Automobili.hr
Automobili.hr
1klik logo
  • Home
  • Vijesti
  • Tuning
  • Retro
  • Najčitanije
  • Oglasnik
Piše Kosjenka Capuder Bikić 02.03.2022

Formula 1 – što smo naučili iz prvog predsezonskog testiranja?

Iako je do Velike nagrade Bahreina i početka nove sezone još nešto manje od mjesec dana, događanja u Formula 1 svijetu ne nedostaje. Nakon što su sredinom i krajem veljače predstavljeni novi bolidi, od 23. do 25. veljače održano je i prvo predsezonsko testiranje u Barceloni.

.
FOTO: Youtube

S obzirom na izmjene u pravilima te nove dizajne bolida, predsezonsko testiranje, koje se ove godine odvija u dvije etape, bit će više nego korisno za konstruktore koji još uvijek pokušavaju naći najbolja rješenja i postavke. Testiranje u Barceloni bilo je zatvoreno za televizijski prijenos što znači da smo sve informacije dobivali preko društvenih mreža i od novinarskih ekipa koje su pažljivo analizirale sve dobivene materijale. Druga etapa testiranja, u Bahreinu od 10. do 12.3. moći će se pratiti live.

Ono što je testiranje u Barceloni učinilo još intrigantnijim je i činjenica da smo na predstavljanjima bolida mogli vidjeti znatno veće varijacije jednih u odnosu na druge nego što je to bilo uobičajeno dosadašnjih sezona. To upućuje na to da većina momčadi još „napipava“ pravi pristup pri primjeni novih pravila, a u takvim situacijama su predsezonska testiranja ključna.

.
FOTO: Youtube

Koje zaključke možemo donijeti nakon testiranja u Barceloni?

Povratak „porpoising“ efekta ili poskakivanja

Glavni problem s kojim su se bolidi suočavali tijekom testiranja je poskakivanje bolida. Ovaj fenomen Britanci zovu „porpoising“ (porpoise = pliskavica) jer nalikuje kretanju pliskavice kroz vodu. Ona naime pri plivanju pomiče repnu peraju i donji dio tijela gore-dolje i pokreće se vertikalnim pokretima, dok ostale peraje koristi samo za upravljanje.

Do vertikalnog poskakivanja bolida pak dolazi pri većim brzinama jer tada downforce dobiven iz podnice raste, no raste dodatno i jer se pri većim brzinama smanjuje udaljenost bolida od tla. Dakle kako bolid ubrzava, udaljenost od tla se smanjuje, downforce raste sve dok udaljenost od tla ne počne težiti u nulu (doticaj s tlom) pri čemu dolazi do naglog pada downforce-a što trenutno dovodi do poskakivanja bolida odnosno ponovnog povećanja njegove udaljenosti od tla. Ovo se ponavlja u kratkim ciklusima sve dok ne dođe do novog smanjenja brzine (ulazak u zavoj, kočenje i slično).

Ovo nije nepoznat problem, ali već dulji niz sezona pravila su zahtijevala da podnica bolida bude ravna sve do difuzora koji je počinjao oko linije osovine stražnjih kotača te do poskakivanja nije dolazilo. Nova pravila omogućila su inženjerima veću slobodu u dizajnu difuzora i organizaciji same podnice čime se problem poskakivanja vratio na velika vrata i postao glavna tema razgovora na ovogodišnjem testiranju.

Glavni izazov inženjera prije druge etape testiranja i odabira konačnog rješenja bit će dvije stvari. Prva je što poskakivanje nije uočeno na simulacijama jer je detaljno modeliranje površine i uvjeta staze gotovo nemoguće. Upravo zbog toga su se glavni problemi s ovim fenomenom pojavili tek na testiranju i u idućoj fazi će biti ključni upravo podaci o ponašanju bolida koje su uspjeli prikupiti kroz ova tri dana kao i to koliko različitih postavki su uspjeli testirati. Drugi izazov je kako naći ravnotežu između povećanja udaljenosti podnice od tla kao rješenja problema poskakivanja pri najvišim brzinama (npr na ravnici) i smanjivanja downforcea koje nastupa kao posljedica te mjere a direktno utječe na brzinu bolida pri nižim brzinama (prolasci zavoja, kočenje itd).

U svakom slučaju, mnogi smo na predstavljanjima bolida detaljno proanalizirali sve moguće kutove snimanja no sada pomalo priželjkujemo da smo dobili uvid i u to kako izgledaju odozdo, zar ne?

