Ford – upoznajte novi Mustang
Nakon mjeseci šuškanja i svakojakih najava, konačno je stigao dan kada je Ford službeno objavio detalje oko nasljednika jednog od najuspješnijih modela u modernoj automobilističkoj povijesti.
Ford Mustang – automobil koji se nakon inicijalnog predstavljanja prvog modela doslovce prodavao kao sumanut kroz godine i generacije je proživljavao svega i svačega.
Naftne krize, krize koje su podrazumijevale Kubu i rakete, financijske krize i one koje podrazumijevaju identitet samog modela, samo su neke od loših situacija u kojima se ovaj model našao. No Mustang je nekako uspio o(p)stati i u današnje vrijeme slovi kao jedan od najdugovječnijih i najfascinantnijih modela automobila svih vremena.
U pravilu zvuči pomalo blesavo, no Mustang je kao automobil proslavio konja, umjesto da je bilo obrnuto i već samim time taj model itekako ima smisla i zapravo ne čudi status ikone koji Mustang u današnje vrijeme uživa.
Posljednjih je godina u Americi tzv. retro-manija itekako uzela maha. Oživljavaju se legendarni nazivi poput Charger, Challenger, Z/28 i ZL1 kao sufiks Camaru, Stingray kao sufiks koji uz Corvette nismo čuli jako dugo vremena i slično, no dok manje-više svi američki proizvođači u obliku novih modela sa starim imenima pokušavaju osmisliti nešto novo, Mustang je nekako ostao najvjerniji recepturi uspjeha iz koje je u početku i niknuo. Uglavnom, ako već ništa drugo, onda se barem to treba cijeniti.
Prodajni rezultati su jednostavno sjajni i S-197 (što je kod za Mustang iz 2005. godine) je u sklopu tri blaža redizajna uspio ponovo dohvatiti onaj kultni status koji je tijekom osamdesetih i devedesetih godina prošlog stoljeća nekako izgubio.
Da, „Aero style“ Mustang 5.0 u svojoj trećoj generaciji bio je jako popularan u filmovima i glazbenim spotovima, a u sklopu četvrte generacije ovog modela je varijacija na temu istog nazvana Cobra R bio jedan od najbeskompromisnijih automobila svih vremena, no sve su to bili samo trenuci sjaja u inače općenitom bezličju za koje se činilo da neće prestati.
Iako je u sklopu spomenute četvrte generacije Ford pokušao i marketinškim putevima taj relativno bezličan model učiniti popularnim, kroz neke limitirane serije od kojih je najpoznatija ona pod nazivom „Bullitt“, tek je u sklopu pete generacije Mustanga zapravo izmišljena čarobna formula koja je taj model uspjela približiti slavnim korijenima.
Naravno, dizajn je bio presudan za taj pozitivan pomak, pa su čak i apsolutni puristi i najzagriženiji entuzijasti vezani uz Mustang od samog predstavljanja S-197 generacije na North American International Auto Showu bili oduševljeni.
Peta je generacija kroz svoja tri redizajna iz mrtvih digla i legendarno prezime Shelby, pa se i na polju tuninga Mustang imao čime pohvaliti, a samim time i skupiti još veći broj ljudi oko sebe – bilo u smislu potencijalnih kupaca ili entuzijasta koji su jednostavno uživali u pogledu na fotografije ovog „retro-futurističkog“ modela, kako ga je inicijalno nazvao jedan od glavnih ljudi u Fordu, tj. gospodin J Mays.
Dakle Mustang je u današnje vrijeme istovremeno ikona, legendaran model i prikaz istovremene tradicije i tvrdoglavosti glavešina u Fordu, što je u svakom slučaju za pohvalu.
Kada se prije nekih godinu dana krenulo šuškati oko nasljednika aktualnog modela, tj. o novoj (šestoj) generaciji Mustanga, nitko realno nije znao što će se zapravo dogoditi. Neki su mediji špekulirali oko ukidanja modela kao takvog, neki su Fordovu globalnu strategiju nazvanu „Go Further“ shvatili malo previše ozbiljno, a neki su jednostavno pričali i pisali gluposti. No kada je u medije stigla prva službena najava u sklopu koje je novi Mustang opisan kao automobil koji bi na prostoru Europe trebao bilježiti jako dobru prodaju zbog planiranog 4-cilindričnog EcoBoost motora, većina je novinara i onih koji Mustang prate i vole tih dana imala probavne smetnje.
