Vodič za kupnju polovnog automobila – drugi dio
Ako ste proveli sve navedeno u prošlom dijelu temeljito i dalje postoji mogućnost da ne znate ni pola toga (ali barem imate nekakav uvid). Upravo zbog toga je od izuzetne važnosti naći pouzdanog i profesionalnog mehaničara koji će u ovom poslovnom procesu biti vaš najveći saveznik i vaš odvjetnik.
Imajte na umu ovu stvar – polovni automobil je KRIV dok se ne dokaže suprotno. Nemojte kupovati automobil bez profesionalne inspekcije. Ukoliko prodavač ne želi pristati na profesionalnu provjeru, odustanite od kupnje. Odmah. Bez izuzetka. Ikad.
Što se tiče mehaničara, oni se dijele u tri kategorije: hobi-fušere, SS-mehaničare i marljive profesionalce.
Hobi-fušeri rade rade za sitnu lovu sa skromnim alatima a ponekad i sa skromnim znanjem. Također lako je moguće da nisu upoznati s boljkama modela koji je u pitanju. Fušer će napraviti testnu vožnju, malo zagledati i dati presudu: dobro/loše.
SS-mehaničari će napraviti svaki poznati mehanički test kojeg je ključ ikad napravio. Uglavnom automobil odmah ne valja, ali zato on ima automobil baš za vas. Ili zna nekog tko zna nekog, pa…
Marljivi mehaničari će pak napraviti standardno testiranje i napraviti testnu vožnju u raznim stilovima uvjetima. Takvi mehaničari su iskusni nezavisni profesionalci za koje se uglavnom zna, i ovdje treba naglasiti važnost osobne preporuke – od prijatelja ili još bolje od ljudi koji posjeduju takav automobil.
Nakon što dostavite automobil mehaničaru, istaknite mu sve one što ste zapazili dok ste vi vozili automobil i trudite se da se razumijete oko svih vaših potencijalnih briga.
Pitanje cijene svakako dogovorite prije provjere: neki mehaničari rade besplatno, pa im onda vi to nagradite tako što ćete ići kod njih na servis ili ih preporučite dalje. Neki mehaničari rade za fiksnu tarifu, a neki po satnici. Svakako se dogovorite za cijenu prije provjere da ne bi kasnije došlo do nesporazuma.
Vrlo je važno da s mehaničarem razvijete zdrav odnos (kao i sa svojim liječnikom), a to je najbolje tako da ne bude „jedni od onih likova“ kako ih mehaničari zovu – jednostavno pustite ljude da rade svoj posao. Nemojte im virit preko ramena. Kada završe pustite ih da pričaju: svaki ima svoju metodu. Neki će pokrenut priču od Kulina Bana, neki će biti kratki i jezgroviti, treći će vam dati napismeno izvještaj. Nemojte ih prekidat, a kada završe pitajte ih bez srama da vam objasne sve ono što niste razumjeli: „Što to znači da je kargablajzna štemhozne karablendana?“. Naravno, naši mehaničari imaju i fundus riječi posuđen iz nekoliko europskih jezika, tako da se nemojte ustručavati ništa pitati.
Kada sve objasne pitajte ih nekoliko osnovnih stvari: „Da li ja automobil održavan?“ ili „Da li je vlasnik koristio jeftine ili skupe dijelove?“. To će dovesti svakako do šireg uvida u automobila.
Što se tiče skupih ili jeftinih dijelova – nerijetko se događa da je na automobilu promijenjeno dosta dijelova prije prodaje, što mu naravno povećava cijenu, međutim obratite pozornost na to da li se radi o originalnim dijelovima, dijelovima kvalitetnih brandova ili dijelovima iz Kine. Današnje tržište je preplavljeno dijelovima koji nemaju ni petinu vijeka trajanja nekog renomiranog branda.
Ako ste nakon svih ovih koraka odlučili kupiti automobil, vrijeme je da krenete u pregovore s vlasnikom, o tome više u sljedećem nastavku Vodiča za kupovinu polovnog automobila.