Ferrari? Mercedes? Aston Martin? Ne, radije Toyota
Zašto pobogu Toyota ne izađe iz bezličnosti vlastitog postojanja i ne počne stvarati ovakve automobile za kupce, a ne samo za trkaće timove?
Formula 1, WEC-serija, JGTC (odnosno Super GT, kako se serija sada zove), te hrpetina nastupa na raznoraznim „one-make“ kupovima i utrkama. Zatim prašnjavi svijet svjetskog prvenstva u Rallyju u sklopu kojeg je Toyota ostavila itekako veliki trag, te mali milijun auto-entuzijasta koji u svojim Toyotama neovisno o godini proizvodnje jure, driftaju i uživaju i dan-danas.
U civilnom svijetu nam je upravo Toyota podarila neke od najposebnijih, najkvalitetnijih, najluđih i najčudnijih automobila svih vremena i zato je ova tvrtka apsolutno vrijedna obožavanja.
…ili je barem bila.
Pogledom u današnji portfelj marke, vidjet ćemo tek tonu bezličnih SUV-ova, CUV-ova, kompaktnih i nekih manje kompaktnih limuzina, te malih automobilčića poput modela Aygo. Uz njih se poput prostitutke u crkvi skriva Toyota GT86, a nova se Supra najavljuje već toliko dugo da cijela priča počinje nalikovati na meksičku sapunicu – i to lošu. Stoga Toyota u današnje vrijeme korača nekim čudnim putevima i s obzirom na pojedine aktivnosti u usporedbi s bljedunjavom ponudom modela ispada kako se ovaj tehno-div iz Japana zapravo traži.
Uz tri naslova svjetskog prvaka u Rallyju, nebrojene uspjehe unutar raznoraznih varijacija na temu utrka izdržljivosti, ogromnih uspjeha na polju JGTC-a, te stotinama pobjeda na inim drugim natjecanjima u domeni auto-sporta Toyota ima u svom portfelju.
Subkultura koja podrazumijeva tuning, styling, drift, drag i ostale vrste utrkivanja također je upravo Toyotu prihvatila kao jednog od najvećih, najdražih, najusmjerenijih i najboljih proizvođača fascinacije na četiri kotača svih vremena. Stoga nimalo ne čude razna službena i manje službena natjecanja u sklopu kojih Toyotini prastari modeli i dan-danas konkuriraju najmodernijim „pilama“ – pogotovo ako se u istoj rečenici uz Toyotu spomene i drift.
Dakle čovjek bi očekivao da Toyota živi na lovorikama svojih uspjeha i na tržište nudi barem dio tog nasljeđa u kojem bi kupci itekako mogli uživati.
Ali od toga ništa…
Toyota danas nudi hibridnu tehnologiju, prisilnu elektrifikaciju, smiješne modele i hrpetinu nepotrebnih preklapanja u domeni glorificiranih karavana SUV, CUV, SAV, LAV i inih drugih klasa s abrevijacijama u glavnoj ulozi.
…a trakavica o praktičnom braku s BMW-om i novoj Supri i dalje traje, pa me na kraju stvarno ne bi čudilo da se umjesto „Supra“ ova nova sportska Toyota nazove „Usurpadora“ ili „Rosa Salvaje“.
Pa ipak postoji barem jedna skrivena zraka sunca koju su dečki i cure iz Toyote predstavili svijetu prije nekoliko dana, odnosno s početkom TAS-a (tj. Tokyo Auto Salona za one koji ne vole skraćenice)…
Toyota Gazoo Racing GR Super Sport Concept možda iziskuje dehidraciju usta dok se ne izgovori, ali to nije toliko važno. Isto tako, GR SSC (da skratim) nudi parcijalnu elektrifikaciju, ekološku pripadnost, čuvanje polarnih medvjeda i madagaskarskih lemura, te sve ostale marketinške i ine druge floskule.
No ovaj automobil izuzev svega toga nudi i 1,000 konjskih snaga, te ekstremno usku poveznicu s Toyotinim bolidom TS-050, s kojim se tvrtka natjecala na 24 sata Le Mansa prošle godine (i izgubila prvo mjesto nakon još jednog peha).
Stoga je ova Toyota već sad posebnija od bilo koje Ferrarijeve ili Mercedesove poveznice sa svijetom Formule 1, jer koliko god da je F1 super, WEC i slične serije su zakon, ustav i dekret UN-a odjednom.
