Automobili.hr
Automobili.hr
1klik logo
  • Home
  • Vijesti
  • Tuning
  • Retro
  • Najčitanije
  • Oglasnik
Piše Niko Poznat 27.11.2024

Mala škola mehanike: Kako radi okretni pretvarač (Torque converter)

Okretni pretvarač, srce svakog automatskog mjenjača, omogućuje prijenos snage iz motora na kotače na način koji osigurava glatku i učinkovitu vožnju. Za razliku od ručnog mjenjača, koji koristi spojku za spajanje motora i prijenosnog sustava, okretni pretvarač koristi hidrodinamiku – precizno kontrolirani tok tekućine.

Što je okretni pretvarač?

Riječ je o komponenti oblika diska, smještenoj između motora i automatskog mjenjača. Njegov zadatak nije samo prijenos snage, već i povećanje okretnog momenta kad je to potrebno, primjerice prilikom kretanja s mjesta ili vuče teških tereta. Sastoji se od tri ključna dijela:

Impeler (pokreće ga motor i “gura” tekućinu prema turbini),

Turbina (prenosi rotaciju prema mjenjaču),

Stator (usmjerava povratni tok tekućine, pojačavajući okretni moment).

Kako radi?

Kada motor radi, impeler pumpa tekućinu prema turbini, koja zauzvrat počinje rotirati, pokrećući mjenjač. Zanimljivo, stator igra ključnu ulogu u povećanju učinkovitosti – preusmjerava tok tekućine kako bi se smanjio otpor i povećala snaga. Kada vozilo postigne konstantnu brzinu, pretvarač djeluje gotovo kao spojka, omogućujući izravniji prijenos energije.

Glavna prednost okretnog pretvarača je praktičnost – nema potrebe za ručnim mijenjanjem brzina, a vožnja je uglađena. Osim toga, sposoban je značajno povećati okretni moment. No, nedostatak mu je nešto manja učinkovitost u usporedbi s ručnim mjenjačem, zbog čega vozila s automatskim prijenosom često troše više goriva.

Osim u automobilima, okretnim pretvaračima se koriste i strojevi poput bagera, brodova i industrijskih vozila, gdje je pouzdanost i fleksibilnost prijenosa snage od iznimne važnosti.

Zašto je važan za vozače?

Razumijevanje načina rada ove komponente može pomoći vozačima da prepoznaju simptome kvara, poput povećane potrošnje goriva, vibracija ili slabog ubrzanja. Redovno održavanje, poput zamjene ulja za prijenos, ključno je za dugovječnost ove sofisticirane tehnologije.

Automobilska industrija konstantno unapređuje dizajn okretnog pretvarača, usmjeren na veću učinkovitost i smanjenje potrošnje goriva. Ovo “skriveno čudo mehanike” ostaje ključni faktor udobne vožnje kakvu danas uzimamo zdravo za gotovo.

Jeste li znali?
Okretni pretvarač u modernim vozilima često ima sustave za zaključavanje (lock-up), koji eliminiraju gubitke energije pri konstantnim brzinama.

Podijeli s frendovima!

Niko Poznat
Tajanstveni vanjski suradnik o kojem ne znamo ništa, samo nam ponekad pošalje tekst. Sumnjamo na to da mu ovo nije pravo ime. Tko se pobogu zove Niko?
Pročitaj moje druge članke

*Svi tekstovi odražavaju osobne stavove autora i ne odražavaju nužno stav redakcije portala.

<

Najčitanije

ADRIATIC Osiguranje

Najnovije vijesti

Piše: Niko Poznat

VIDEO: Luda vožnja u Teksasu: Auto vukao drugo vozilo unatrag – s vozačem unutra!

Piše: Niko Poznat

Predstavljen inovativni sustav za sigurnost gledatelja na automobilističkim natjecanjima

Piše: Niko Poznat

Yugo se vraća: Retro hit iz 80-ih ponovno na cestama

Piše: Niko Poznat

Oakland True Blue Six slavi svoj 100. rođendan u Otočcu

Piše: Niko Poznat

VIDEO: Porsche 911 GT3 s ručnim mjenjačem ovladao Nürburgringom: 6:56.294 minute!

Piše: Niko Poznat

Hrvatski kupci trebali bi biti oprezniji s rabljenim automobilima uvezenim iz Slovenije, Poljske i Italije


  • Oglašavanje
  • Uvjeti korištenja
  • Kontakt
  • Cookie policy
Automobili.hr © 2025. 4KA Media Group d.o.o. Sva prava pridržana