Fiat – brak s Chryslerom je konačan
Iako su se vijesti oko ovog udruživanja snaga provlačile kroz medije poput loše meksičke sapunice, od prije neki je dan sve postalo službeno i Chrysler je postao dio FIAT-korporacije.
Kada sam prvi puta čuo da su Talijani odlučili udružiti snage i s posrnulim Chryslerom započeti jednu sasvim novu eru zajedničke proizvodnje automobila, moram priznati da sam se itekako nasmijao.
Razlozi su jednostavni, a u pravilu se svode na financijske probleme s kojima FIAT muku muči već mali milijun godina, pa mi nikako nije bilo jasno čemu uopće udruživanje s još jednim gubitašem kojem očito ništa ne pomaže da se izvuče iz vlastite financijske krize, no i one koja se tiče identiteta. No Sergio Marchionne, koji je glavna i odgovorna osoba na čelu FIAT-a jučer je za medije službeno priopćio kako „Današnji dan označava jedan od najvažnijih u mojoj karijeru, te za FIAT i Chrysler“.
Hm…što reći nego da mu vjerujem.
Iskreno, cijela mi priča baš i nije pretjerano jasna, jer koliko se iz daljnjih rečenica cijenjenog gospodina direktora dalo zaključiti, FIAT i dalje ostaje marka za sebe, te i dalje djeluje iz Torina, Chrysler također ostaje zasebna marka i nastavlja djelovati iz baze u američkoj saveznoj državi Michigan. Dakle naizgled sve ostaje isto.
No novotarija koju su zajednički smislili Ameri i Talijani nakon sendviča s mesnim okruglicama ukratko je FCA, odnosno u prijevodu novo-osnovana tvrtka Fiat-Chrysler Automobiles, koja bi iz sjedišta u Nizozemskoj trebala koordinirati poslovanje na globalnoj bazi.
Takav potez gospodin direktor objašnjava riječima: „Prije pet smo godina započeli uzgajati zajedničku viziju koja nadaleko prelazi samu industrijsku suradnju. Ta je vizija od početka bila pomaknuti suradnju na kompletnu kulturološku integraciju na svim poljima.
Danas možemo reći kako smo u svojim nastojanjima uspjeli, te postavili čvrste temelje koji bi trebali značiti globalnog proizvođača automobila koji ima iskustvo i znanje na nivou najboljih konkurenata“.
Moram priznati da mi takvog što zvuči pomalo šuplje, jer ako ćemo gledati realno, FIAT je već godinama u gadnim problemima koji svoje korijene često vuku u kvaliteti finalnih proizvoda koje na četiri kotača ova tvrtka nudi na tržište. Nerijetko se na račun tvrtke FIAT i dan-danas zbijaju šale i pošalice, te smišljaju smiješne skraćenice koje ljubitelji ove marke mrze, pa je iz tih razloga FIAT nekad jako teško shvatiti kao marku čije automobile velik broj ljudi želi imati u svom vlasništvu.
S druge strane, Chrysler već jako dugo vremena nije izmislio ama baš ništa novo i čini se kako ta tvrtka itekako pati od nedostatka ideje kojom bi pristupila na tržište.
Čak i pokušaji oživljavanja slavne povijesti s modelima Challenger i Charger nekako i nisu baš jako ozbiljno shvaćeni od strane kupaca, a nekako mi se čini da su u ta dva modela u Chrysleru polagali itekako velike nade.
Samim time mi je cijela priča oko udruživanja pomalo smiješna, no s obzirom na činjenicu da se na tome radilo posljednjih pet godina, visoke instance usko vezane uz cijeli proces očito u cijeloj priči imaju računicu i iz nje izvlače smisao.
Prema objavama koje su uslijedile na konferenciji za novinare, svaki od FIAT-ovih dioničara će dobiti po jednu dionicu novonastale tvrtke FCA za svaku dionicu FIAT-a koju dotični već imaju u posjedu, a zajedničke bi se dionice trebale pojaviti na burzama u New Yorku i Milanu.
Iako nisam dioničar niti jedne tvrtke (što u prijevodu znači da nisam gubio san zbog nekih domaćih tvrtki koje su zajedno s agencijama običnom puku uvalile „muda pod bubrege“), moram priznati da mi kao laiku to već u ovom času zvuči dobro, no kako će i u tom segmentu stvari funkcionirati u ovom času stručnjaci mogu samo prognozirati, a ostatak svijeta može pokušati pratiti.
Nadam se samo da udruživanje, sve te dionice na poklon, lijepe najave nekih velikih projekata i globalno spajanje dvije apsolutno različite kulture iz svijeta automobila neće (i opet) neslavno završiti. Tim više se nadam i pozitivnom poslovanju ove kolaboracije nazvane FCA, jer iskreno mislim da bi bilo jako žalosno iz svijeta automobila izgubiti ijednu od ove dvije slavne marke – šalili se ljudi na njihov račun ili ne.
TEKST: Ivan IGloo Gluhak
FOTOGRAFIJE: Forbes.com, AutoBlog.com, SuperCars.net i Google Images