snazi Kona točno na pola puta između Puminih 200 i T-Rocovih 300 KS (također 4X4) razlike se broje u pogledu upravljanja i upotrebljivosti, kao i afinitetima, jer još uvijek se nađe vozač koji i u 2021. ima potpuno neutemeljene rezerve prema “kosookim” automobilima.

Dakle, izvana imamo sportski bodykit, tri “nosnice” na prednoj strani poklopca motora, 19-inčne aluminijske naplatke ispod napuhanih lukova kotača i još toga. To je u skladu s novim stilom Kone, a opet ima snažnu sportsku oštrinu koja ljubiteljima ovakvih automobila već na prvi pogled mami zazubice. I najjača Kona je, naravno, dostupna u boji Hyundai N Performance Blue, osmišljenoj posebno za Hyundaijeve sportske modele.
Ona se nadopunjuje i kontrastira s ostalim crvenim i sjajno crnim elementima vanjskog dizajna. Klasične oznake i logotipovi Hyundaija koji su n N-u srebre boje, ovdje su dodatno prebojani kako bi sve bilo usklađeno.

Interijer slijedi formulu koja se dijeli s njenom drugom Hyundaijevom “braćom”. Sportski volan je presvučen perforiranom kožom s blijedoplavim gumbima kako bi se pristupilo različitim ponuđenim načinima vožnje, a koža je i na ručicama mjenjača i ručne kočnice.Old school rješenje za ručnu, ali tko voli iz auta iscijediti sve mogućnosti to će jako cijeniti.
Veliki 10,25 inčni digitalni zasloni za vozača i infotainment specifični su za N obitelj; infotainment je jasan, a izbornici lako razumljivi. Tu je i bežična podrška za Android Auto i Apple Car Play, kao i Head-up Display te niz ADAS sustava asistencije poput adaptivnog tempomata i kočenja u nuždi s prepoznavanjem pješaka.

Ergonomija je generalno gledano vrlo uzorna, dok se sjedi relativno visoko (ali time i pregledno) na udobnim sportskim sjedalima s izraženim bočnim osloncima. Količina prostora sprijeda je dobra, ali straga je manje ugodna za sve koji imaju duge noge.Ipak, važno je zapamtiti da je ovo kompaktni crossover, a ne veliki SUV.
Ulaz je lak zahvaljujući povišenoj karoseriji koja uživo djeluje većom nego što zapravo jest. Šteta je ipak što je unutrašnjost unatoč trudu da bude sportska, poprilično konfekcijska. uz puno tvrde plastike u nekoliko nijansi sive i crnoj, što bi s obzirom na cijenu moglo biti i bolje.

Za prtljagu se nudi od 360 do 1143 litre, što je prosjek klase, a ipak ako baš tražite automobil za voziti vešmašinu, na pogrešnoj ste adresi. Ova Kona voli sportsku prtljagu, i vozi je jako brzo i eksplozivno. Pokreće je 2,0-litreni turbomotor s kojim ovoj Korejki za performanse nitko ne može ništa prigovoriti.
Serijskih 280 KS i 392 Nm u polju od 2000-4000 o/min se na cestu prenose preko prednjih kotača kroz takozvani “mokri” 8-stupanjski DCT mjenjač, pa Hyundai deklarira sprint do stotke za 5,5 sekundi ako se koristi standardna kontrolu pokretanja, uz najveću brzinu od 240 km/h. Osim automatski, brzine se mogu impulsno mijenjati putem ručice mjenjača ili putem polugica iza volana.

Mijenjanje brzina je tečno, brzo i precizno; puno bolje nego kod DCT7 koji je ionako vrhunski. Ipak, mogao bi biti malo brže “šaltati” kada ga prebacite u ručni način rada. Četverocilindrašu s turbopunjačem potrebno je malo vremena da se zavrti, ali kad jednom krene, snažno naslonima udara u leđa putnika. Pored načina rada N, ima i cool trik za zabavu – mali crveni gumb na upravljaču na kojem piše “NGS”.
Pritisnete ga i ulazite u način rada N Grin Shift. To su najoštrije postavke koje ubrzavaju reakciju motora i gasa, kratkotrajno se podiže snaga na 290 KS i trenutno prešalta mjenjač nekoliko stupnjeva prijenosa niže, tako da se mogu izvesti jako brza pretjecanja.

To je slična značajka onoj koju imaju i Porscheovi sportski automobili, što je svakako podatak za hvalisanje. Ovo je brz auto pa je šteta što unatoč atraktivnim ispušnim cijevima nema baš zvučni zapis koji bi pratio njegove performanse. No, nije se odustalo od performansi u zahtjevnim uvjetima na cesti.
Postoje ukupno četiri pretprogramirana načina vožnje/prianjanja: SNOW (snijeg), MUD (blato), SAND (pijesak) i DEEP SNOW (duboki snijeg), koji vozaču trebaju omogućiti samouvjerenu vožnju na različitim cestama. Ovjes je spušten kako bi se naglasila niska i široka pozicija, ali je zadržan sličan minimalni razmak od tla kao kod standardnog modela.

