Još jedan podsjetnik na Mazdu MX-5 koja to i nije
Da, znam…već smo pisali o ovom modelu i nahvalili ga, no s obzirom na to da FIAT tijekom posljednjih godina proizvodi poprilično nepotrebne automobile, jednostavno se činilo ispravnim spomenuti ga ponovno. Ispričavam se jedino što već u naslovu nisam spomenuo FIAT, no bojao sam se da se tekst ne pokvari, tj. iznenada ne stane.
Mazda MX-5 – taj divan mali Roadster koji je inicijalno dizajniran na salveti u restoranu. Automobil koji je unutar četvrt stoljeća i četiri generacije svijetu automobila pokazao da nije potrebno imati milijun konja pod poklopcem motora, niti je potrebno automobil platiti milijun eura da bi apsolutni vozački gušt ušao u popis serijske opreme. Uglavnom, automobil koji se usprkos nezasluženim gay-šalama za prave auto-entuzijaste i dalje nalazi u samom vrhu među najpoželjnijim automobilima na svijetu.
Posljednja generacija Mazde MX-5 ne odudara od savršene recepture kojom je moguće opisati isto tako savršen sportski automobil: malo kila, savršen raspored težine, pogon na stražnje kotače i dovoljno konjskih snaga. No po predstavljanju nove (tj. danas aktualne) generacije MX-5-ice oglasio se i FIAT s najavama oko nasljednika legendarnog modela 124 Spider koji ove godine slavi svoj zlatni pir, odnosno 50 godina otkada se prvi puta pojavio na sceni.
E sad…ako vam se u ovom momentu kojim slučajem iznad glave množe upitnici (kao meni kada sam prvi puta čuo te najave iz FIATa), olakšat ću vam muke i reći kako se radi o projektu koji FIAT potpisuje, a Mazda čini njegove sastavne dijelove.
I ne, nemojte ni slučajno pomisliti na slične projekte koji su se u povijesti pokazali kao potpuni promašaji, jer su uz ovaj projekt strane pravilno raspoređene, tj. svaka od strana potpisuje ono u čemu je poslovično dobra. Tako novi Fiat 124 Spider dizajnom dolazi iz modno-osviještene Italije, dok tehnologija stiže iz tehnološki najnaprednije zemlje na svijetu, odnosno Japana. Samim time ovo nije još jedna varijacija na temu razmišljanja u sklopu kojeg se činilo super idejom Japancima prepustiti dizajn, a Talijanima tehnologiju i kontrolu kvalitete, te zbog toga u sklopu ove priče ne treba povlačiti paralele s automobilima poput Alfe Arne.
Dapače, izgleda da je sve vezano uz ovaj automobil jednostavno savršeno.
Dakle, kako sam već spomenuo, baza ovog automobila je Mazda MX-5 – automobil koji je sa svim svojim pozitivnim stranama definirao mali sportski automobil u svojem najpoželjnijem izdanju.
FIAT potpisuje dizajn eksterijera i interijera, a pod poklopcem motora se nalazi već odavno provjereni 1,4-litarski MultiAir motorčić koji inače pogoni FIAT 500.
Naravno, kako asocijacija na 500-tku ipak ne bi bilo previše, dotični je motor prošao svojevrsnu revoluciju, te u svojoj finalnoj izvedbi izuzev male zapremine nudi i 160 konjskih snaga, te nekih 250 Nm maksimalnog okretnog momenta.
Filozofija šasije je identična onoj kakvom se može pohvaliti Mazda MX-5: lagani i čvrsti materijali, savršen raspored težine i ukupna masa od tek nešto više od 1,000 kilograma, što je u današnje vrijeme praktički nepojmljivo u domeni sportskih automobila. No Japanci su zajedno s Talijanima uspjeli u naumu stvaranja malenog i laganog Roadstera koji bi izuzev u privlačenju pogleda na cesti trebao biti dobar i u vožnji.
Tome u prilog naravno ide i manualni mjenjač sa šest stupnjeva, koji bi se prema najavama trebao naći unutar ovog automobila, pa se u tom dijelu priče najiskrenije nadam da se neće naći netko pametan, tko će se predomisliti i dotični mjenjač proglasiti arhaičnim i zamijeniti s nekim „naprednijim“ mjenjačkim sklopom. Zašto? Jednostavno zato što bi to bilo šteta napraviti automobilu koji za osnovnu ideju ima ostvariti najbolju moguću fuziju vozača i stroja, te sve zajedno uobličiti u savršeno vozačko iskustvo.
E sad…s obzirom na to da su se Talijani (i opet) potrudili cijelu priču oko ovog automobila sakriti unutar pomalo pjesničkih navoda, u ovom momentu ne raspolažemo s podacima vezanim uz performanse. No s obzirom na to da je FIAT u odnosu na Mazdu nešto jači, pretpostavka je da će performanse biti „tu negdje“ kao i one s kojima se mali Roadster iz Hiroshime može pohvaliti.
U svakom slučaju se iskreno nadam da će se i u sklopu ovog automobila MultiAir-motor pokazati kvalitetnim, jer u protivnom vlasnike čekaju samo veliki iznosi popravaka i često seljakanje automobila iz vlastite garaže u onu čiji je vlasnik neki od FIATovih koncesionara i servisera.
Uglavnom, što reći o ovom automobilu, a da ne ispadne kao da u ovom momentu slinim nad još jednim savršeno dizajniranim retro-strojem čiji dizajn potpisuju Talijani? Je li zapravo uopće više potrebno išta spominjati, ili je dovoljno na fotografijama otkriti o čemu se radi?
Je li pak potrebno izraziti sreću što FIAT usprkos vladavini čovjeka u puloveru nije zaboravio na vlastite uspješnice i jedan od najzanimljivijih automobila koji su iz Torina ikada sišli s proizvodne trake?
Je li potrebno citirati navode od strane proizvođača u sklopu kojih se spominju detalji poput „interijera namijenjenom vozaču i suvozaču“ ili pak „Ergonomiji koja je precizno osmišljena, kako bi vozaču bio lako dostupan volan i mjenjač“?
Hmmm…
…ili je ipak dovoljno (još jednom) reći „Benvenuto FIAT“ i modelu 124 Spider poželjeti sve najbolje čega bih se u ovom momentu mogao sjetiti.