Toyota bZ4X; pristojni električni SUV s imenom koje lomi jezik
Neobični crossover je prvi Toyotin model koji se temelji na namjenskoj platformi za električne automobile e-TNGA, i prvi model pod novim podbrendom bZ, što znači beyond Zero, odnosno ispod nule. Svega nekoliko dana nakon europske premijere stigao je i u Hrvatsku za već od 405.700 kuna.
Pošto potpisnik ovih redaka ima koju godinu i nešto viška iskustva u autonovinarstvu živi je svjedok Toyotinog razvoja elektrifikacije. Jer, testiralo se sve što je japanski proizvođač napravio posljednjih 25 godina, pa tako i sve generacije Priusa. Tek tako možete možete vidjeti koliki je to napredak do danas. Od neugledne i u najmanju ruku čudnjikave hibridne limuzinice s ručicom automatskog mjenjača na stupu upravljača i ekranu s prikazom tijeka energije kao s videoigre iz 80-ih, pa do netom predstavljenog električnog SUV-a bZ4X put je dug upravo koliko je i Zemlja prešla oko sunca u tih četvrt stoljeća.
Tako se do danas cestama planete razmililo više od 20 milijuna Toyotinih hibrida. A sad je došao red na EV-je. Da se razumijemo, ovo nije prva potpuno električna Toyota jer ta čast pripada CH-R-u EV za Kinu, u kojoj postoji i električni dostavni kombi ProAce Electric. No bZ4X je prvi Toyotin model koji se temelji na namjenskoj platformi za električne automobile e-TNGA, i prvi model pod novim podbrendom bZ, što znači beyond Zero, odnosno ispod nule. Ostatak naziva, 4X je već gotovo uobičajen za SUV-ove i crossovere.
Ovo je potpuno novorazvijeni model, nastao u suradnji sa Subaruom, iako električna platforma neke komponente dijeli s TNGA-K na kojoj se temelji RAV4, koji je gotovo iste veličine. S duljinom od 4,69 metara, prvi bZ pripada u srednju klasu; tamo ga očekuje brojna i jaka konkurencija poput VW ID.4, Škode Enyaq, Forda Mustang Mach-E, Tesle Model Y, Hyundaija Ioniq 5 i drugih. Namjenska platforma znači da ima nisko smješteno težište, visoku krutost karoserije, optimiziranu masu i optimalni raspored ugrađenih komponenti. Posebnost Toyotinog pogona je sustav eAxle, odnosno jedinstveni sklop u kojem su smješteni inverter, elektromotor i diferencijal.
Postoji model s pogonom na prednje kotače ili pogonom na sva četiri kotača, pri čemu su performanse sustava neobično bliske jedna drugoj: 150 kW/204 KS i 265 Nm za pogon na prednje kotače i 160 kW/218 KS i 366 Nm za pogon na sve kotače (80+80 kW). To je zbog činjenice da baterija ne može isporučiti više snage, ali AWD pogon i osjetno jači moment puno znači. Sve jedinice su AC sinkroni motori, tj. uređaji s permanentnim magnetom (PSM). Snaga se prenosi putem bezstupanjskog e-CVT mjenjača.
Litij-ionska baterija dolazi iz zajedničkog projekta Toyote i Panasonica pod nazivom Prime Planet Energy and Solutions. Bruto kapacitet je 75 kWh, a korisni 74,1 kWh, što je uz deklariranu WLTP potrošnju od 15,4 kWh/100 km kod verzije 2WD dovoljno za domet od 436 do 516 kilometara. Model AWD može dosegnuti od 415-467 km. Domet vožnje može se produljiti ugradnjom opcijskih krovnih solarnih panela. Baterija je optimizirana za dugovječnost, pa Toyota jamči 70 posto kapaciteta sve do milijun kilometara ili do 10 godina uporabe – niti jedan drugi proizvođač ne daje toliku garanciju na bateriju.
Baterija se puni istosmjernom strujom do 150 kW, pa bi punjenje od 0 do 80 posto trebalo trajati oko 30 minuta. Prvi isporučeni modeli moći će se puniti izmjeničnom strujom samo u jednoj fazi s maksimalnom snagom od 6,6 kW, a od jeseni će se ugraditi i trofazni punjač od 11 kW. Kad smo već kod baterija, zbog vodoneprospusne konstrukcije Battery packa, automobil bez problema može proći kroz vodenu prepreku dubine do pola metra. Pored Grip Controla, tko baš voli avanturu, AWD stiže sa Subaruovim sustavom X-MODE koji jamči sigurne i stabilne performanse i na vrlo skliskoj podlozi.
Sustav nudi opciju “One pedal drive” s pojačanom regeneracijom energije kočenja koja omogućuje vozaču da ubrza i uspori vozilo koristeći samo papučicu gasa. Koliko je neobičan izvana, toliko je nekonvencionalan i zanimljiv iznutra. Prva stvar koja upada u oči je postav instrumenata. Slično kao kod Peugeotovog i-Cockpita, Toyota postavlja zaslon visoko gore, tako da ga se gleda preko relativno malenog upravljača. Čak nas cockpit podsjeća ne neke studije iz 80-ih godina. Srećom nije sve prebačeno na veliki ekran multimedije, klima uređaj ima vlastite komande, dok je u kabini i na volanu zadržan određeni broj klasičnih prekidača.
Dugi međuosovinski razmak i manjak središnjeg tunela osigurali su uzornu prostranost, pogotovo straga. Prostora za noge ima i previše, čak i kada putnici sprijeda pomaknu sjedala unatrag kako bi pružili noge. No, i ovdje se, što je tipično za električne automobile, sjedi nešto povišeno zbog baterije u podu vozila. Prtljažnik od 452 litre nije najveći u klasi, i ima nešto viši utovarni rub, a zbog sprijeda ugrađenog elektromotora, nema dodatni prtljažni prostor – Front Frunk.
Uz obje pogonske opcije moguće je odabrati jedan od četiri paketa opreme; Elegant, Executive, Style i Premium. Svi imaju LED svjetla, krovne nosače, paket aktivne sigurnosti Toyota Safety Sense, automatski dvozonski klima uređaj, odabir jednog od tri načina rada (Normal, Eco i Sport), stražnju kameru, navigaciju, dodirni zaslon u boji (8-inčni u Elegantu, 12,3 u višim specifikacijama), bežičnu kompatibilnost s Apple CarPlay i Android Auto, četiri USB utora i drugo. Tako da svi paketi iznad Eleganta sadrže uglavnom dodatne komforne i luksuzne elemente. Vozač može komunicirati s vozilom pogledom, dodirom i glasom.
Poboljšano prepoznavanje glasa uključuje mogućnost korištenja novog pomoćnika u vozilu koji može aktivirati funkcije vozila poput podešavanja klima uređaja ili otvaranja/zatvaranja prozora, kao i multimedijske usluge kao što su audio i navigacija. Bežična ažuriranja omogućuju besprijekorne nadogradnje softvera i nove usluge u budućnosti. Cjenik FWD verzija kreće od 412.100 kn u opremi Elegant dok jednako opremljeni AWD stoji 434.600 kn. Toyota je ponudila i dvije akcijske verzije, FWD Elegant za 405.700 kn, i Executive Tech AWD za 466.600 kn. Sad kreću i poticaji, pa ove svote postaju nešto prihvatljivije.