Mazda – sretan rođendan Miata!
Eto jednog proizvođača automobila o kojem se u zadnje vrijeme relativno malo piše i priča. No upravo je Mazda „kriva“ za jedan od najuspješnijih sportskih automobila svih vremena koji upravo ovih dana slavi četvrt stoljeća postojanja.
Naravno, riječ je o Roadsteru nazvanom MX-5, odnosno Miati.
Dvadeset i pet godina postojanja za prosječnog čovjeka znači hrpetinu iskustava, provoda, tuluma i svega onog što se događa u sklopu jednog sasvim normalnog života. No kada se radi o jednom modelu automobila koji je na globalnoj sceni prisutan toliko vremena, sve se nekako stavlja na neku potenciju – pogotovo kada se radi o automobilu koji je istovremeno malen, sladak i ekstremno sposoban vozaču razvući osmijeh preko lica u samo nekoliko minuta vožnje.
Da, Mazda MX-5 je za neke pomalo „gay“ automobil. Neki pak taj automobil s podsmjehom gledaju zbog kompaktnih dimenzija, a nekima je pak Miata oličenje besmisla zbog prostranosti i upotrebljivosti. No svi koji tako razmišljaju s ovim automobilom (očito) nisu doživjeli onih pravih pet minuta za volanom.
Osobno sam probao sve generacije i manje-više sve motore koji su se tijekom tri generacije ovog malog Roadstera nudile kupcima, i iako je u sklopu prve generacije 1,6-litarski motor često bio pomalo bljedunjav u smislu performansi, već je tada Miata pokazivala svoje svijetle strane po pitanju upravljivosti i agilnosti pri bržoj vožnji.
Često se u krugovima poznavatelja automobila kaže da automobili bez krova nikad nisu toliko dobri kao verzije koje u osnovnom opisu sadržavaju komad lima koji stoji iznad glave, no kod MX-5-ice to jednostavno nije tako. Šasija je dovoljno kruta, ovjes je podešen upravo onako kako treba biti i ni u kom momentu, te ni u kom režimu vožnje Miata ne ostavlja dojam „polu-proizvoda“, već je situacija baš suprotna. Miata je u smislu ponašanja na cesti itekako u stanju iznenaditi vozača, i to na najugodniji mogući način.
Stoga ni ne čude rekordne brojke u smislu prodaje kojima se zapravo najbolje opisuje globalni uspjeh ovog malog i simpatičnog japanskog automobila.
Od 1989. godine, kada je Mazda MX-5 po prvi puta predstavljena javnosti na salonu automobila u Chicagu do danas, te u sklopu svoje tri generacije, prodano je preko 900,000 primjeraka, što uz rekord službeno uveden na stranice knjige gospodina Guinnessa, zapravo samo po sebi sasvim dovoljno govori o reakciji tržišta i skoro milijun entuzijasta koji su osjetili na vlastitoj koži sve ono što je mala Mazda u stanju ponuditi.
No iako su brojke fascinantne same po sebi, ono što je u cijeloj priči još zanimljivije zapravo je sam nastanak ovog malog i simpatičnog Roadstera.
Naime, krajem sedamdesetih godina prošlog stoljeća, inicijalne skice Mazde MX-5 nastale su uz kavu na komadiću papira. Tvorac dotičnih skica bio je auto-novinar pod imenom Bob Hall, koji je iz svoje glave na dotični komadić papira pokušao prenijeti zamisao o malenom, laganom i u smislu financija dostupnom sportskom automobilu.
Nekoliko godina kasnije, Bob Hall je dobio posao u Mazdi, te je svoju ideju predstavio tadašnjim šefovima tvrtke uz objašnjenje da se takav automobil „jednostavno mora napraviti“.
Iako je trebalo objašnjavati razloge i benefite koji bi se iz cijele priče mogli izroditi, šefovi su pristali i model „Mazdin Eksperimentalni projekt broj 5“ je krenuo u svoju prvu konceptnu faze.
Baza samog dizajna koju je 1986. godine postavio dizajner Shunji Tanaka nastala je prema frazi „Jinbaittai“, što u prijevodu s japanskog otprilike znači „jahač i konj kao jedno tijelo“, a redom je podrazumijevala sljedeće stavke:
• automobil je morao biti malen i lagan, no s druge strane poštovati globalne sigurnosne uvjete
• interijer je morao zadovoljiti potrebe udobnosti za dvije odrasle osobe, bez da se narušava iskoristivost prostora
• ovjes automobila morao je isključivati krute osovine, kako bi se maksimalno povećala iskoristivost guma, držanje ceste i dinamička stabilnost
• smještaj motora je morao osiguravati savršenu poveznicu između samog motora i diferencijala smještenog na stražnjoj strani automobila, kako bi se maksimalno povećao odaziv na pritisak papučice gasa
• sam motor morao je biti postavljen naprijed, no iza prednje osovine, te je raspored težine morao biti u omjeru 50:50
Kada su se ispoštovale sve stavke, te kada je pokrenuta razvojna faza u trajanju od ukupno tri godine, 10. je veljače 1989. godine Mazda MX-5 u svom finalnom izdanju predstavljena javnosti na gore spomenutom salonu automobila u Chicagu.
Ostalo je jednostavno povijest.
U sljedećim danima svijet itekako željno očekuje nasljednika u obliku četvrte generacije ovog malenog i izuzetno sposobnog Roadstera izraženo-sportskih karakteristika, no to je u ovom času manje bitna stavka.
Ono što pak jest bitno svodi se na skoro milijun kupaca i još mnogo više obožavatelja koji su tijekom posljednjih četvrt stoljeća od Mazda MX-5 napravili kultni automobil koji je jednostavno teško zanemariti u bilo kojem pogledu.
Uglavnom, ako nikad niste imali prilike sjesti za volan Mazde MX-5, vjerujte mi da ste propustili jako puno, jer se ni puno veći, jači i razvikaniji automobili ne bi posramili onog što je taj maleni i naoko slabašan automobil u stanju ponuditi u vožnji.
Pa eto, u maniri takvih navoda, još jednom sretan rođendan Miata!
TEKST: Ivan IGloo Gluhak
FOTOGRAFIJE: Miata.net, AutoBlog.com, SuperCars.net i Google Images