Je li električni EQS najnaprednija Mercedesova limuzina do danas?
Luksuzni EV je prva potpuno električna limuzina iz serije Mercedes-EQ s kojom proizvođač iz Stuttgarta redefinira ovaj segment vozila, a ujedno je i prvi model koji se temelji na modularnoj arhitekturi za luksuzna i poslovna električna vozila.
Nije svaka automobilska premijera ni blizu nalik jedna drugoj. Pogotovo danas kada mnogi od nas koji imaju više desetljeća iskustva u autonovinarstvu i više milijuna kilometara pod kotačima, s dolaskom elektrifikacije iznova uče osnovne tehničke pojmove i upoznaju nove proizvođače i brendove koji, pogotovo oni s dalekog istoka, niču poput gljiva poslije kiše. No, Mercedes je tu ipak konstanta, oni su zapravo izmislili automobil, pa je logično za očekivati kako će im i električni modeli biti nešto posebno.
Sjećam se ljeta 1998. godine i domaće prezentacije tada nove S klase (W220) u hotelu Holiday na Jankomiru, kada je tadašnja prva dama Mercedesa kod nas, draga profesorica Branislava Malvić, citirala našeg pjesnika Antuna Branka Šimića. „Pjesnici su čuđenje u svijetu, a nova S klasa je čuđenje za novo tisućljeće!“, rekla je tada. Dvadeset i nešto godina kasnije sve se preokrenulo, na način tada nezamisliv. Lani globalno, prošlog tjedna lokalno, i kod nas je netom stigao najluksuzniji model Mercedesove linije EQ, EQS, pandan S klasi s tradicionalnim pogonom. Koji stih bi tek sada bio prikladan?
Po čemu je ovaj “strujić” poseban? Iako je bliski srodnik aktualne S-klase, izrađen je na potpuno električnoj arhitekturi. Taj koncept je omogućio strogo namjenski dizajn: sa svojim zakrivljenim linijama i s prema naprijed pomaknutom kabinom i razvučenim stražnjim krajem jasno se razlikuje od vozila s ICE pogonom od kojeg je čak i nešto veći, iako pritom uopće ne djeluje glomazno. Dizajnerska filozofija „senzualne čistoće“ Mercedesovog šefa dizajna Gordena Wagenera u kombinaciji s progresivnim luksuzom je i ovdje snažno prisutna.
Odražava se u naglašenim površinama, smanjenom broju spojeva i linearnim prijelazima, odnosno dizajnu bez vidljivih spojeva. Zahvaljujući ravnoj električnoj platformi EVA2 prostora ima kao u velikom monovolumenu, dok je stupanj opremljenosti, luksuza i kvalitete izrade nadmašio sve što smo do sada mislili i znali o marki s nišanom na nosu. Najrazmaženiji mogu čak doplatiti za automatsko otvaranje vrata kad se približe automobilu.
Iznutra odmah upada u oči impresivni MBUX Hyperscreen, veliki zakrivljeni zaslon (veći niti ne može biti) koji se proteže gotovo čitavom širinom vozila. Ispod staklenog pokrova nalaze se tri zaslona te se dobiva dojam kao da se stapaju u jedan. Adaptivni softver MBUX se u potpunosti prilagođava korisniku i nudi prilagođene sugestije za razne funkcije informacija i zabave, udobnosti i postavke vozila. Ovisno o situaciji i kontekstu, najvažnije aplikacije se uvijek nude na prvoj razini unutar vidnog polja. U svoj toj hrpi elektronike je i najnovija generacija sustava pomoći i potpore vozaču u vožnji.
EQS ovisno o opremi ima čak do 350 senzora. Bilježe udaljenosti, brzine i ubrzanja, uvjete rasvjete, padaline i temperature, zauzeće sjedala kao i treptaj oka vozača/ice ili govor putnika. Ovo mnoštvo informacija obrađuju kontrolne jedinice koje uz pomoć algoritama donose odluke munjevitom brzinom. Dakle, radi se o mozgovima. Novi EQS može proširiti svoje mogućnosti na osnovi novih iskustava jer je sposoban učiti, zahvaljujući umjetnoj inteligenciji (AI).
