Jaguar – C-X75 umjesto na tržište ipak ide na policu
Sjećate se kako sam prije nekoliko mjeseci s opakim guštom najavio Jaguarovu konačnu odluku kako će model C-X75 vidjeti svjetlost dana? E pa danas, skoro 18 mjeseci nakon prvih najava, izgleda da su se u Jaguaru ipak malo zaletjeli…
"Predivan" je bio jedan od pridjeva kojima sam inicijalno opisivao Jaguarov pokušaj nastavljanja tradicije Jaguarovog legendarnog modela XJ220 i moram priznati da usprkos činjenici kako se zapravo radi o hibridno-pogonjenom automobilu (što me vječno asocira na Toyotu Prius kojoj ni dan-danas u svijetu automobila nisam uspio pronaći mjesto ni definiciju), svejedno mi je bilo opako žao kada sam pročitao ovu obavijest.
Naime, prije spomenutih oko godinu i pol dana, točnije, na salonu automobila u Parizu 2010. godine, global brand direktor po imenu Adrian Hallmark najavio je viziju budućnosti super-automobila uobličenu u model C-X75 – hibridni super-sportski automobil sa nekim doista čudnim rješenjima u smislu pogona, nastalim u kooperaciji posrnule tvrtke Cosworth i slavne momčadi unutar cirkusa Formule 1 imenom Williams. No vremena se očito mijenjaju i brže nego smo svi skupa svjesni, pa je od prije par dana iz službenih krugova stigla vijest kako se od modela C-X75 odustaje u potpunosti.
Da podejstim o čemu se točno radi i zašto mi je žao zbog ovakvog razvoja događaja, potrebno je samo navesti par činjenica i brojki. Dakle, 1,6-litarski Turbo-motor spojen na 7-brzinski sekvencijalni mjenjač i jedan kompletno električni kojem je namjena inicijalno bila pogoniti prednje kotače, maksimalna snaga od oko 500 konja i kao rezultat tjeranje iznimno aerodinamične karoserije od nule do stotke za nekih 2,8 sekundi i do krajnje brzine od preko 330 kilometara na sat. U prijevodu dovoljno razloga zašto sam bio optimističan, jer u ovo današnje vrijeme i nema baš puno automobila koji bi svojom tehnološkom naprednošću mogli parirati onima uz koje sam odrastao.
No možda je najsvijetlija točka cijelog projekta bila svedena na činjenicu kako će Jaguar konačno sprati svojevrsnu ljagu sa sebe, te na tržište ponuditi automobil koji će i biti upravo ono što je najavljen da bi trebao biti, za razliku od posljednje takve "avanture" u kojoj je legendarni XJ220 ispao nešto sasvim drugo od onoga što je bilo najavljivano, te je umalo stjerao Jaguar u bankrot.
Nemojte krivo shvatiti – XJ220 je jedan od onih automobila na čiji se spomen i dan-danas nekontrolirano ispuštaju tjelesne tekućine, no ako ćemo iskreno, isti je svedeno na bazu bio samo jedna velika laž i pretjerani optimizam od strane onih koji su ga sklapali.
No vratimo se aktualnom modelu C-X75 koji na cesti nikada nećemo doživjeti…
Razlozi su prije svega u smislu recesije (na koju se većina proizvođača automobila itekako izvlači), tj. pomanjkanja novca obzirom na poskupljenja izrade komponenata 1,6-litrenog Turbo motora na otprilike 1,200,000 Eura po proizvedenom primjerku, a nadalje se navodi kako inicijalno zamišljeni Turbo punjač svojom tehnologijom (tj. razradom) nije ni blizu onog spremnog za ponudu na tržište unutar gotovog automobila spremnog za (malo) serijsku proizvodnju.
Nadalje se navode i neke moralne dileme, odnosno prema riječima gdina. Hallmarka, "Mi u Jaguaru mislimo kako bi bilo neprimjereno u sklopu ovakvih uvjetima preživljavanja tržišta za mnoge na to isto tržište lansirati automobil od preko milijun i pol Eura" , što smatram apsolutno nepotrebnim, obzirom da se na kraju krajeva ionako govori o automobilu koji je namijenjen uživanju od strane besramno bogatih ljudi, tj. automobilu o kakvom mi "obični smrtnici" ionako možemo samo sanjati, svjesno znajući kako je ipak prisutan kao jedina realna komponenta naših snova.
Bilo kako bilo, oko 500 konjskih snaga jak automobil sa jednim električnim i jednim manje-više konvencionalnim Turbo-motorom ipak neće prijeći iz ideje u auto-salone, što je loša vijest sama po sebi, a ako ćemo biti brutalno iskreni, tragedija je tim veća što Jaguar i opet nije ispunio obećanje i vratio se kao jedan od onih rijetkih proizvođača materijala od kojih se snovi sastoje.
TEKST: Ivan "IGloo" Gluhak
FOTOGRAFIJE: Ivan "IGloo" Gluhak i CarBuzz.com