Predstavljena je nova Mazda MX-5
Moram priznati da u ovom slučaju naslov ni približno ne opisuje oduševljenje.
MX-5…Miata…Eunos Roadster…NA…NB…NC… Sve su to nazivi kojima se direktno ili manje direktno, te ovisno o zemlji na čijem teritoriju se nalazite, opisuju jedan od najposebnijih i najobožavanijih automobila svih vremena.
Naravno, riječ je o Mazdinom ultra-zabavnom malenom stvorenju na četiri kotača koje još od kraja osamdesetih godina prošlog stoljeća žari i pali svijetom automobila.
S obzirom na simpatičan dizajn i sve atribute koji ovaj automobil krase, naravno da nimalo ne čudi kako je Miata (zovimo je tako u ovom času) jedan od onih automobila kojih se tržište nikako ne može zasititi, čemu u prilog ide i činjenica koja govori da je unutar četvrt stoljeća proizvodnje i tri generacije modela na tržištu prodano skoro milijun primjeraka ovog malog automobila bez krova.
Dakle s obzirom na toliko velik broj prodanih primjeraka Mazde MX-5, ne bi bilo ni približno krivo reći da je uspjeh praktički sinonim za ovaj automobil, no vjerovali ili ne, prodajni rezultati nisu ono po čemu je mala Mazda toliko posebna. U toj domeni priče mislim da je puno bitnije spomenuti nevjerojatnu kvalitetu izrade i strahovitu otpornost prema kvarovima, koja uz redovno održavanje od ovog modela čini vječan automobil, tj. onaj u kojem će se nekoliko generacija s guštom moći voziti bez straha od kvarova i osobnog bankrota zbog popravaka.
Razlozi tome dijelom leže u tvrdoglavom guranju kvalitete u prvi plan, što je za Japance postalo sasvim normalno, no i u apsolutno jednostavnim i genijalnim rješenjima vezanim prvenstveno uz osnovnu ideju, a zatim i uz motor, mjenjački sklop, ovjes i savršeno neutralan karakter.
Mazda MX-5 nije najbrži automobil na svijetu. Isto tako nije ni najopremljeniji, najudobniji i najusmjereniji automobil na svijetu. Dizajnom je pomalo „nježan“ i ne razmeće se s izvrnutim ideologijama u sklopu kojih automobil treba samo „stajati i izgledati“, već se radi o automobilu koji je jednostavno gušt voziti.
Iako sam se u jednom periodu života s podsmijehom odnosio prema Mazdi MX-5, to je bilo samo zato što do tog momenta nisam sjeo za volan i ozbiljnije se provozao, no ako ćemo realno, u smislu vožnje je bio dovoljan samo „jedan krug“ po obližnjoj brdskoj i zavojitoj cesti da shvatim da je MX-5 na cesti upravo ono što želite da bude i da je u stanju promijeniti karakter ovisno o vama (i obrnuto). Pametnom dosta.
Naravno, kako Japanci stalno nešto razvijaju, te je najčešće od samo jednog japanskog modela moguće naletjeti na sto i jednu verziju (tj. reviziju), takav je slučaj i s Mazdom MX-5. No za razliku od „standardne prakse“ po tom pitanju, MX-5 na našem (EU) tržištu nije doživljavala promjene izuzev onih kozmetičkih, pa su europski vlasnici zapravo bili kudikamo manje zbunjeni od onih u Americi i Japanu.
No sve je to nebitno, jer oživjeti Roadster kao pojam već je dovoljno samo po sebi, a isti uporno zadržavati na tržištu punih dvadeset pet godina i u sklopu tri generacije modela, te prodati skoro milijun primjeraka od je kojih većina i dan-danas na cesti, u današnje vrijeme je nešto čime se niti jedan proizvođač automobila nije u mogućnosti pohvaliti.
Samim time nimalo ne čudi da se oko najava za novu Miatu svijet automobila i oni koji ga vjerno prate jednostavno digao na noge. Iskreno, ne sjećam se kada sam se načitao toliko najava oko najmanjih detalja i informacija koje su od strane Mazde doslovce „na kapaljku“ stizale u medije. Isto tako se ne mogu načuditi ni samom sebi, s obzirom na to da Miata nije tip automobila kakav sam do prije nekog vremena želio imati, a sad tražim isprike i na bilo koji način Miatu želim „prodati“ u familiju, da bih se makar nedjeljom provozao po gradu.
No ono čemu se apsolutno čudim jest činjenica da Mazda MX-5 u svojoj najnovijoj generaciji izgleda jednostavno savršeno i stoput bolje od bilo kojeg renderinga ili ideje koju sam tijekom proteklih mjeseci vidio na Internetu.
Iako sam automobil neće još neko vrijeme biti prisutan na tržištu, te u smislu detalja i dalje nije poznato puno toga, izvori bliski tvorcima četvrte generacije male Mazde tvrde kako će se u smislu motorizacije na tržište ponuditi dvije verzije – ona s 1,5-litarskim i ona s 2-litrenim motorom. Naravno, Diesel-motor ili neki hibridni pogonski stroj usprkos nekim najavama i špekulacijama ni u bunilu ne dolaze u obzir, što je definitivno dodatni plus cijeloj priči, jer mislim da je kupiti Diesel bez krova isto kao i oženiti najljepšu ženu na svijetu i uživati u njenom roktanju tijekom seksa – jednostavno nema gušta u tome.
Obje bi verzije trebale koristiti tzv. „SkyActiv“ tehnologiju, na koju su u Mazdi itekako ponosni, te bi motori pod poklopcem trebali biti spojeni na 6-brzinski manualni mjenjač. Nadalje, obje su verzije modela i dalje pogonjene putem stražnjih kotača, a dodatni razlozi za eventualnu kupnju (ili barem maštanje oko kupnje) svode se na činjenicu da će nova Mazda MX-5 biti oko 150 kilograma lakša od aktualne generacije modela.
Samim time je skraćeno vrijeme ubrzanja, potrošnja goriva (ukoliko je to uopće nekome bitna stavka vezana uz ovaj automobil) trebala bi biti još manja nego prije, te je vozački gušt (očito) i dalje u prvom planu, što pak govori o izuzetno dobro promišljenom projektu koji bi od ikone među automobilima sportske orijentacije trebao napraviti apsolutno nedostižnu legendu.
Tome se u Mazdi itekako nadaju, te su u toj maniri pripremili i predstavljanje koje možete vidjeti u video-uratku koji se nalazi malo niže u tekstu.
Neću puno kvariti doživljaj, no uz nekolicinu prikupljenih video-uradaka uklopljenih u par montaža i hrpetinu onog po čemu se Mazda MX-5 istakla proteklih godina, na predstavljanju tom legendarnom Roadsteru nastupile su i pop-rock legende Duran-Duran, čiji se klavijaturista na samom početku prezentacije dovezao na pozornicu.
Uglavnom, voljeli Miatu ili ne, vjerujem da ćete na ovu najnoviju inkarnaciju ipak teško ostati imuni.