U Kragujevcu prestaje proizvodnja Fiata 500L, a željeni EV je sve dalje
Zaposlenima je ponuđeno da pređu u jednu od četiri Stellantisove tvornice u inozemstvu ili da uzmu otpremnine i napuste tvrtku. Pored toga, najava pokretanja proizvodnje EV-a se istopila poput pahulje snijega.
Tvornica u srcu Šumadije koja je zajedničko ulaganje Fiat Chrysler Automobila i Srbije trenutno zapošljava 2100 radnika, a za ponudu za odlazak u inozemstvo i ne vlada neko veliko zanimanje. Nakon gašenja već vremešnog Fiata 500L treba im novi model ili zaokret u proizvodnji. Saša Đorđević, predsjednik Samostalnog sindikata Fiata, rekao je da se ona lijepa informacija koju su dobili prije desetak dana o skorom pokretanju novog modela električnog automobila sada topi poput snježne pahulje.
– Poslodavac nas je jučer informirao o prestanku proizvodnje u Kragujevcu i svi radnici su pozvani da se izjasne. Nudi se rad u inozemstvu u neprekidnom razdoblju od dvije godine u tvornicama Stellantisa u Slovačkoj, Poljskoj, Italiji ili Njemačkoj. Ovo jučer je bilo samo informiranje, a od sljedećeg tjedna počinje izjašnjavanje zaposlenih – dodao je Đorđević. Druga opcija je izjašnjavanje o dobrovoljnom odlasku iz firme uz zakonsku otpremninu.
– Svi hoće raditi. Ovo je tvornica s mnogo mladih ljudi. Nitko se ne žali na ponudu u ovom trenutku, a mi kao sindikat tražimo od poslodavca da ponude budu u skladu sa zakonom i s kolektivnim ugovorom. Poslodavac će morati osigurati jamstvo zaposlenima da će po dolasku iz inozemstva imati radno mjesto u našoj tvornici koja bi trebala započeti proizvoditi električne automobile tek u trećem kvartalu 2024. – navodi Đorđević. Inače, za rad u Slovačkoj i Poljskoj ponuđena je minimalna osnovna neto mjesečna zarada u iznosu od 800, odnosno 850 eura.
Ponuđen im je i neto bonus prije polaska od 6.000 eura. Po povratku, radnici će primiti neto bonus po 11.000 eura, ukupno za dvije godine. Za radnike koji će otići na rad u Njemačku minimalna osnovna neto mjesečna zarada je 1.900 eura, a za one koji odu u Italiju 1.400 eura, pri čemu je neto bonus prije polaska 1.000 eura. Neto bonus po povratku iz Njemačke je 2.000 eura, a iz Italije 1.500 eura.
Samostalni sindikat tvornice Fiat Chrysler Automobili Srbija priopćio je i da se „nikada neće složiti“ s namjerama Fiata da slanjem radnika u inozemstvo i otkazima potpuno obustavi proizvodnju u kragujevačkoj tvornici. No, s druge strane, na otvorenju salona automobila u Beogradu predsjednik Srbije Aleksandar Vučić je najavio novu strategiju za tvornicu: “Stelantis će u Kragujevcu proizvoditi najmoderniji električni gradski automobil kojim će proširiti svoj portfolio u našoj zemlji.” Stellantis je inače ranije najavio proizvodnju EV-a Centoventi u Šumadiji.
Vučić je dodao i kako se radi o tehnološki najnaprednijim električnim vozilima i kako je uvjeren da je budućnost tamošnje autoindustrije svijetla, te da će čitavi lanac u proizvodnji napraviti lokalno, u Srbiji. No, u čitavoj prošloj godini u Fiatu se radilo tek oko 60 dana, a konstantne prekide imaju i ove godine. Fiat je nekad bio na prvom mjestu izvoznika, lani je bio osmi (što je čak i dobro koliko su radili), a ujedno je prošlogodišnja proizvodnja u Kragujevcu bila najmanja još od 2012. kada je talijanska tvrtka došla u Srbiju.