Automobili.hr
Automobili.hr
1klik logo
  • Najnovije
  • Najčitanije
Piše Mato Pavličević 13.06.2022

Tri razloga zašto nema nade da će visoke cijene nafte ubrzo pasti

Cijene nafte su se vratile otprilike na onu razinu na kojoj su bile u prvim danima ruskog napada na Ukrajinu, no vozači i prijevoznici moraju jasno znati kako u skorije vrijeme nema izgleda za značajnije pojeftinjenje goriva.

Foto Greenpeace

Cijena Brent sirove nafte, globalne referentne vrijednosti, ranije je ovog tjedna skočila na preko 124 dolara po barelu – što je najviša razina od početka ožujka – nakon što je Europska unija objavila da će do kraja ove godine smanjiti za 90% svoj uvoz ruske nafte. Cijene su od tada lagano pale na oko 117 dolara, uglavnom zbog očekivanja da će OPEC crpiti više nafte. No, to nije dovoljno da ublaži bol koju osjećaju vozači na pumpi ili da ukroti divlju globalnu inflaciju.

Embargo EU i oporavak potražnje u drugom najvećem svjetskom gospodarstvu održat će cijene goriva na visokoj razini. Matt Smith, vodeći analitičar nafte za Ameriku u Kpleru, analitičkoj tvrtki, rekao je za CNN Business da će “troznamenkaste cijene nafte” vjerojatno ostati. “Ako se kineska potražnja ponovno poveća nakon posljednjeg lockdowna i Rusija nastavi bilježiti pad proizvodnje, onda ponovni rast cijene nafte na visoke vrijednosti od 139 dolara i više, viđene ranije u ovoj godini, nije tako nezamisliv”, dodao je.

1. Europa odustaje od ruske nafte

Čak i dok rastuća inflacija i spori rast gospodarstva stvaraju bauk recesije, malo je vjerojatno da će globalna potražnja za naftom pasti dovoljno da smanji cijene, kao što je to bilo 2008. “Ovaj put je briga – jer je to pitanje sa strane ponude – da čak i ako krenemo u recesiju… možda nećemo nužno vidjeti da će cijene goriva na pumpama značajno pasti “, rekao je Smith. Europska unija u petak je službeno usvojila svoj naftni embargo, dio šestog paketa sankcija nametnutih Moskvi zbog njezine invazije na Ukrajinu. Tako većina zemalja EU sada ima šest mjeseci za postupno ukidanje uvoza ruske sirove nafte, i osam mjeseci za sve ostale naftne proizvode. Za sada, rekao je Smith, blok će vjerojatno nastaviti kupovati nešto nafte iz Rusije, ali ujedno traži alternativne dobavljače.

Prema Kplerovim podacima, uvoz sirove nafte iz Angole se utrostručio od početka rata, dok su količine iz Brazila i Iraka porasle za 50%, odnosno 40%. Nabavka nafte s udaljenijih lokacija održat će visoke cijene, rekao je za CNN Business Roslan Khasawneh, viši analitičar za naftu u Vortexi, tvrtki za energetske podatke. “Izravan utjecaj toga je veći trošak transporta zbog dužih putovanja, a zauzvrat i troškovi isporuke nafte”, rekao je. Vlade mogu učiniti nekoliko stvari za smanjenje cijena, uključujući ponudu subvencija za gorivo i ograničavanje cijena na pumpi. Ali “srebrni metak”, odnosno spasonosno rješenje koje svijetu stvarno treba da se snize cijene – puno više ponude – teško je pronaći.

2. Nedostatne alternative

Prošle godine Rusija je činila 14% globalne opskrbe naftom, prema Međunarodnoj energetskoj agenciji, a sankcije Zapada Rusiji već stvaraju značajan jaz na tržištu. Rusija je u travnju zatvorila proizvodnju od gotovo milijun barela dnevno, a to bi moglo doseći oko tri milijuna barela dnevno tijekom druge polovice 2022., prema IEA-i. Organizacija zemalja izvoznica nafte i njezini saveznici, skupina poznata kao OPEC+, dogovorili su se u četvrtak da će u srpnju i kolovozu ispumpati dodatnih 648.000 barela sirove nafte dnevno na svjetsko tržište – 200.000 više od planiranog – u prijašnjem dogovoru koji je uključivao Rusiju .

