Top 5: Automobili koje svi vole
Nevjerojatno, ali istinito: na ovom svijetu usprkos svim mogućim i nemogućim faktorima, afinitetima, animozitetima, kriterijima i osobnostima stvarno postoje automobili koje svi vole.
Popis je bilo dosta teško sastaviti i puno se razmišljalo oko toga, ali eto… Dotični je upravo pred vama.
Ljubav, mržnja, pripadnost marki, grupaciji ili nekoj sasvim sedmoj ideji…
Zaljubljenost u automobil koji ima susjed ili pak obiteljsko naslijeđe koje podrazumijeva stupidne poslovice poput „Žena može bit´sa sela, al´ auto mora bit´ iz Njemačke“.
Takve je stavove i razmišljanja moguće svrstati u neke frakcije, kategorije, potkategorije, kultove i fetiše. A sve se vrti oko nekog proizvođača automobila, nekog modela ili pak razmišljanja koja opisuju ideologiju iza jednog ili drugog. I to najčešće krivo.
No sve je to moguće svesti pod jedan-jedini zajednički nazivnik.
A taj se naziva auto-entuzijazam.
No što kada se u glavi dogodi pitanje poput „Postoji li automobil koji svi jednako vole“?
Kako postaviti kriterije i na koju stranu krenuti u razmišljanjima?
Koje glasove slušati i koliku količinu različitih razmišljanja uklopiti u odgovor?
Hm… Možda je najbolje izbjeći teoretiziranje i jednostavno pokušati.
Pa kud puklo…
I da… Vrijedi reći kako nema unaprijed postavljenih kriterija s moje strane. Nema favoriziranja i ono „ja bi to imao u garaži“ razmišljanje u ovom momentu ostaje po strani.
Isto tako nema ni bespotrebnog „hejtanja“, jer to nije način za dolazak do nekog koliko-toliko objektivnog razmišljanja.
Kriterij oko sklapanja ove liste svodi se tek na jednu-jedinu riječ: poštovanje.
Automobili na ovoj listi mogu biti okarakterizirani svakako, ali poanta je u generalnom poštovanju prema njima.
Stoga zamislite cijelu priču oko stvaranja ove liste ovako: smatrate se auto-entuzijastom i netko vas je na 24 sata zatvorio u garažu s nekim od automobila s ove liste. Možda niste skloni pozitivnim mislima oko konkretnog automobila, ali s obzirom na kandidate s liste iskreno vjerujem da biste barem neko vrijeme bili zainteresirani za nekolicinu detalja s kojima dotični automobil raspolaže.
Sve ostalo je u ovom trenutku apsolutno nebitno.
… a da više ne duljim, eto i ovog kratkog popisa…
05. Volkswagen Golf GTI prve generacije
Da… Riječ je o Golfu. I jasno je kakve to konotacije sa sobom donosi. Ali ‘ajmo na GTI prve generacije gledati ovako: prije te omanje revolucije pojmovi poput „vozački gušt“ i „performanse“ bili su rezervirani striktno za bogataše i njihove sportske automobile. „Obični smrtnici“ vozikali su se unaokolo za volanom bezličnih, dosadnih, nepokretnih i jadnih automobila koji većinom nisu bili u stanju niti plijeniti poglede.
Čak i ako vas apsolutno ne interesiraju automobili s prednjim pogonskim kotačima, Golf GTI prve generacije je zanimljiv.
Ako vas pak „hatchback“ automobili ne zanimaju, Golf GTI prve generacije i dalje ima „ono nešto“. Praktičan je, jednostavan za održavanje, relativno jeftin i dovoljno brz i zabavan na dnevnoj bazi i što god s njime radili na cesti.
Realno gledano, originalni je GTI donio svjetlo na sam početak tunela i preodgojio mnoge vozače u auto-entuzijaste kojima su i drugi i treći i peti automobil svedeni na kombinaciju performansi, niske cijene i iznimne praktičnosti. Jer da nije bilo Golfa GTI prve generacije, tko zna bi li danas postojali Focusi s „Drift Modom“ ili pak brzi Renaulti koji svako malo napadaju i osvajaju Nordschleife, te ratuju sa štopericom.
Iskreno vjerujem da ne bi.
04. Mini Cooper
Ne… Ovdje ne podrazumijevam predimenzioniranu marketinšku kampanju na četiri kotača i definiciju retro-pompoznosti kakvu današnji Mini predstavlja. Ovo je mjesto rezervirano za originalni Mini: malen, sposoban, agilan i jeftin automobil za mase. Originalni Mini je kao takav doista postao ikonom. I to samo takvom.
Iz godine u godinu se oko ovog automobila okuplja sve veći i veći broj auto-entuzijasta, pa cijene ovog malenog automobila u današnje vrijeme skaču u nebesa. Ali ono u čemu Mini oduvijek privlači mase svodi se na njegovu jednostavnost, praktičnost i apsolutnu dopadljivost. Šarm s kakvim automobili već odavno ne dolaze na tržište i kakav je naizgled zauvijek zapeo u vremenu i prostoru.
Originalni Mini prevozio je obitelji. Služio je kao mali i preslatki magarčić koji se nikada nije bunio zbog tereta. Bio je odraz nekih jednostavnijih i manje zahtjevnih vremena, a to je zapravo i dan-danas.
