Subaru – eto nama novi WRX
Već se od početka godine špekulira oko toga kako bi trebala izgledati nova Impreza. Izbačeno je nekoliko renderinga, jedan koncept i onda su glasovi utihnuli…sve do prije nekoliko dana kada je „procurilo“ nekoliko fotografija. No početkom ovog tjedna WRX je službeno postao aktualan.
Prije svega za one koji nemaju pojma što je to WRX i da li se to možda stavlja u juhu, eto samo kratkog pojašnjenja: ono što „Evolution“ s dodanom brojkom znači za Mitsubishi Lancer, to sufiks WRX znači za Subaru Imprezu, odnosno ukratko, WRX označava skraćenicu World Rally Cross koju Subaru koristi na svojim tvornički ojačanim Imprezama bez dodatnog petljanja po motorima od strane odjela zvanog STi.
Eto, toliko o edukaciji…a sad nastavljam s tematikom.
Naime, pojavljivanjem Impreze na tržištu početkom devedesetih, tvrtka Subaru započela je revoluciju u sklopu koje svatko od nas tko posjeduje vozačku dozvolu i nešto novaca, na cesti može biti vozač Rallya. No cijela je priča oko tog modela ionako postavljena na prljavim bojnim poljima svjetskog prvenstva u Rallyu, pa je ova „pitomija“ cestovna verzija tog modela zapravo bio i logičan slijed događanja.
Bilo kako bilo, od ranih devedesetih je Subaru Impreza uz Mitsubishi Lancer Evolution bila omiljen izbor za one koji se nisu bojali japanskih automobila, a htjeli su juriti kao sumanuti. Priča je to koja se zadržala i do današnjih dana, a kako je Subaru to zorno prikazao u Los Angelesu, čini se kako Impreza i dalje ostaje tu gdje jest i s istom ideologijom iza sebe.
Doduše, u sklopu najava i premijernog prikazivanja modela WRX zapravo nitko nije spomenuo Imprezu kao model, pa još uvijek nije sigurno hoće li se Impreza i dalje tako nazivati, no to je onaj manje bitan dio informacija koje su uz premijeru stigle na svijet.
Onaj bitniji dio svodi se na pokoju brojku i stavku opreme, gdje bi Subaru nakon poprilično neuspješne Impreze u sklopu posljednje Hyundai-generacije konačno trebao vratiti zasluženo mjesto pod suncem.
Uglavnom, prema objavama koje su pratile premijerno prikazivanje crvenog stroja na salonu automobila u Los Angelesu, mislim da je bitno istaknuti samo neke poput 2-litarskog I4 motora koji u ovom času raspolaže s ukupno 268 konjskih snaga i oko 350 Nm maksimalnog okretnog momenta, što je pak sasvim dovoljno da oko 1,400 kilograma težak automobil od nule do stotke potjera za 5,4 sekunde i nastavi ubrzavati do 240 kilometara na sat. Dakle brzine i snage u sklopu modela WRX najnovije generacije nikako ne bi trebalo faliti – tim više što se uz standardni i manualni 6-brzinski mjenjač nudi i CVT-opcija koja će promjenu svake brzine digitalizirati i učiniti skoro neprimjetnom.
Naravno, kako je to već dva desetljeća slučaj, i ova bi nova Impreza (iako nitko nije rekao da se tako zove) ima pogon na sva četiri kotača, što u prijevodu znači da će i dalje gristi cestu poput debelog klinca s hot-dogom u rukama, no ni taj podatak ne opisuje cijelu priču vezanu uz ovu najnoviju inkarnaciju već godinama poznatog i obožavanog Subarua.
Naime, u maniri svih novi(ji)h modela i novi će WRX raspolagati svom silom elektronike poput „Torque-Vectoring“ sustava, kontrolnog displaya tik iznad centralnog grebena i centralnog displaya s opcijom Harman-Kardon Premium audio-sustava, no oni mehanički dijelovi su ovaj model oduvijek definirali, pa ih ni u sklopu novog modela neće faliti.
Kruća šasija, veće kočnice, ovjes orijentiran prema natjeravanju i maksimalnoj stabilnosti za one sa sindromom teškog stopala, samo su dio onoga čime se novi WRX (za sad teoretski) može pohvaliti, no s obzirom na to da Japanci ionako svoje modele konstantno unaprjeđuju, vjerujem da neće sve ni približno stati samo na spomenutim stavkama – tim više što se STi verzija tek očekuje.
Interijer je u novom modelu puno „finiji“, ljepši, čišće dizajniran i izveden, te naravno i opremljen svom silom detalja i sitnica koje život znače, pa bi u tom segmentu novi WRX nekim europskim proizvođačima koji naplaćuju i najmanje detaljčiće opreme itekako mogao zapapriti i zagorčati život.
Počevši od sjedala, oba displaya, sve sile detalja i isto tako sve sile osvijetljenih dijelova interijera, novi bi WRX doista trebao biti jedno zanimljivo mjesto za sjedenje, no u ovom bih času ipak prestao s oduševljenjem, obzirom lista standardne opreme još uvijek nije prezentirana javnosti. Dapače, umjesto veličanja nečeg što još ionako nije definirano do kraja, radije bih se samo nakratko osvrnuo prema eksterijeru.
Ako ćemo iskreno, iako s dizajnom WRX-a nemam zapravo nikakvih problema, upravo u tome i jest problem, jer kada sam vidio fotografije po prvi puta jednostavno nisam bio ni nasmijan ni rastužen. Dakle dizajnom novi WRX u meni nije izazvao nikakvu zamjetnu reakciju, što je zapravo loše.
Prema mojim mjerilima, Impreza mora biti agresivna i pomalo vulgarna u detaljima na karoseriji, no u suštini i onom najšturijem opisu, Impreza mora biti ili lijepa ili ružna.
U smislu ovog aktualnog modela se zapravo ne mogu odlučiti, jer prednjim dijelom liči na Subaru Legacy, s boka izgleda kao aktualna Impreza u limuzinskoj verziji, dok je stražnji kraj i dalje jako nalik nečemu na čemu bih očekivao vidjeti Hyundaijev logotip.
Istovremeno i generalno gledano, moram priznati da me dizajn ovog modela jako podsjeća na Mitsubishi Lancer Evolution X (ili Proton Jebat Concept, ako ću biti bezobrazan), a to već samo po sebi nije baš nešto pretjerano inventivno i pohvalno.
Ne, WRX nipošto nije ružan automobil, no s obzirom na konceptnu varijaciju na temu samog sebe, očekivao sam ipak nešto više, pa sam zato možda malo razočaran. No to će vjerojatno proći kada se naviknem na izgled nove Impreze (kako i dalje ovaj automobil mislim nazivati, zvao se tako ili ne).
Uglavnom, kada se sve zbroji i oduzme, Impreza, WRX ili kako se već zove ovaj model, i dalje zadržava svoj pedigre i inicijalnu namjenu, što je u današnjem pomalo kastriranom i zbunjenom svijetu zapravo iznenađujuće.
Nadam se samo da i cijena svom tom nasljeđu neće biti astronomska, jer ukoliko bude, Audi, i BMW će i opet ispasti povoljna kupnja, što je pak istinito i realno koliko i filmovi Stevena Seagala.
TEKST: Ivan IGloo Gluhak
FOTOGRAFIJE: WorldCarFans.com, SuperCars.net, CarBuzz.com i Google images