Autonomni automobili i profesionalni vozači nisu najbolji spoj
Autonomni ili samovozeći automobili su kao klimatske promjene. Znate da postupno dolaze, ali još se uvijek možemo praviti da je sve ok, pogotovo zato što živimo u zemlji u kojoj živimo. U bijelom svijetu nije toliko lagodno što se tiče problematike.
U SAD-u ima profesionalnih vozača kamiona gotovo koliko stanovnika u cijeloj Hrvatskoj, a taxi vozača gotovo koliko nezaposlenih kod nas. Slična im je brojka za Uber vozače (200 tisuća). Profi vozači kamiona moraju i negdje stati i jesti. I prespavati. Eto još povezanih djelatnosti. A imaju ti vozači još skoro duplo više svojih radnih kolega koji nisu vozači, a rade u toj industriji druge vezane poslove. Ljudi tamo polako strahuju od tehnoloških inovacija koje bi im kroz nekoliko godina mogle …pa …ne baš pripomoći karijeri. A kad kažemo tehnološke inovacije pritom mislimo na autonomne ili samovozeće automobile. Kakve to veze ima s nama? Zasad nikakve, no trendovi čine svoje, a misliti na budućnost nije nikad čudnovato ili pogrešno. Dakako, još uvijek imamo čak i kočije, ali složit ćemo se da to ne predstavlja obećavajuću karijeru za zilijune ljudi, nego za mali broj.
Volvo i Uber najavljuju suradnju po samovozećim pitanjima. Ništa čudno ni za jedan ni drugi brand, jer su ionako duboko zaglibili u te vode. Kakvi su im planovi? Zamijeniti sadašnje, dobre stare humanoidne vozače novim robotskim vozačima. Što je prije moguće. Google također pliva u tim vodama. Tesla brand ne moramo ni spominjati, kao ni mnoga druga poznata imena automobilske industrije. I Ford obećava prodaju samovozećeg automobila koji će biti bez volana. Spomenuli smo profesionalne vozače, jer predstavljaju karijeru koja će direktno biti na udaru budućnosti koja nam se smiješi, no naravno da ima poslova koji će biti indirektno pogođeni. Tržište alkoholnih pića, međutim, neće biti među njima. Procjenjuje se da će još više cvasti uvođenjem samovozećih automobila i dijeljenjem automobila (car sharing). Cvasti? U pitanju je povećanje dobiti koja se mjeri u podosta milijardi dolara. U slučaju korištenja autonomne auto tehnologije ispitani ljudi misle da je najbolje od svega to što auto sam pronalazi parkirno mjesto i parkira se, ali i mogućnost obavljanja više stvari odjednom. Možda i uz koju čašicu previše?
Konstantno se ispituje što ljudi misle o različitim aspektima samovožnje. Mlađe generacije reagiraju na sve to u anketama bolje nego starije. Vjeruje se više samovozećim autima koje su razvile automobilske kompanije, za razliku od onih softverskih ili komunikacijskih. Ne reagira se pretjerano dobro na ideju stavljanja djeteta u takav auto na putu do škole, vjerojatno zato što još uvijek većina ljudi smatra da oni bolje voze od robota ili auta sa autopilotom. I da imaju bolje reakcije i da donose bolje odluke. Elon Musk govori o tome kako se zalaže za dijeljenje samovozećih auta i kako je to budućnost, jer auto veći dio vremena zjapi prazan pa zašto ga ne iskoristiti.
Koliko je hrvatskih vozača emigriralo u “neke bolje zemlje” u potrazi za boljim uvjetima rada, ne znamo točno. Imajući to sve na umu, sjećate li se Mathesonove kratke priče Duel? Ili bar Spilebergove adaptacije iste? E pa u dogledno vrijeme se tamo negdje vani ljudi neće morati bojati da će ih proganjati poludjeli vozač kamiona. A jednom će to dolepršati i k nama. Iz “nekih boljih zemalja”.