IEA predviđa da bi globalna proizvodnja nafte, isključujući Rusiju, trebala porasti za više od tri milijuna barela dnevno do kraja ove godine, uravnotežujući učinak sankcija. To će biti teško za postići, jer su čak i prije rata u Ukrajini proizvođači nafte smanjivali ulaganja u proizvodnju jer su se okrenuli prema obnovljivoj energiji. OPEC+ se već bori da održi korak s trenutnim dogovorom, dok su ključne članice kao što su Saudijska Arabija, UAE i Kuvajt izvezle znatno manje prošlog mjeseca nego u travnju. Mnoge zemlje članice OPEC+ već su dosegle svoje granice kapaciteta, što znači da će učinkovito povećanje proizvodnje vjerojatno biti oko polovice ciljanog povećanja.

3. Velika globalna potražnja

Mjesecima je drakonska blokada zbog koronavirusa u Šangaju, Pekingu i drugim velikim kineskim gradovima smanjila potražnju u najvećoj svjetskoj zemlji uvoznici nafte. No, kako kineska vlada počinje ukidati ta ograničenja, smanjena potražnja mogla bi povećati cijene. Kina bi također mogla dodatno povećati uvoz nafte iz Rusije, čija se referentna vrijednost sirove nafte Urals trguje s diskontom od 34 dolara po barelu u odnosu na Brent. Vortexa procjenjuje da je Kina u svibnju uvozila 1,1 milijun barela ruske nafte na dan, što je oko 37% više u odnosu na prošlogodišnji prosjek. Zbog postupnog pristupa ukidanju ograničenja još se ne očekuje povratak nekadašnje potražnje u Kini.

Potražnja za gorivom u Sjedinjenim Državama također se pokazala prilično otpornom unatoč cijenama koje tjeraju suze na oči. Proteklih tjedana, količina benzina kupljenog na američkim benzinskim postajama pala je za samo 5% u odnosu na isto razdoblje prije godinu dana, prema OPIS-u, koji prati cijene benzina i podatke o potrošnji. To skromno smanjenje dogodilo se jer je nacionalna prosječna cijena benzina porasla za više od 50% u odnosu na prethodnu godinu i krajem svibnja dosegla 4,60 dolara po galonu (3,78 l). Dakle, Amerikanci kukaju dok za litru benzina plaćaju 8,6 kuna, dok je u nekim europskim zemljama ona ravno dvostruko skuplja.

Podijeli s frendovima!

Mato Pavličević
Mato Pavličević
Nesuđeni dizajner automobila skrasio se u autonovinarstvu koje je, tvrdi, posao koji je htio raditi otkad je kao klinac pročitao prvi tekst Martina Česenja. I to nije sve, bakin kristal i porculan po vitrinama ustupio je mjesto njegovoj kolekciji od oko 1100 modela automobila, kamiona, autobusa...
Pročitaj moje druge članke

*Svi tekstovi odražavaju osobne stavove autora i ne odražavaju nužno stav redakcije portala.


Najčitanije

Piše: Ivan IGloo Gluhak

Filmski automobili koje smo obožavali – 1. dio

Piše: Ivan IGloo Gluhak

Filmski automobili koje smo obožavali – 2. dio

Piše: Ivan IGloo Gluhak

Filmski automobili koje smo obožavali – 4. dio

Piše: Ivan IGloo Gluhak

Filmski automobili koje smo obožavali – 3. dio

ADRIATIC Osiguranje

Najnovije vijesti

Piše: Mato Pavličević

Volkswagen ID. Aero: Globalna EV limuzina s dometom od 620 km

Piše: Ivan IGloo Gluhak

Novi čavao u lijesu za vožnju kakvu poznajemo

Piše: Mato Pavličević

Moderan i vrlo praktičan: Testirali smo novi Citroen C3 Aircross

Piše: Mato Pavličević

Automobili koji nisu nikad ugledali svjetlo dana: BMW 530iX Enduro Touring (1993.)

Piše: Ivan IGloo Gluhak

Najava eventa: Swagger Crew – po treći puta u vašem gradu

Piše: Ivan IGloo Gluhak

Bentley Bentayga “Feroza Edition” kao dokaz da tvrtka Mansory ponovno jaše


  • Oglašavanje
  • Uvjeti korištenja
  • Kontakt
  • Cookie policy
Automobili.hr © 2022. 4KA Media Group d.o.o. Sva prava pridržana