Tako se lako može nositi čak i s običnim zemljanim putom. To je ono što je Hyundai zapravo tu namjeravao, spojiti sportski karakter jednog od N modela s karakteristikama kompaktnog SUV-a. Unatoč svom sportskom, agresivnom karakteru, Kona N je dovoljno civilizirana u gradskoj vožnji.
Ovjes je sportski, adaptivni, čvršći od onog u i30 N, a opet u najmekšem položaju ne osjeća previše neravnine. Upravljač je prilično težak, ali i direktan, kako bi se uklopio u sportski karakter automobila. Novi kovani 19-inčni alu naplaci su 12 kg lakši (po jedinici) u usporedbi s lijevanim kotačima.

Ukupno smanjuju neovješenu masu za 48 kg čime se znatno poboljšavaju prianjanje i udobnost. Zahvaljujući elektronički kontroliranom diferencijalu s ograničenim proklizavanjem (e-LSD) automobil unatoč nešto višoj podnici i masi od nemalih 1510 kg, a time i višem centru gravitacije, mijenja smjer s puno prianjanja i stabilnosti – osobito u svojim sportskim načinima vožnje.
Tako e-LSD smanjuje gubitke pri vožnji u zavojima optimizirajući snagu na lijevom i desnom pogonskom kotaču kako bi pri brzom izlasku iz oštrih zavoja spriječio podupravljanje. No, težina se i dalje osjeti. Launch Control sprječava proklizavanje guma i osigurava optimalno prianjanje pri snažnom startu.

Još nešto: N Track Sense Shift. Kona N prepoznaje kada ste na trkaćoj stazi, uzima u obzir kočenje i zavoje kako bi odabrala pravu brzinu za vas. Sustav za mjerenje vremena kruga na trkaćoj stazi, i funkcija ‘N Track Map’, koja prati i bilježi kretanje vozača na kružnoj stazi, omogućuju provjeru vozačke vještine i njenu evidenciju.
Osim toga, kočioni sustav velikog promjera i kočione pločice s visokoučinkovitim frikcionim materijalima i njihovo poboljšano hlađenje pružaju snagu, učinkovitost i ujednačenost čak i tijekom ponovljenih snažnih kočenja. Posebna priča su ugrađeni pneumatici.

Pirelli je za Hyundaijevu N Seriju razvio posebni pneumatik P-Zero HN (Hyundai N) koji se na našem testu i nije baš iskazao. Uvija se, a iskusni vozači osjete i “gužvanje” lamela na njima. Nakon ugradnje drugih guma automobil je uspio postići deklarirane performanse i voziti stazom kako je i zamišljeno.
A potrošnja na testu? Iako to kod ovakvih jurilica i nije najbitnija stavka, s opreznom nogom na otvorenoj cesti ona je ispod deset litara dok se u gradu pazeći može proći s oko 14. Prosjek testa bio je 12 l/100 km. Što se tiče cjenika za najjaču Konu, tu je stvar vrlo jednostavna.

Samo je jedan model s kompletnom specifikacijom opreme Performance, a doplatiti se mogu samo dvije od tri stavke: jednobojna karoserija & metalik ili mineralna boja Ignite Flame, metalik ili mineralna boja te krovni otvor. U slučaju testnog automobila doplaćeno je za boju Hyundai N Performance Blue – 3.900 kn s PDV-om.
Prema svemu viđenome Kona N je solidan komad auta koji će zapapriti konkurenciji u segmentu, ali i u kompaktnoj klasi. Odnos uloženog i dobivenog i ovdje je najbolji od svega sličnog što se nudi. Da skratimo, Kona N je pravi ‘hot SUV’ s razinom izvedbe najsnažnijih hatchbacka i srušila je “pravilo” da SUV-ovi (crossoveri) ne mogu biti zabavni za vožnju.
Tehnički podaci Kona N 2.0 T-GDi 280KS 8DCT
Motor | 4 cilindra, turbobenzinac |
Obujam | 1998 ccm |
Snaga | 206 kW (280 KS) @ 5500-6000 o/min |
Okretni moment | 392 Nm @ 2000-4000 o/min |
Mjenjač | DCT, 8 brzina |
Dimenzije | 4386X1802X1560 mm |
Prtljažnik | 361-1143 l |
Ubrzanje 0-100 | 5,5 s |
Brzina | 240 km/h |
Potrošnja WLTP | 6,6 l/100 km |
Potrošnja test | 12,0 l/100 km |
Emisija CO2 | 194 g/km |
Cijena | 319.900 kn |
Testni model | 323.800 kn |