U današnje vrijeme ljudima treba Smart ForTwo da bi se uspjeli parkirati u gradu. Treba im SUV kako bi prevezli djecu iz škole do kuće ili pak išli na more. Treba im sportski automobil da bi pokazali čak i natruhe karaktera. No Mini je sve to nudio u najmanjem i najjednostavnijem paketu koji je bilo moguće zamisliti.
Zato ga vole i cijene i dan-danas – za razliku od nasljednika koji za mnoge od nas ima smisla otprilike koliko i gonoreja.
03. Fiat 500
Kada bi se negdje sklapala lista najslađih automobila svih vremena, iskreno vjerujem da bi originalni „Cinquecento“ razvalio konkurenciju.
Dijelom je tome tako zbog bezvremenskog talijanskog dizajna i univerzalne simpatičnosti. Ali i zbog šarma kojeg ovaj maleni Talijan ima na izvoz.
Ideja oko ovog automobila otprilike je ista kao i kod originalnog Minija – jednostavan i univerzalno dopadljiv automobil koji je moguće koristiti na dnevnoj bazi i vozikati se od točke „A“ do točke „B“.
Jeftin za kupnju. Jeftin za održavanje. Jednostavan do bola i istovremeno presladak. To su otprilike epiteti s kojima se ovaj maleni FIAT može opisati nekom Marsovcu koji je prije deset minuta sletio na zemlju i koji za pojam „automobil“ nikada nije čuo. I vjerujem da bi se dotični Marsovac istog momenta zaljubio u FIAT 500 – baš kao što su se u ovo maleno čudo od automobila zaljubili mnogi zemljani i oni koji se takvima osjećaju.
Pa usprkos tome voljeli talijanske automobile ili ne, originalni FIAT 500 uvijek će izazvati osmijeh na licu.
A u tome na neki način i jest poanta ovog malenog Talijana – i to od samog početka.
02. BMW 2002
OK… Nekima BMW predstavlja svetu kravu, a neki ga zajedno s vozačima modela te marke mrze iz dna duše.
No ovdje ne govorimo o pomodarstvu i količini opreme. Ovdje nije riječ o tome koriste li se pokazivači smjera ili ne i nije riječ o automobilu koji služi za liječenje kompleksa, pokazivanja kupovne moći vlasnika ili pak liječenje mikropenije.
Ovdje je riječ o prvom realno dostupnom automobilu koji je odgajao vozača na ispravan način. U vožnji.
I zato „Neue Klasse“ zaslužuje poštovanje.
Kada bi se birao automobil koji je dovoljno ozbiljan i konzervativan, a opet bezvremenski i “kul”, BMW 2002 je itekako prisutan u tom izboru. Isto vrijedi i za količinu vozačkog gušta, jednostavnost održavanja i otpornost prema zubu vremena. Jer 2002 i dan-danas slovi kao jedan od ponajboljih automobila koje je njemačka auto-industrija ikada izbacila na tržište, a tome svjedoče i svi oni koji stvarno vole voziti, a dobili su priliku sjesti za volan ovog Bavarca.
Pedigre s trkaće staze također je itekako prisutan, pa vam nitko ne bi zamjerio što biste tijekom vožnje na glavi imali BMW Motorsport kapu. Jer bez ovog automobila BMW zasigurno ne bi bio ono što jest. Ili barem što je bio prije sve sile ekrana, senzora i tehnoloških rješenja s kojima se ova renomirana marka u današnje vrijeme toliko ponosi.
01. Citroën DS
Ne… Nije riječ o šali. Jer koliko god voljeli ili ne voljeli francusku auto-industriju, mora se priznati da su upravo Francuzi u domeni automobila praktički definirali pojam „udobnost“.
A Citroën DS predstavlja glavnu okosnicu te definicije.
Iako je uvijek bio skup i nenormalno kompliciran, DS je isto tako oduvijek slovio kao revolucija.
Uostalom, zamislite DS ovako: Charles De Gaulle s četiri kotača i volanom – samo bez brkova. To je možda najadekvatniji opis ovog bezvremenskog automobila. Jer apsolutna udobnost nije ni približno sve što „Žabu“ definira kao automobil koji svojom pojavom zahtjeva poštovanje.
Kada pričamo o DS-u ne treba zaboraviti ni tehnološka postignuća daleko ispred svog vremena. Isto tako ne treba zanemariti niti nevjerojatnu polivalentnost ovog automobila, jer imati limuzinu za predsjednika, automobil za snimanje konjičkih utrka i konkurentan Rally-automobil u jednom i dan-danas predstavlja nemoguću misiju. A Citroën je sve to ostvario još tamo negdje pedesetih godina prošlog stoljeća.
Ovaj je automobil cestovni ekvivalent Concordeu. I tu se dalje nema što reći. Jer dok je Aérospatiale smišljao najluksuzniji, najbolji i najljepši putnički avion svih vremena, Citroën DS je već skupio godine staža i predstavljao hotel na kotačima.
Bio je i ostao vječno “chic” te za mnoge predstavlja mjesto apsolutne ugode u pokretu.
Elegantan je to i poseban stroj. Čak i tehnološko remek-djelo s kakvim se malo koji drugi proizvođač automobila može pohvaliti čak i u današnje tehnološki napredno i razvikano doba.
I da… Citroën DS možda neće osvajati nagrade za simpatičnost. Možda neće ispasti slatkim, malim, dragim, divnim i krasnim automobilom s kakvim biste se igrali u parku.
Ali usprkos svemu tome je i dalje riječ o legendarnom automobilu kojem poštovanje potpada u popis standardne opreme. I tako će ga svijet zauvijek pamtiti.