Privatno vlasništvo automobila je pred izumiranjem!?
John Zimmer, jedan od osnivača Lyft kompanije, ne samo da prognozira izumiranje privatnog vlasništva automobila, nego također hrabro određuje da će se to dogoditi u vrlo skoroj budućnosti.
Kompanija za javni prijevoz Lyft, koju su 2012. osnovali John Zimmer i Logan Green je najveći konkurent Uberu, bez obzira na to što je Uber od nje „teži“ za nekoliko desetaka milijardi dolara. Zato se tu pojavio General Motors sa svojim milijunima dolara ulaganja i udruživanja s Lyftom za razvoj samovozećih automobila. Krajnja ideja je, dakako, samovozeći Lyft auto bez vozača.
Ako se vratimo malo u ne tako daleku prošlost, (ali ne na pitanja gdje je tko bio 91. nego ona čisto tehnološka) teško je bilo zamisliti kako će razvoj tehnologije biti baš toliko brz. Tko bi tada rekao da će tableti, računala, pametni telefoni i društvene mreže toliko promijeniti naš način života i diktirati njegov tijek.
Daljnji napredak tehnologije bi mogao te sve promjene još radikalizirati. Možda ćemo biti otuđeniji, ali ćemo se u zdravstvu možda moći učinkovito boriti s trenutno problematičnim bolestima ili puno lakšom dijagnostikom (poput one o kojoj smo čitali u bestseleru Fizika budućnosti). Zašto toliki generalni uvod i spominjanje nepotrebnih stvari? Pa da se šokantna i blasfemična predviđanja iz naslova sagledaju iz veće perspektive. Možda nam sve to ide na živce, ali nije zbog toga ništa manje vjerojatno. Možda sada mislimo kako je većina ljudi u budućnosti bez vlastitih auta jedna glupost, ali to smo možda prije mislili za neki drugi dio današnje stvarnosti.
John Zimmer iz Lyfta vjeruje (ili želi da mi vjerujemo) kako revolucija samovozećih vozila dolazi i kako će potpuno promijeniti tržište automobila. I to tako da će u budućnosti, sigurno barem u gradovima, ogroman broj ljudi odustati od posjedovanja automobila. Tvrdi kako posjedovanje automobila predstavlja teret koji prosječnog Amera godišnje stoji oko 9 tisuća dolara, dok u budućnosti kompanije poput njegovog Lyfta ili konkurentskog Ubera rješavaju ljude spomenutog tereta.
Manje primoranosti na kupovanje automobila, nema trošenja novca na njihovo skupo održavanje ili tehničke preglede te punjenje gorivom (ili strujom). Svoja predviđanja potkrepljuje fenomenima poput Netflixa koji je posjedovanje DVD-a učinio suvišnim ili Spotifyja koji je isto značio za mp3 i CD.
Svijet je jednostavan iz perspektive Johna Zimmera: ljudi kada zatrebaju automobil jednostavno pokrenu aplikaciju i pozovu vozilo, a ono za par minuta čeka pred njihovom zgradom ili kućom. Prilog tome mu je da svake godine sve veći broj ljudi zaključi kako je jeftinije i jednostavnije živjeti bez auta. A tek trenutak kada dođu povezana autonomna vozila, čija cijena iznosi znatno manje od cijene posjedovanja i održavanja vlastitog vozila, puno ljudi u gradovima postupno će prestati koristiti vlastite automobile.
Njegova razmišljanja nisu nikakva novina te se već duže vrijeme govori o budućnosti cesta gdje dominiraju vozila servisa poput Lyfta i Ubera nad kojima kontrolu vrše računala. Tehnologija sigurno hoće napredovati i dovesti do toga da je računalo sigurniji vozač od čovjeka koji vječno uzrokuje nesreće, a neisplata plaće i doprinosa računalu da se ne spominje.
Iz Lyfta već najavljuju kako se za 5 godina nekim američkim gradovima smiješi scenarij gdje voze njihova potpuno samovozeća vozila. Uber već radi s javnim testiranjima svojih auta koja pogone računala. Osim svega toga postoje i dalje brojni izazovi poput, recimo, zaštite od hakiranja, tehničkih sitnica u vozilu kojima računalo teško da može doskočiti te pitanja hoće li uopće većina ljudi htjeti promijeniti svoju naviku posjedovanja njima najdraže pokretnine na četiri kotača.
Jedno je sigurno, nismo u Americi i kod nas će ti trendovi malo zakasniti. Osim toga, neće biti zabranjeno kupiti i imati vlastiti automobil za transport i užitak, tako da bojazni za ljubitelje nema, koliko god se slika svijeta bude neminovno mijenjala.