Kad je riječ o pogonskom sklopu, tu također nije razočarao. Svi modeli imaju električni pogonski sklop (eATS) na stražnjoj, dok inačice s 4Matic pogonom također imaju eATS i na prednjoj osovini. Opremljen je i novom generacijom baterija sa značajno višom gustoćom energije, pa iskoristivi kapacitet od 107,8 kWh omogućuje doseg do čak 783 km kod modela EQS 450+ s 333 KS i 565 Nm koji prema WLTP-u ima potrošnju energije od 20.4-15.7 kWh/100 km. S pogonom na sve kotače, EQS 450 4Matic razvija 360 KS i 800 Nm uz doseg od 696 km.
U sredini ponude je EQS 500 4Matic s 449 KS i 855 Nm i dometom od također 696 km, dok je na vrhu redovne ponude EQS 580 4Matic koji razvija 524 KS i 825 Nm te 2,6 tona tešku limuzinu s mjesta do „stotke“ lansira za samo 4,3 sekunde. Pri tome je potrošnja energije 21.8-17.4 kWh/100 km a domet do 692 km. I to nije sve; AMG je već pripremio svoju verziju, EQS 53 AMG 4Matic+ sa 658/761 KS i 950, odnosno 1020 Nm s paketom Performance te dosegom do 570 km.
Baterija se može puniti snagom do 200kW na brzim punjačima s istosmjernom strujom, dok se energija za dodatnih 300 kilometara dosega (WLTP) može napuniti za samo 15 minuta na DC brzim punjačima sa strujom od 500 A. Kod kuće ili na javnim punionicama može se praktično puniti izmjeničnom strujom snage od 11 do 22 kW. Također, postoje razni inteligentni programi punjenja koji se mogu automatski aktivirati ovisno o lokaciji i funkcijama, kao što je specijalni program punjenja koji čuva bateriju. Na nju je jamstvo 10 godina ili 250.000 km. Rekuperacija energije je također bitna i može biti do čak 290 kW kod modela 4Matic.
I jedna zanimljivost koja se tiče upravljanja; praktičnom i dinamičnom iskustvu vožnje doprinosi standardno upravljanje stražnjom osovinom s kutom zakreta do 4,5 stupnjeva. Alternativno, upravljanje stražnjom osovinom sa zakretom do deset stupnjeva može se naručiti ili naknadno aktivirati nadogradnjom putem bežične veze (OTA). To EQS-u, koji je dugačak 5,21 i s međusovinskim razmakom od 3,21 metara, omogućuje krug okretanja od svega 10,9 m, što odgovara krugu okretanja niza modela iz kompaktne klase.
Vozač može parkirati automobil koristeći pametni telefon i funkciju Remote Parking Assist. Također, uz opcijski DRIVE PILOT, u mogućnosti je voziti u uvjetovanom autonomnom režimu do 60 km/h u slučaju gustog prometa ili u kolonama na prikladnim dionicama autocesta; u početku samo u Njemačkoj. Dok ne koristi čari auto pilota, vozač će noću cijeniti revolucionarnu tehnologiju svjetala Digital Light koja omogućuje projiciranje putokaza ili simbola upozorenja na samu cestu.
Sustav ima svjetlosni modul s tri ekstremno snažna LED izvora svjetla u svakom prednjem reflektoru, čiju svjetlost usmjerava 1,3 milijuna mikro-zrcala. Time je rezolucija preko 2,6 milijuna točaka po vozilu. Mnogo je još toga za nabrojati, a i ovako smo već došli na granicu izvještavanja i skribomanije. Cijene se kreću od 880.105 kn za model EQS 450+, dok je 4Matic za 31.100 kn skuplji. Ulaz u svijet električnih Mercedes AMG-a u vidu EQS 53 AMG 4Matic+ stoji od 1.256.000 kn naviše. A što se tiče stiha koji bi najbolje opisao EQS, još se čudimo…