Podaci su neumoljivi: Samovozeći se automobili (pre)često sudaraju
Cestama svijeta već godinama voze prototipovi automatiziranih (samovozećih) automobila koji bi trebali jednog dana preuzeti ulogu od vozača. Unatoč pričama o tome kako se taj dan bliži, dostupni podaci pokazuju da je nezgoda mnogo više nego što se očekivalo.
Najveći testni poligon su, naravno, Sjedinjene države gdje stanovnici svakodnevno na cestama imaju priliku vidjeti samovozeće automobile. Naravno, postoje oni ludi eksperimentalni koji voze s ogromnim LiDAR kupolama i drugim nevjerojatno skupim senzorima uglavljenima na sve strane. No puno češće viđaju druge barem djelomično samovozeće automobile koji su već stvarnost, posebno Tesle. No, do kud se došlo sa svim tim testiranjima i koliko su se automatizirani automobili pokazali boljima od “nesavršenih” ljudi?
Prema nedavnom izvješću koje je izdala Nacionalna uprava za sigurnost u prometu (NHTSA), za razdoblje od 10 mjeseci, počevši od srpnja 2021. do 15. svibnja 2022., gotovo 400 samovozećih vozila sudjelovalo je u nesrećama diljem Sjedinjenih Država. To baš i ne zvuči kao utopija koju su mnogi iz medijske i tehnološke industrije najavljivali na sva zvona. Vjerovali ili ne, opsežna studija na ovu temu dosad nije provedena.
Zakonodavci i regulatori, ne samo u SAD-u, već godinama dopuštaju autonomnim automobilima da voze gradskim ulicama bez ovako dublje analize. NHTSA je odmah upozorila da se izvješće ne bi trebalo koristiti za usporedbu tehnologije različitih proizvođača automobila. Naravno, neki članovi medija nisu gubili vrijeme ističući da su 273 samovozeća automobila koja su sudjelovala u nesrećama Tesle, insinuirajući da su inferiorni u odnosu na druge opcije na tržištu.
No, treba imati na umu da su oni jednostavno najprisutniji brend koji nudi automatizirane sustave vožnje, pa bi to mogao biti razlog zašto upravo lavovski udio podataka dolazi upravo iz tvrtke Elona Muska. Ono što učimo iz studije je nešto više o tome koliko dobro u stvarnom svijetu funkcioniraju ove (kako kome) uzbudljive tehnologije autonomne vožnje. U prijavljenim nesrećama šest je osoba poginulo, a pet ih je teško ozlijeđeno.
Dežurni dušebrižnici te su smrti i ozljede prikazali kao rezultat toga što NHTSA nije nametnula minimalne standarde za te sustave. Ta bi logika pretpostavljala da vlada može regulirati gotovo sve nesreće, što nije uspjelo ni u jednom drugom području, pa zašto bi funkcioniralo ovdje? NHTSA kaže da je studija već pomogla da se usredotoče na neke problematične “trendove kvarova” i koje nezgode treba pomno istražiti. Drugim riječima, savezna agencija vjeruje da se kreće u pravom smjeru. Vidjet ćemo kako će se to odvijati kako autonomna tehnologija postaje sve češća.
Zanimljivo je da svi podaci o nesrećama potječu iz informacija od proizvođača automobila. Honda je izvijestila o 90 takvih sudara, stavljajući je na drugo mjesto, a Subaru je slijedeći s 10. Ostali u studiji prijavili su pet ili manje sudara. To se čini malo… zanimljivo. Potencijal za prijavljivanje “pogreški” mogao bi biti značajan, dovodeći u pitanje valjanost ove studije.