FIAT i 120 godina postojanja
Kako to obično biva, svaka se proslava u svijetu automobila maksimalno iskorištava, ne bi li se sa zaliha prodao još pokoji primjerak nekog modela. Stoga je prava sreća da ih FIAT „na lageru“ ima nekoliko. Ali ako ste se poveselili, onda je možda najbolje odmah reći kako je ovo uvjerljivo najjadniji set „slavljeničkih“ modela svih vremena.
Za početak ovog teksta vrijedi postaviti pitanje-dva… Kako je moguće da ekipa iza nekih stvarno legendarnih automobila u današnje vrijeme potpisuje generički sklepane, poprilično nepouzdane i općenito svijetu nepotrebne automobile? Je li doista moguće da su milenijalci u Torinu toliko nezainteresirani prema poslu, da su modele poput 131 Abartha, Ritma 130 TC, Tipa Sedicivalvole i još hrpetine drugih itekako zanimljivih automobila jednostavno izostavili iz vlastite izobrazbe? I ono najbolje od svega: koliko ljudi u Fiatu misle da je tržište blesavo? Iskreno govoreći, odgovore na ova pitanja nitko ne može precizno odgovoriti. No jedno je sigurno – letargija i nesposobnost su očito postale glavne okosnice postojanja ove slavne talijanske marke, jer u današnje vrijeme Fiat na tržište doista ne nudi ništa ni približno interesantno. A kao dokaz tome vrijedi priložiti i ovu posljednju marketinšku eskapadu, tj. „limitiranu seriju“ modela s kojima Fiat slavi 12 dekada vlastitog postojanja.
S otvaranjem ovogodišnjeg auto-salona u Ženevi, Fiat je premijerno pokazao trio posebnih izdanja temeljenih na „500“ gami modela. Nazvani kratko, jasno i sažeto „120.“ ova tri „Cinquecenta“ za ideju imaju na dostojan način proslaviti 1899. godinu, kada je sama marka osnovana, odnosno kada je Fiat počeo s radom u domeni auto-industrije. I već je to samo po sebi pomalo jadno, jer Fiat 500 u bazi na tržištu djeluje poput dementnog pradjeda s Alzheimerom, 500L predstavlja modernu inkarnaciju „Igora“ (tj. grbavca iz Notre Damea), dok 500X jednostavno služi kao jedan od „onih“ automobila koje tržište od premijere do danas praktički izbjegava. Dakle, ovi su slavljenički modeli već na samoj premijeri od noviteta i inspiracije pokazali…hm…ne baš puno toga.
Ovaj se Fiatov trojac iz petnih žila trudi prikazati posebnim i drugačijim od dosadašnjih iteracija već milijardu puta prožvakane brojke 500. I ako ćemo biti iskreni, sve se tri „slavljeničke“ varijacije na temu „petstotke“ vizualno razlikuju od ostalih verzija modela. To je prvenstveno vidljivo zbog crno-bijele sheme, kromiranoj traci na poklopcu motora, crnom krovu i bakrenim detaljima za 16-inčne kotače. Pogledom prema unutra također postoje određene razlike u odnosu na do danas već viđene varijacije na temu modela 500. Npr. sama tkanina sjedala ukrašena je s crnim vertikalnim prugama, što u dizajnerskom smislu stvarno izgleda dobro. No tu priča manje-više prestaje i opet se vraćamo na generički pristup cijeloj priči i onome što je moguće klasificirati kao već viđeno.
Od nekih novih tehnologija inkorporiranih u ovaj „slavljenički“ trojac nema ni govora. Isto vrijedi i za neke posebne stavke opreme koja bi se u sklopu oznake „120“ ovdje mogla naći. Stoga u smislu igračaka s kojima se današnji kupci toliko vole hvaliti jednostavno nema ničeg novog.
Isto vrijedi i za ovjes, optičke detalje na karoseriji, a i za motore koji i dalje ostaju dosljedni sebi, odnosno ni po čemu posebni. Naime, Fiat će u sklopu modela 500 s oznakom „120“ nuditi tek tri različita motora: 1,2-litarski sa 69 konjskih snaga, 0,9-litarski „Twin Air“ snage 85 konja i 1,2-litreni LPG koji raspolaže s ukupno 69 konjskih snaga. Da…raspon od 69 do 85 konja je za Fiat aktualan čak i u 2019. godini. I to je zapravo tužno.
