Moderni automobili i problem zaštite privatnosti vozača
Moderni automobili sve više počinju izgledati kao računala na četiri kotača. Uz raznorazne sustave koji podižu sigurnost u vožnji sve više proizvođača počinje ugrađivati elektroničke sustave koji prate i pamte navike vozača.
Iako su takvi sustavi od velike koristi svakom vozaču, postavlja se pitanje narušavaju li isti privatnost jednom kad vlasnik odluči prodati svoj limeni ljubimac? Što je sa svim onim podatcima koji opisuju omiljene rute kojima vozač najčešće vozi? Postoji li uopće način da se, nakon što automobil promjeni vlasnika, izbrišu svi spremljeni podatci? Ovo su samo neka od pitanja koja često muče vlasnike većine automobila s „pametnim“ sustavima koji se prilagođavaju vozaču.
Možda problem zaštite privatnosti pri promjeni vlasnika još nije toliko aktualan na našim prostorima, u SAD-u se javljaju prve inicijative kojima je cilj zaštititi vozačevu privatnost. Nacionalna udruga distributera automobila (NADA) pokrenula je projekt, ako se on može nazvati tako, koji ima za cilj podiči svjesnost svih vlasnika automobila o mogućim informacijama koje drugi vlasnik, kupnjom automobila, može saznati o njima.
NADA je nedavno izdala brošuru koja sadrži niz uputa kako zaštititi informacije koje sakuplja multimedijski, odnosno GPS sustav u automobilu. U brošuri naglašavaju kako posebnu pažnju valja posvetiti informacijama iz GPS sustava jer isti često sadrži informacije o mjestima koja je prošli vlasnik posjećivao pa čak i o mjestu njegova trenutnog prebivališta. Brošura će biti distribuirana svim salonima koji trguju rabljenim vozilima, a svi ostali je mogu potražiti na njihovim službenim internetskim stranicama.
Iz organizacije ističu kako ova problematika postaje sve važnija s obzirom na sve veću prisutnost autonomne tehnologije. Osim toga, NADA naglašava važnost poštivanja svih pravila koja se odnose na zaštitu privatnosti, a koja su usvojena od većina proizvođača prošle godine.
Međutim, osim zaštite podataka na način na koji to vidi NADA, postavlja se pitanje što je sa sve popularnijim „DashCam“ uređajima? Krši li se privatnost drugih vozača ako se snimi njihova vožnja bez njihovog odobrenja? Mišljenja su podijeljena. Neke zemlje u Europi ovakvo snimanje smatraju kršenjem prava na privatnost i prekršitelje kažnjavaju s čak nekoliko tisuća eura kazne dok s druge strane neke od zemalja ne vide nikakav problem u snimanju. Hrvatska? Sukladno zakonu o zaštiti osobnih podataka snimanje bez izričitog odobrenja nije dopušteno ali se nigdje ne navodi posebna odredba koja bi regulirala korištenje DashCam uređaja.
Jedan od takvih uređaja imali smo nedavno prilike isprobati. Radi se o širokokutnoj kameri koja se montira unutar vozila, te se pali i gasi s automobilom, a snima sve što se događa ispred vozila. Jedan takav model “crne kutije” nedavno smo dobili na testiranje od naših partnera GoBuy.hr, te nam se pokazala kao odličan omjer uloženog i dobivenog.
Kamera se montira direktno na vjetrobransko staklo. Opremljena je senzorom pokreta i automatskim paljenjem/gašenjem prilikom pokretanja vozila. U paketu je kabel za punjenje na auto punjač i stalak koji se aplicira na vjetrobransko staklo. Rezolucija kamere je HD (1920×1080), a podržava i slike do maksimalno 5MP. Također podržava i SD kartice od 4-32 GB koje se umetnu u za to predviđeno ležište. Kamera posjeduje gumb za brzo spremanje video snimke u slučaju „Hitnog snimanja“.
Ukoliko se odlučite za kupnju kod naših partnera GoBuy.hr, za dodatni popust iskoristite kod “automobili”.