Jaguar – posljednji pozdrav modelu XK
Iako moram priznati da sam nenormalno slinio na samu ideju i prve crteže modela F-Type, istovremeno mi je bilo žao što će zbog pojave tog modela na tržištu jedan od najelegantnijih Gran Tourera otići u povijest. No tako to ide u svijetu automobila…
Iako su prve najave oko gašenja proizvodnje modela XK krenule još početkom prošle godine, velikom broju ljudi nikako nije bilo jasno zašto se Jaguar odlučio na takav potez. No razlozi su zapravo vrlo jednostavni.
S jedne strane, Jaguar je oduvijek imao vlastitu klijentelu, koja je uz afinitete prema brzini imala i prema one usmjerene prema luksuzu, pa se time sama tvrtka profilirala kao jedna od onih beskompromisnih, tj. onih koje u sklopu svoje ponude ne nude samo performanse i ime, već i isticanje od konkurencije i nastavak tradicije koji prvenstveno definira sportska elegancija ionako tipična za velik broj automobila koji stižu iz Velike Britanije.
S druge strane, Jaguar je na tržište nedavno izbacio model F-Type, te je zbog tog modela prodaja nešto većeg modela XK počela padati još više, no možda je najveći razlog u tome što u ovim vremenima Jaguar i Aston Martin uvelike dijele nekad striktno Jaguarovu klijentelu.
Da, tijekom osamdesetih godina Jaguar je imao itekako velikih problema s kvalitetom i trajnošću u smislu određenih modela, a tijekom devedesetih je tvrtka skoro propala zbog samo jednog modela koji je trebao obilježiti povijest u smislu brzine, no tijekom „novog“ milenija Jaguar je zaplovio nekim novim vodama, te se dijelom vratio tradiciji koja je tu tvrtku opisivala tijekom „zlatnih dana“, kroz nekolicinu i dan-danas posebnih modela.
No vratimo se modelu XK…
Jaguar XK nastupio je na scenu 1996. godine u obliku modela XK8.
Inicijalno zamišljen kao nasljednik već zastarjelog modela XJS, ovaj je model Jaguaru trebao vratiti slavu iz nekih drugih vremena u sklopu kojih su Jaguarovi modeli smatrani samim vrhom ponude auto-industrije u smislu performansi i luksuza. No to se baš i nije dogodilo, jer XK8 je često bio jako čudan automobil.
Iako brz, Jaguar XK8 s jedne je strane bio previše mekan i nedorečen, dok je s druge strane čak i najsposobnije vozače za volanom mogao rasplakati i preplašiti dvojim iznenadnim gubljenjem putanja i sličnim poprilično opasnim situacijama.
Verzija XKR je ukupan dojam u smislu voznih svojstava pomalo popravila, no to više nije bio automobil s naglaskom na luksuz i jedan od onih u kojima je logično vidjeti čovjeka u Armanijevom odijelu, već je to bio automobil orijentiran prema natjeravanju unaokolo, gdje se umjesto elegantno-obučenog čovjeka često znalo vidjeti lika s kapom okrenutom naopačke koji „u leru“ turira ispred nekog pomodnog lokala.
Samim time je zapravo cijela priča oko Jaguara XK8 bila pomalo nedorečena, no ako već ništa drugo, Jaguar je s tim modelom istovremeno preživio i bio na tragu onoga što je nasljednik nazvan XK značio velikom broju obožavatelja ove slavne marke iz Coventryja.
Jaguar XK bez sufiksa brojke nastupio je na scenu 2007. godine kao jedan od onih automobila inspiriranih nečim što s automobilima nema nikakve veze.
Dapače, Ian Callum, koji u današnje vrijeme slovi kao jedan od ponajboljih dizajnera na svijetu, za Jaguar XK je izjavio kako je isti inspiriran linijama slavne glumice Kate Winslet u kombinaciji s pokojim detaljem s izvornog i vječno elegantnog Jaguara E-Type.
E sad, je li to bila šala ili ne, ne mogu sa sigurnošću tvrditi, no ono što mogu reći jest da vjerujem kako je svakom auto-entuzijastu koji je samo bacio pogled prema ovom automobilu istog časa bilo jasno da je dotični jedan od najljepših automobila na svijetu – pogotovo u verziji bez krova.
Razvojem modela od 2007. godine do danas, Jaguar XK je imao nekoliko vlastitih varijacija na temu – Coupé i Cabriolet verziju, te varijacije na temu prvenstveno motora s oznakama XK, XKR, XKR-S i XKR-S-GT.
Time Jaguar XK kao model zapravo kod mnogih ljubitelja marke slovi kao jedan od onih automobila na kojima se konstantno radilo na unaprjeđenju u smislu dizajna, aerodinamičkih svojstava, te razvoja tehnologije i motora u smislu izdržljivosti i performansi, a kao takav je u sklopu današnjeg svijeta sportskih automobila definitivno rijetka i posebna životinja.
No kako ništa ne traje vječno, tako prema posljednjim očitovanjima iz Jaguara i model XK odlazi u mirovinu.
Kako sam već naveo u gornjem dijelu teksta, razlozi takve odluke prvenstveno stoje u činjenici da je tržište pomalo sito aktualnog sedam godina starog modela, no i u činjenici da Jaguarov glavni rival na području GT-automobila danas, tj., Aston Martin sve više preuzima Jaguarovu donedavno vjernu klijentelu.
Samim time prodaja modela XK iz godine u godinu malo pomalo pada, a od prije nekoliko mjeseci je tu i „domaći izdajnik“ u obliku apsolutno poželjnog modela F-Type, zbog kojeg model XK još više gubi tlo pod nogama.
Stoga nimalo ne čudi da se tvrtka nakon skoro dvadeset godina odlučila povući model XK iz ponude, iako se zapravo službeno nitko nije izjasnio zašto je odluka takva kakva jest.
Doduše, koliko se prema određenim najavama „između redova“ može naslutiti, Jaguar XK će dobiti nasljednika, no u ovom času se nitko ni ne usudi špekulirati oko pitanja „kada“, jer je sama tvrtka u ovom času itekako posvećena rivalstvu s nekim drugim proizvođačima automobila i na nekim drugim poljima.
Tako se užurbano radi na modelu XE, koji bi u skorije vrijeme trebao „zapapriti“ BMW-u serije 3, te Coupé verziji modela F-Type, koja prema svim podacima „na nišanu“ ima Porsche 911, a tu je i novo-predstavljeni model XFR-S SportBrake, koji itekako prijeti Audiju i Mercedesu u segmentu sportski-orijentiranih karavana.
Uglavnom, Jaguar kao tvrtka definitivno opstaje, što je u svakom slučaju izuzetno pozitivna činjenica, no s druge strane pomalo rastužuje ona druga koja govori o modelu XK i prestanku proizvodnje jednog od najelegantnijih i najljepših automobila svih vremena.
No optimizam postoji, te se nadam skorim vijestima koje bi podrazumijevale novi model s ovom danas već iznimno cijenjenom oznakom modela koji čak i na svom zalasku fascinira samom pojavom baš kao i prvog dana.
TEKST: Ivan IGloo Gluhak
FOTOGRAFIJE: Jaguar.com, AutoBlog.com, CarBuzz.com, SuperCars.net, DeviantArt.com i Google Images