Fiat 500L će uz karoseriju uz koju otvorena rana trbušne šupljine djeluje kao nešto poželjno i lijepo, ponuditi isti „layout“ u smislu boja. Kromirani dijelovi također su prisutni na ovom modelu, a tu je i „unikatan“ dezen 17-inčnih kotača s kojima ovaj automobil i dalje nije ni približno ugodan oku.
Interijer slijedi ideologiju gore navedenog modela 500, ali je u kombinaciji s ukrašenim sjedalima prisutno i još nekoliko detalja poput izvezenih logotipa „500“ i sjajne crne ploče s instrumentima. Motori za ovaj ružnjikavi automobil svode se na 1,3-litarski Turbodizel s 95 konjskih snaga, zatim na 1,4-litreni benzinski agregat s istom količinom konja i na 1,6-litarski „MultiJet“ motor čija je snaga označena brojkom od 120 konjskih snaga. Svi motori dolaze u kombinaciji s ručnim mjenjačem, ali se Dizel po izboru može spojiti na robotizirani mjenjač. Wow. Super, je l’´da?!
Što se tiče modela 500X, odnosno Fiatovog CrossOvera kojeg nitko ne kupuje, ovaj s oznakom „120“ naizgled prati nišu ostatka ponude ovih „slavljeničkih“ modela. I dalje je tu kontrastna crno-cijela priča, te kromirano ovo i ono. Dakle, dvobojna shema na karoseriji ne razlikuje se od ostatka ove „slavljeničke“ ponude modela. Ali za razliku od modela 500 i 500L, Fiat 500X ipak donosi sporadično porazbacane stavke s kakvima se do sada ovaj model nije hvalio. Npr., ovaj „slavljenički“ Fiat 500X u sklopu paketa kupcima nudi LED prednja svjetla, što je sasvim u redu, ali ne i dovoljno. Jer kada se lista „posebnosti“ pogleda malo bolje, ostaje još jako puno mjesta za dorađivanje u svakom zamislivom smislu. No Fiatu sve to skupa očito ne treba…
U smislu motorizacije za Fiat 500X vrijedi reći kako dotični raspolaže s ukupno četiri dostupna motora: 1.0 „FireFly“ Turbo sa 120 konjskih snaga, 1.6 „E-torq“ s njih 110. Zatim je tu i već opće poznati 1.3 „Multijet“ s 95 konja i onaj malčice jači „Multijet“ s 1,6 litara zapremine i 120 konjskih snaga. Dakle, idila, zar ne?! Tim više što Fiat svojim kupcima ove „posebne verzije“ modela 500X nudi mogućnost odabira ručnog mjenjača s pet ili šest stupnjeva prijenosa. I to u 2019. godini kada automobili već malo-pomalo voze sami. Bravo Fiat. Sjedi, pet.
Uglavnom, kada se sve skupa zbroji i oduzme, dolazimo do jednog-jedinog zaključka: Fiat se s ovim varijacijama na temu modela 500 još jednom trudi tržištu servirati nešto već Bogu i Vragu dosadno. Prožvakano i ispljunuto već milijardu puta i ni po čemu posebno, koliko god u sklopu brošura djelatnici marketinga pokušavali objasniti drugačije.
Istini za volju, Fiat već godinama nije svijetu pokazao ništa posebno. Dapače, tehnologija s kojom se ova marka služi nekako više odlazi u domenu povijesti, nego budućnosti, a isto vrijedi i za kvalitetu s kojom se Fiat već desetljećima itekako muči. Ali s obzirom sve to skupa, ali i na slavnu povijest, te hrpetinu modela koji su itekako zaslužili obožavanje i entuzijazam, ipak bi se očekivalo da se ova 120. obljetnica postojanja obilježi na malo drugačiji način. No Fiatu sve to očito nije bitno.
I zato je možda najbolje napraviti puni krug i vratiti se na početak ovog teksta, te na pitanje „koliko ljudi u Fiatu misle da je tržište blesav“ dati jednostavan i direktan odgovor: jako.
A ovaj „slavljenički“ trojac to jako dobro pokazuje.