Dakle, Toyota i Gazoo Racing predstavili su ovu monstruoznu ideju koja izuzev 1,000 konja i trkaći pedigre ima šasiju nalik Arielovom Atomu na steroidima i motor koji na sebi i oko sebe ima zlata koliko nemaju svi hrvatski penzioneri zajedno.
Sam motor raspolaže s relativno malenom zapreminom od tek 2,4 litre u kombinaciji sa šest cilindara posloženih u slovo „V“, Turbo-punjačima, te s izlazima ispušnog sustava koji su montirani na krov (koliko je to kul, ha?!). Tom je motoru priključeno nekoliko elektro-motora, što ovaj automobil prema klasifikaciji čini Hibridom. No to je sasvim u redu, kada struja ima ulogu pomagača u domeni performansi, zar ne?!
Toyotini čelnici kažu kako je riječ o automobilu koji se trenutno nalazi u konceptnoj fazi, te koji se oslanja na većinski dio dijelova iz trkaćeg automobila TS-050 Hybrid, a Shigeki Tomoyama kao izvršni predsjednik Gazoo Racinga kaže kako „Baziranje konceptnih automobila na trkaćim modelima uvijek je zabavnije nego uzimanje baze iz cestovnih modela i pretvarati ih u automobile s visokim nivoom performansi“.
Recimo da se ovdje svi slažemo s time – pogotovo kada znamo da se radi o automobilu koji na sebi ima kotače dimenzija 13×18 inča.
Dakle, Toyota Gazoo Racing GR Super Sport Concept svoju egzistenciju duguje utrkama izdržljivosti i Toyotinim upornim naporima u tom dijelu svijeta utrkivanja. Stoga je već samim time riječ o posebnom automobilu, iako je sama ideja već stoput prožvakana i ispljunuta.
Pa iako tome jest tako, te usprkos tome što trkaći automobili za cestovnu upotrebu u pravilu baš i ne funkcioniraju, ovaj je konceptni uradak itekako vrijedan hvale. Dapače, s obzirom na to da je Toyota s Celicom GT-Four jedina uspjela proizvesti homologirani automobil za cestovnu upotrebu koji se ne raspada nakon 50,000 kilometara, za pretpostaviti je kako će i ovaj konceptualni uradak očaravati kvalitetom i performansama.
Stoga se vrijedi nadati da će i izaći na cestu.
Jedino što zapravo bode u oči jest originalni set izjava vezanih uz ovaj automobil. Naravno da ga u ovom momentu ne bih prevodio u cijelosti, jer takvog što stvarno ne bi imalo smisla, ali jednu rečenicu ipak vrijedi spomenuti…
Naime, originalni tekst navodi da „Uz bazni V6-Turbo motor, te THS-R Hibridni sustav u sklopu ovako inovativne forme GR Super Sports Concept predstavlja automobil koji je već prošao stvarne borbe“.
Naravno da su poslovično teatralni Japanci uvijek bili skloni ovakvim izjavama, pa oko tog dijela priče nema nikakvih problema. No s obzirom na to da se Toyota već nebrojeno puta morala ograđivati od ISIS-ove velike ljubavi prema svojim „službenim“ HiLuxima i Land Cruiserima, nekako ovaj „borbeni“ dio automatski zvuči smiješno.
Uglavnom, eto jednog detalja oko kojeg se možemo šaliti i sprdati, ali realno gledano, ovaj konceptni uradak nije automobil kojem šala i sprdnja stoji u sklopu popisa opreme. Dapače, Toyota s ovim automobilom zorno pokazuje što sve može kad želi i upravo zato je prava šteta da s ovakvim pristupom i entuzijazmom glavni ljudi tvrtke ne kreću u pohode na nove modele s kojima bi se popunila bljedunjava i dosadna ponuda s kakvom se Toyota danas nalazi na tržištu.
Stoga držim(o) fige da razrada za GR Super Sports Concept uskoro krene prema nekim proizvodnim procesima.
Jer ako Mercedes-Benz u obliku AMG Project-One može spajati Linkin Park i Formulu 1 (pozabavit ću se tom temom ovih dana), Aston Martin može reciklirati bolide od Red Bulla, a Ferrari, McLaren i Porsche mogu trpati tone i tone hibridne tehnologije u svoje hiper-automobile, onda i Toyota može proizvesti svoje čudovište parcijalno pogonjeno strujom.
Samo je pitanje hoće li…