Autodijelove će Rusi moći nabaviti samo iz Turske i Kine
Sankcije međunarodne zajednice snažno su pogodile sve segmente tržišta Ruske federacije. Tamošnji vozači i serviseri već brinu kako će bez autodijelova iz europe, nakon što su tamošnji distributeri izvijestili kako je čak 90% dobavljača iz EU zaustavilo svoje isporuke.
Kako piše ruska Gazeta, velika većina proizvođača i dobavljača rezervnih dijelova za automobile iz Europske unije obustavila je izvoz kako automobila, tako i komponenti u Rusiju. Stručnjaci kažu kako je to prvenstveno zbog kolebanja tečaja. Procjenjuju kako će isporuke biti obnovljene, ali po novim cijenama – tijekom proteklog tjedna dijelovi su im poskupjeli za čak 30-50%.
S tim tvrdnjama se slaže i prvi čovjek Udruženja distributera automobilskih komponenti (ADAK) Ruske federacije Alexey Pevkhenen. Prema njegovim riječima, radi se o gotovo 90% posto europskih dobavljača autodijelova.
No neki proizvođači komponenti kao što su Febi (dijelovi ovjesa i upravljača), Schaeffler (motor, mjenjač, komponente ovjesa), Philips (oprema za rasvjetu, žarulje) i neke druge marke ostale su u istom režimu poslovanja. Brojni mediji prenijeli su informaciju da je Bosch prekinuo isporuke komponenti u Rusiju, no iz te tvrtke su to demantirali, ne isključujući da bi se situacija mogla promijeniti.
“Bosch nastavlja ispunjavati svoje obveze isporuke robe. Situacija se brzo mijenja, pratimo razvoj događaja i prilagođavamo svoj rad promjenjivim okolnostima”, kažu. Dodaju i kako trenutno nema govora o zatvaranju tamošnjih tvornica i zaustavljanju proizvodnje.
Valeo i Bilstein također i dalje isporučuju dijelove, ali je zato isporuku svojih proizvoda ruskim kupcima privremeno obustavio jedan od najvećih proizvođača ležajeva, švedska tvrtka SKF. Prilikom otpreme rezervnih dijelova u trgovine i autoservise, veletrgovci mole da narudžbu plate isti dan. Inače, ne jamče izvornu cijenu naručenih dijelova.
Distributeri imaju dovoljne zalihe autokomponenti za 2-3 mjeseca, istaknuo je stručnjak. Ako se za to vrijeme situacija s opskrbom rezervnih dijelova ne promijeni, za očekivati je kako će se povećati udio krivotvorenih proizvoda na tržištu.
U manjoj mjeri, tvrtke koje imaju proizvodne pogone i skladišta u Rusiji imaju probleme zbog volatilnosti rublje. Najveće poteškoće sada imaju proizvođači iz premium segmenta rezervnih dijelova: Brembo, Mann Filter, Castrol i Mobil. Poremećaji u opskrbi primjećuju prvenstveno iz zemalja EU.
Volumen i raspored isporuka komponenti azijskih proizvođača ostao je gotovo nepromijenjen. Kinezi su ruske partnere obavijestili o držanju dogovora i zaključenih ugovora te kažu kako nemaju problema s proizvodnjom i logistikom dijelova. Nema problema ni s dijelovima iz Koreje i Turske.
U strahu od daljnjeg rasta cijena, neki kupci počeli su mahnito kupovati dijelove i stvarati zalihe. Azijski proizvođači imaju vrlo širok raspon proizvoda, tako da neće biti posebnih poteškoća s alternativom rezervnim dijelovima iz Europe. Neće biti teško nabaviti filtere, svjećice i drugi potrošni materijal za gotovo svaki model automobila.
No poteškoće mogu nastati prije svega kad je riječ o originalnim dijelovima. Ako ih nema na lageru kod ruskog distributera, tada će se slični moći naručiti u Kini, Turskoj ili nekoj drugoj zemlji, no razdoblje čekanja za neke artikle, kao i cijene, će se znatno povećati.