.
FOTO: Youtube

Novi bolidi su brži od očekivanog

Nova bolidi su teži od dosadašnjih za oko 43kg (prelazak sa 752kg na 795kg), a dodatno su otežani i zbog većih i težih guma odnosno prelaska sa 13-inčnih na 18-inčne gume. Uz to, znatno se više oslanjaju na downforce dobiven iz podnice pa je bilo logično očekivati da će zbog svega toga biti i znatno sporiji. No vremena postavljena na testiranju u Barceloni govore suprotno, posebno imajući na umu da većina momčadi u ovoj fazi testiranja nije bila usredotočena na postavljanje rekorda staze već na istraživanje najboljih mogućih rješenja te na prilagodbu vozača i timova novim postavkama. Najbrža postavljena vremena kreću se oko sekundu sporije od najbržeg kruga odvoženog na prošlogodišnjoj Velikoj nagradi Španjolske na istoj stazi te s početkom sezone možemo očekivati da će biti samo još i brži i možda čak i prestignuti vremena iz prošle sezone.

.
FOTO: Youtube

Vožnja iza bolida te pretjecanje su znatno olakšani

Ova činjenica nije veliko iznenađenje jer je zapravo riječ o jednom od glavnih ciljeva novih pravila. Cijeli novi dizajn F1 bolida upravo je i podređen povratku bliskijeg utrkivanja (tzv close racing) te smanjivanju vrtloga zraka iza bolida, što bi omogućilo vozačima da voze jedni iza drugih na manjim udaljenostima pa samim time češće dolaze u poziciju za pretjecanje.

No testiranje u Barceloni bilo je odlična prilika da se provjeri je li ovaj cilj i postignut, a mnogi vozači su činili upravo to – slijedili druge bolide na stazi te testirali njihov utjecaj na vlastiti bolid. Dosadašnji dojmovi su više nego pozitivni i konsenzus među timovima je da je praćenje i približavanje protivničkom bolidu sada puno lakše. Dodatna poboljšanja su uočena prilikom testiranja pri mokrim uvjetima, što je odrađeno zadnjeg dana testiranja. Do sada je sprej kapljica vode koji bi ostajao iza bolida pri kišnim uvjetima značajno smanjivao vidljivost vozaču koji se vozi iza njega. No s novim dizajnom i promjenama u strujanju zraka i vode iza bolida, situacija se sada čini znatno bolja.

.
FOTO: Youtube

Kad se sve zbroji, puno je toga trebalo pokriti ovim testiranjem i momčadi svakako imaju razloga za zadovoljstvo jer su se i ovi, potpuno novi bolidi, pokazali izuzetno pouzdanima na stazi. To možda najviše ilustrira impresivan broj krugova koje su odvozili neki vozači, predvođeni Carlosom Sainzom s čak 236 odvoženih krugova kroz tri dana testiranja. Slijedi dvotjedna stanka prije novog testiranja u Bahreinu, a koje je samo tjedan dana prije prve Velike nagrade ove sezone.

Podijeli s frendovima!

Kosjenka Capuder Bikić
Ferovka, majka, slikarica, formula 1 ovisnica. Hrani se informacijama pa u naletima entuzijazma ne zna ušutiti i svima upada u riječ.
Pročitaj moje druge članke

*Svi tekstovi odražavaju osobne stavove autora i ne odražavaju nužno stav redakcije portala.

<

Najčitanije

ADRIATIC Osiguranje

Najnovije vijesti

Piše: Niko Poznat

Yugo se vraća: Retro hit iz 80-ih ponovno na cestama

Piše: Niko Poznat

Oakland True Blue Six slavi svoj 100. rođendan u Otočcu

Piše: Niko Poznat

VIDEO: Porsche 911 GT3 s ručnim mjenjačem ovladao Nürburgringom: 6:56.294 minute!

Piše: Niko Poznat

Hrvatski kupci trebali bi biti oprezniji s rabljenim automobilima uvezenim iz Slovenije, Poljske i Italije

Piše: Niko Poznat

Prelazak na ljetne gume: kada i zašto staviti ljetne gume

Piše: Niko Poznat

Što boja automobila govori o karakteru njegovog vlasnika?


  • Oglašavanje
  • Uvjeti korištenja
  • Kontakt
  • Cookie policy
Automobili.hr © 2025. 4KA Media Group d.o.o. Sva prava pridržana