Citroën DS3 Electrum – Naelektrizirana verzija stiže u Pariz
Jedan od nama omiljenih malih automobila posljednjih godina upravo je dobio svoj najštedljiviji oblik – onaj pogonjen strujom i iako smo mišljenja da sve te električne demonstracije ušteda i sličnih razloga zbog kojih se očekuje globalni uspjeh električnih automobila, za sad i dalje nemaju baš nekog pretjertanog smisla. No kako se ovdje ipak radi o Citroënovom modelu DS3 koji uvijek rado vidimo, ni protiv ove verzije nemamo ama baš ništa protiv.
Realno gledano, električni automobili su idealan kompromis između uživanja u vožnji i ubojstva kućnog budžeta i potrošačkih košarica o kojima svi danas razglabaju – no za sad i dalje samo na papiru. Zašto? Odgovor je jednostavan koliko i sam po sebi očit čim se pogleda kroz prozor prema cesti. Prije svega radi se o još uvijek izuzetno skupim automobilima, jer primjerice u cjenovnom rangu u kojem se nalazi Nissan Leaf (o čijoj cijeni govorimo sa preko 30.000 Eura) može se dobiti puno jači i opremljeniji automobil više klase s konvencionalnim benzinskim ili Diesel motorom.
Druga činjenica kojom potvrđujemo ono očito jest relativno mali raspon kilometara od punjenja do punjenja, obzirom da spomenuti Nissan primjerice sa "punim tankom" od dvije i pol kiblice struje prelazi tek nekih 130 kilometara, što naravno ima tendenciju pada ovisno o potrošačima poput klime, svjetala ili radija.
Treća stvar svodi se na zagađenje okoliša koji je svima na vrh jezika zadnjih nekoliko godina dok na očigled sve više i više gubimo proljeće i jesen kao godišnja doba. Naime, izrada baterija koje skladište električnu energiju izuzetno su zeznute za proizvodnju, a pravilnog skladištenja, odnosno deponija za skladištenje onih baterija koje su dale svoje (što se procjenjuje na od tri do pet godina korištenja prije nego skroz izgube svoja svojstva) još u pravilu nema, što realno predstavlja još veću potencijalnu ekološku katastrofu od bilo koje u kojoj bi glavnu ulogu igrao neki od danas konvencionalnih motora. To je jasno svima koji su ikad imali problem curenja obične AA baterije u autiću na daljinski, jer nakon curenja baterije zbog starosti, Djed Mraz je jednostavno morao donijeti novi, obzirom da aktualni više nikad nije proradio.
No četvrti, a ujedno i najproblematičniji razlog zašto smo na oko toliko kontra tom strujnom trendu na četiri kotača svodi se na činjenicu da čak ni u tehnološki najrazvijenijim zemljama jednostavno nema dovoljno mogućnosti za punjenje električnih automobila – tim više što prosječno punjenje strujom do sto postotnog kapaciteta traje i po 6-8 sati, što je možda OK unutar radnog tjedna i radnog vremena u danu, no zamislite stajati nekoliko puta po 6-8 sati na putu prema moru i godišnjem odmoru u svakom smjeru. Užasna pomisao na potencijalno još užasniju situaciju, zar ne?!
No iz Citroëna upravo u tom segmentu stižu odlične vijesti za sve one kojima je struja u smislu pogonskog "goriva" pun pogodak, jer službene informacije govore o tome kako će Electrum izdanje nama omiljenog modernog kompakta biti moguće napuniti do cca. 80% kapaciteta baterije za okvirno pola sata ukoliko je priključen na tzv. "Quick-Charge" stanicu za punjenje kakvih po EUropi u zadnje vrijeme ima nešto više nego prije, što je u svakom slučaju ogroman korak naprijed.
Također, dobre vijesti stižu iz Citroënovog tabora po pitanju performansi samog auta, jer za razliku od konkurencije, DS3 Electrum ima dva pogonska agregata sa snagom ekvivalentnom 87 konjskih snaga u svakome, što znači da će malo električno čudo ići sasvim pristojno. Dapače, iako za sad "u mraku" i uz kroničan nedostatak prezentiranih brojki po pitanju performansi, za sad je moguće izdati samo špekulacije, no obzirom na krivulju snage električnih motora u usporedbi sa konvencionalnim benzinskim ili Diesel motorima, električni bi mogao ići i dosta bolje.
Potrošnja 17,5 kWh jake litij-ionske baterije biti će unutar vremenskih okvira kakve ima i konkurencija, no službene informacije navode minimalno 120 kilometara od punjenja do punjenja, što i nije toliko loše kada se usporedi npr. sa Volkswagen Touaregom V12 koji sa svojim 100-litarskim tankom pri punom opterećenju prelazi tek mrvicu više. Doduše, DS3 je malo manji od Touarega, ali je zato i jeftiniji i veći gušt za voziti, a ako ništa drugo, to je automobil koji barem zna gdje mu je mjesto, za razliku od (pre)žednog SUV-a prevelikog za cestu i prenesposobnog za teren.
Uglavnom, iako i dalje nismo baš sto postotno uvjereni kako je električni automobil najbolji izbor, u ovom slučaju smo čak i voljni popustiti malo, jer ipak se radi o električnom motoru upakiranom u Citroën DS3, što je već samo po sebi korak naprijed – barem u smislu izgleda i stila.
TEKST: Ivan "IGloo" Gluhak
IZVOR SLIKA: Automobiles Citroën S.R.L.