Još malo detalja vezanih uz KIU Stinger
Svi bruje o novom modelu s kojim je KIA predstavila novo poglavlje u svom dizajnerskom izričaju. Stinger će zasigurno biti odličan magnet za privlačenje mnogo novih kupaca koji žele nešto drugačije.
Kako smo pisali, KIA se definitivno ne šali. Stinger polako puni rubrike automobilskih vijesti, osvaja izgledom i performansama, sad samo ostaje da se maknu predispozicije prema riječi “KIA.” Točnije, neki će reći da je to sve divno i krasno, ali da je ovo KIA i da bez obzira na sve ovaj automobil neće doživjeti veliki uspjeh.
Naravno, nemamo takvo mišljenje. Naprotiv, tehnologija i cijeli svijet napreduje pa tako KIA nije više nekakav tamo proizvođač automobila niske kvalitete. I oni su odlučili slijediti moderne trendove i ne zaostajati (više) za drugima. I oni žele svoju priliku. Jednostavno žele postati poželjni koliko god je to moguće kako bi bili ravnopravni s europskim i američkim proizvođačima.
Bilo kako bilo, posvetimo se Stingeru. More detalja o njemu smo već napisali, ali ima još puno tog zanimljivog što nam je KIA pripremila u svojoj novoj perjanici. Albert Biermann, čovjek koji predvodi testiranja njihovih novih modela te vodi odjel za razvoj visokih performansi, donosi još sočnih detalja. Treba istaknuti da je svojevremeno bio na čelu BMW-ovog M odjela pa onda znate u kakvom se smjeru ovaj automobil razvijao.
Razvijao se zapravo duže od uobičajenih testiranja. Prije nekoliko godina, KIA i Hyundai su na Nürburgringu osnovali centar za testiranje kako bi njihovi automobili prošli dobru torturu. Izazovna staza koja ima impresivne promjene nadmorske visine, dugačke krugove te intenzivne sile u zavojima je odlično mjesto za testiranje sportskog automobila.
Ističu svoje profesionalne vozače koji voze stvarno brzo, do krajnjih granica. Biermann tvrdi da tvrtka planira svoje automobile provući kroz 10, 000 kilometara testiranja na Zelenom paklu, a jedan prototip Stingera je prošao dvostruko više zlostavljanja na ovoj nemilosrdnoj stazi. “Zapravo, Stinger je to učinio dva puta jer smo htjeli testirati različite elastokinematičke mogućnosti, a pošto nam je ponestajalo vremena, uzeli smo isti automobil te napravili još 10, 000 kilometara. Testirali smo mnoge automobile na ovoj stazi, ali ne sjećam se da smo ikada testirali isti automobili dva puta”, kaže Biermann.
Nadalje, novi Stinger uravnotežuje ujedno i sportski duh i luksuz. Tu je ogroman potencijal za performanse, ali također ima vrlo praktičan prostor u prtljažniku te relativno veliko stražnje sjedalo. Dakle, dobro uklapa udobnost putnika i veliku brzinu. Biermann opisuje prilično dugi međuosovinski razmak (2,9 metara) koji omogućava ovom vozilu veliku stabilnost pri velikim brzinama, čak i na autoputu. Ipak, u isto vrijeme želite okretan i agilan automobil s dobrim odzivom upravljača koji prkosi zahtjevnim planinskim cestama. To su na ovom automobilu svakako bili izazovi koje je trebalo staviti u ravnotežu.
Inženjeri su uspoređivali Stinger s mnogim drugim vodećim japanskim i njemačkim automobilima, ali najviše s BMW-om Serije 4. Zanimljivost je ta da je KIA napravila kabinu Stingera toliko tihom da se zvuk motora ne čuje bez nekih ekstra umjetnih pojačanja. “Kabina je zatvorena na vrlo lijep način tako da ne dobivate puno vanjskih zvukova. Zato smo koristili aktivni-zvučni sustav u automobilu, pogotovo u sportskom režimu rada. Što se tiče ispušnih zvukova u cjelini, modeli za tržište SAD-a će biti glasni i uzbudljivi. Za druga tržišta, propisi zahtijevaju da KIA smanji jačinu buke ispuha”, navodi Biermann. Ova informacija nam je malo prisjela.