Naime, poanta svakog automobila koji u moderno vrijeme replicira dane stare slave i „Muscle Car“ eru jednostavno je u V8 motoru velike zapremine, čiji se cilindri sudeći po zvuku samo svađaju. Nebitan je ovjes, nebitna je opremljenost, potrošnja goriva je u sedmom planu i takav automobil zapravo nitko ne shvaća ozbiljno, no u tome niti nije poanta. Dapače, poanta svakog „Muscle Car“ modela je u emocijama koje takvi automobili izazivaju, pa se vijest o pola cilindara manje i Turbo-motoru koji za cilj ima smanjenje vrijednosti CO2 i što je moguće nižu potrošnju dočekana „na nož“ – i to s punim pravom.
Iskreno, dugo sam se vremena pribojavao da će jedan od meni najdražih automobila svih vremena postati kastrirana verzija samog sebe, no od danas mi je srce ipak na mjestu, jer su se za novu generaciju ovog modela konačno pojavile i službene brojke. Pa eto, da vas udavim i s tim dijelom priče:
• 3,7-litarski V6 motor s 300 konjskih snaga i 365 Nm maksimalnog okretnog momenta
• 5-litarski V8 motor s 420 konjskih snaga i 530 Nm maksimalnog okretnog momenta kao jača opcija
• 2,3-litarski 4-cilindrični EcoBoost motor s 305 konjskih snaga i 406 Nm maksimalnog okretnog momenta kao verzija namijenjena prvenstveno za prodaju na prostorima EU
• performanse u smislu ubrzanja u teoriji se nalaze unutar 6,5 – 4,5 sekundi (od najslabijeg do najjačeg modela)
• maksimalne brzine se također u teoriji nalaze između 230 km/h za najslabiju opciju, pa sve do 280 km/h za onu najjaču
• gabariti su u odnosu na aktualan model veći za 35,5 mm u smislu visine i 38,1 mm u smislu širine automobila, uz zadržavanje međuosovinskog razmaka aktualnog modela
Također postoje i određeni noviteti u smislu standardne i dodatne opreme, do sad neviđeni ne samo u sklopu Mustanga, već i Fordovih modela u općenitom smislu, pa tako neke stavke vrijedi istaknuti:
• LED-Xenon kombinacija osvjetljenja s prednje i usmjereno LED-osvjetljenje na stražnjoj strani automobila
• analogni audio-uređaj uz opciju LCD ekrana osjetljivog na dodir već u sklopu bazne opreme modela
• analogne kontrole HVAC (Heating, Ventilation and Air Conditioning) sustava u svom općenitom smislu
• kombinacija plastike, poli-uretana i neoprena u smislu izrade armature i panela interijera
• koža i Alcantara kao materijali kojima su presvučena sjedala već u sklopu bazne opreme modela
• povezivost eksternih uređaja poput telefona, tableta i sličnih putem MyFord Touch sustava
• „aero“ paket optičkih dodataka u tri verzije, od kojih je samo jedna uz doplatu
• 18-inčni kotači dolaze u sklopu serijske opreme, dok jedino za one 20-inčne postoji opcija doplate za bilo koju verziju modela
• četveroklipna kočiona kliješta marke Brembo dolaze čak i u sklopu najslabije verzije modela, dok šesteroklipna kliješta istog proizvođača ostaju opcija za sve verzije izuzev najjače, u sklopu koje ista dolaze kao stavka standardne opreme
Naravno, Ford će se itekako potruditi da kupci nove generacije Mustanga budu itekako zadovoljni, te će sljedećih mjeseci sigurno ponuditi još mali milijun informacija, stavki i atributa vezanih uz taj slavan automobil, no prodaja će ipak malo pričekati.
Naime, aktualna generacija Mustanga ostaje takvom do kraja 2014. godine, a prodaja nove generacije ovog automobila trebala bi krenuti negdje u prvom kvartalu 2015. godine.
Dakle u svakom slučaju se zajedno sa mnom imate vremena odlučiti je li vam novi Mustang kao automobil i nastavak 50-godišnje sage zanimljiv ili ne. Mišljenja će zasigurno biti podijeljena, no nekako mislim da uspjeh nove generacije ovog legendarnog modela ne bi trebao biti upitan – čak ni u smislu idejno krivog i naizgled nepotrebnog 2,3-litarskog EcoBoost motora.
TEKST: Ivan IGloo Gluhak
FOTOGRAFIJE: Ford.com, MotorTrend.com, AutoBlog.com i Google Images
VIDEO: YouTube.com