Sjedalo vozača je među najnižima od konkurentskih automobila. “Sve to iz razloga da se stvarno osjećate kao da sjedite u sportskom automobilu. Vrlo niska pozicija sjedala, to je cijela magija pakiranja. Ako idete sjesti iz ovog automobila u konkurentski model, osjećate se kao da sjedite na klupi. Ovdje jednostavno sjedite u dubini samog automobila. Povezujete se s njim na maksimalnoj razini,” hvali ga Biermann.
Vezano za krutost šasije i težinu, KIA se više usmjerila na poboljšanje krutosti šasije nego na smanjivanju težine. Stinger je primarno napravljen od čelika visoke čvrstoće, dok se aluminij koristi samo u nekim komponentama ovjesa. To nam jasno govori da KIA Stinger nije baš za perolaku kategoriju. Osnovni 2,0 litreni model teži 1,640 kilograma. Ali, zato su stručnjaci više poradili na šasiji nego na rezanju svakog djelića mase.
Za one koji zamišljaju kako pale gume u Stingeru, mogu se veseliti. Kontrola stabilnosti se može skroz isključiti, stoga se zavoji mogu prolaziti po boku bez da vam to vozilo brani. Čak i ako je kontrola stabilnosti uključena, Sportski način rada će ublažiti djelovanje ESC-a. Verzije sa stražnjim pogonom imaju mehanički ograničen diferencijal za proklizavanje. To i nije baš napredno kao elektronski kontrolirani diferencijali u nekim modernim sportskim automobilima, ali uvjeravaju nas da je mehanički, okretni moment sa senzorima za ograničeno proklizavanje lakši i pristupačniji. Uz to, dolazi do poboljšanja trakcije te dinamike vožnje.
S druge strane, sustavi na modelima s pogonom na sva četiri kotača prvenstveno šalju snagu na stražnje kotače, ali mogu slati do 50% okretnog momenta na prednje kotače za bolje prianjanje. Tu je također i elektronski sustav “diferencijala” baziran na kočenju te služi za smanjenje podupravljanja. AWD sustav se ponaša drugačije u Normalnom načinu rada nego u Sportskom.
Inženjeri nikada nisu ni pokušali razviti ručni mjenjač. Osam-stupanjski automatik s polugicama je planiran od samog početka jer KIA zna da ne bi baš puno kupaca htjelo mogućnost običnog mjenjača. Kako tko. Hvale se da bi Stinger mogao odvoziti par krugova po stazi, ali zapravo nije namijenjen za takvu vrstu vožnje. Biermann čvrsto stoji iza toga da bi Stinger sasvim solidno mogao odvoziti kratke dionice, ali za brutalnu vožnju po stazi ipak bi trebale bolje kočnice. “Može se lijepo nositi na stazi, ali ne s dosljednošću poput automobila visokih performansi.” Kočnice i hlađenje nisu pogodni za takve uvjete. Možda s boljim gumama i kočnicama dobijete više zabave na stazi.
Kad je u pitanju aerodinamika, ovdje nema velikog spojlera na prtljažniku, ali blago uzvišenje na sredini prtljažnika, kao i “zračne zavjese” oko prednjih kotača, smanjuju aerodinamički otpor. Automobil bi trebao biti vrlo stabilan. Otvori na poklopcu motora se više gledaju s dizajnerskog gledišta nego u smislu funkcionalnosti.
Spomenimo i cijenu. Možemo očekivati dobar omjer uloženo-dobiveno. Stinger ne ide u prodaju do kraja ove godine, a cijene se još ne spominju. U svim svojim segmentima, KIA nudi više opreme od konkurencije za skoro isto ili manje novca.
Europski kupci koji ne vole veliku potrošnju goriva, moći će izdvojiti svoje novce za dizelsku verziju. Navodno će u toj varijanti koristiti 2,2 litreni 4-cilindrični motor koji će izvlačiti 197 KS, poznati motor iz KIA i Hyundai vozila. Pogon na sva četiri kotača moći će se kombinirati uz dizelski motor i 8-stupanjski mjenjač. Razmatraju i oko elektrifikacije Stingera. Prema Autocar-u, platforma može prihvatiti dijelove iz hibridne Optime. To ćemo još vidjeti, a sad u red za Stingera.