Chevrolet – jedna demonstracija sile nad konkurencijom
Obzirom je Dodge Challenger čas u fazi otpisa, čas se najavljuje povratak u nešto ekstremnijem izdanju od onog poprilično bezličnog s oznakom SRT, u Americi su u smislu sportskih automobila ostala samo dva prava modela – Camaro i Mustang. I „sasvim slučajno“ su se upravo ta dva modela u svojim najjačim izvedbama nedavno našla na stazi jedan protiv drugog.
Moram priznati da sam prema poprilično geodetski-orijentiranim američkim „sportskim“ automobilima oduvijek gledao s posebnom naklonošću. Još od malih nogu sam gledajući televiziju i sve one cool tipove u svojim isto tako cool automobilima apsolutno želio imati jedan Mustang Fastback, Chevrolet Corvette ili Pontiac Firebird Trans Am u svom vlasništvu, no to se (zasad) još uvijek nije dogodilo, pa se često uhvatim kako nezavisno letam prostranstvima Interneta i razgledavam fotografije tih za mnoge legendarnih automobila.
Današnji modeli kojima je namjena na neki način oživjeti one legendarne kojima su Ameri zarazili prvo filmofile, a onda i ostatak civiliziranog svijeta, moram priznati da mi i nisu baš previše „sjeli“. Da, u svojim konceptnim fazama, Ford Mustang, Dodge Challenger i Chevrolet Camaro obećavali su puno, no realno gledano, ta obećanja baš i nisu ispunjena.
Razlozi zašto to govorim, zapravo su jednostavni da jednostavniji ne mogu biti, a većinom se svode na pokušaj približavanja dotičnih modela tržištu Europe, te isto tako pokušaj pojeftinjenja tih modela do same granice isplativosti. Oba razloga u pravilu „drže vodu“, no Ameri izgleda da očito nisu shvatili da ukoliko na prostorima EU žele prodati automobil poput Mustanga, prva je stvar koju moraju napraviti, jest smanjiti potrošnju goriva tih ultra-žednih V8 motora. Druga i isto toliko bitna stavka približavanja „Muscle Car“ automobila europskoj uniji podrazumijeva tim istim modelima dati image koji ne podrazumijeva agresiju prema manjim automobilima, tj. ponijeti se dijametralno suprotno u smislu agresivnog ponašanja prema manjim državama na svijetu i silne ratove u kojima je Amerika sudjelovala tijekom posljednjih stoljeća.
No čak ni to nije uspjelo, jer recept za „Muscle Car“ jednostavno nije moguće promijeniti baš tako lako, a kada se u tome i uspije, rezultati su vrlo upitni.
No u Americi vlada pomanjkanje interesa prema ostatku svijeta u smislu potrošnje. Jede se naveliko, deblja se sve više i više, a automobili kojima se Ameri iz dana u dan vozikaju troše poprilične količine isto tako poprilično jeftinog goriva. Dakle jedino o čemu vozači automobila poput Camara i Mustanga trebaju voditi brigu jest snaga koju im automobili razvijaju, te vrijeme u smislu kojeg je moguće izraziti prolazak četvrtine milje, obzirom su to automobili napravljeni za takve stvari. I upravo u tim segmentima je posljednjih godina nastao "mali rat" između vlasnika Chevroleta i Forda.
Naime, Ford je u razvoju Mustanga aktualne generacije otišao korak dalje, te je u kolaboraciji s vječno poznatom tvrtkom Shelby potpisao svojevrsno partnerstvo. Tim je partnerstvom tvrtki Shelby dozvoljeno da se igra s Mustangom do mile volje, te na tržište izbacuje poprilično bolesno jake primjerke tog modela, dok je s druge strane dio tehnologije koju Shelby već godinama razvija ponuđen Fordu na raspolaganje, tako da se i tamošnji inženjeri mogu malo igrati.
S druge strane je Chevrolet ostao prepušten samome sebi, pa se tako u sklopu interijera Camara u SS-verziji nalaze dijelovi iz nekadašnjih modela tvrtke Daewoo poput onih pod nazivima Aveo i Cruze. Reklo bi se da to i nije neka referenca za prodaju, zar ne?!
Isto tako, Ford je prije nekog vremena tržištu ponudio najjaču verziju Mustanga pod nazivom Boss 302 Laguna Seca, na što Chevrolet u tom času izgleda da nije bio spreman, jer Camaro ZL1 izašao je tek nekoliko mjeseci nakon šefovske verzije Mustanga. Istini za volju, dok je Mustang Boss 302 Laguna Seca imao 5-litreni V8 motor koji je razvijao ukupno 444 konjske snage, Chevrolet Camaro ZL1 mogao se pohvaliti sa 6,2-litrenim V8 motorom i 550 konja, odnosno nešto više od stotinu ponija viška u odnosu na Mustang, pa usporedba ta dva automobila baš i ne bi bila fer, obzirom je samim time dotični Camaro bio brži i luđi od Mustanga. No zbog toga su tu izvedenicu Camara češće uspoređivali sa Shelbyevim modelom GT500, koji je prema mnogim testovima ispadao nešto slabiji, no istovremeno i puno upotrebljiviji automobil od Camara ZL1 u smislu brzine i držanja ceste.
Iz tih je razloga Chevroletov prof. Baltazar pod imenom Al Oppenheiser osmislio priču kojom je Camaro trebao vratiti staru slavu i istovremeno ući u istu priču s oživljavanjem legendarnih oznaka Chevroletovih najopakijih modela iz isto tako najopakije ere proizvodnje sportskih automobila u Americi. Tako je rame uz rame s CorvetteStingray (ponovno) rođen Camaro Z/28.
Iako je sama izvedenica novog Camara s tom legendarnom oznakom u ovom času još uvijek „u povojima“ i predstavlja model koji će se tek od sljedeće godine naći u prodaji, Z/28 je već prošao sva moguća i nemoguća testiranja u teoriji, praksi i na Nürburgring Nordschleifeu, te je sa svojim 505 konja jakim LS7 V8 motorom postao uvjerljivo brži od ZL1 varijacije na temu samog sebe. Samim time je naravno gospodin Oppenheiser opravdao povjerenje svojih nadređenih, no cijela je priča oko upotrebljivosti i brzine ove izvedenice Camara još uvijek bila nekako teoretska.
Stoga su se iz Chevroleta nedavno odlučili testirati Camaro Z/28 na vlastitoj testnoj stazi smještenoj u mjesto Milford u saveznoj državi Michigan, no ne u solo-varijanti, već rame uz rame s gore spomenutim Mustangom Boss 302 Laguna Seca.
Ne bih nikome htio kvariti rezultate testiranja u pojedinim segmentima niže postavljenog video-uratka, no recimo da Boss 302 Laguna Seca kao najjači Mustang svih vremena proizvedeni potpisan od strane Forda skoro niti u jednom segmentu protiv Camara Z/28 nema šanse i gubi.
Našim kupcima automobila u ovoj recesijom i lopovlukom nagrizenoj svakodnevici ti podaci možda i neće značiti puno, jer se ni Mustang ni Camaro baš i ne prodaju u našim krajevima, no značenje cijele priče u očima Mustang i Camaro-entuzijasta diljem svijeta ipak je poprilično veliko i zorno prikazuje koliko se Ford zapravo oslonio na Shelby i prestao se truditi, dok je Chevrolet s Camarom Z/28 očito tek počeo.
TEKST: Ivan "IGloo" Gluhak
FOTOGRAFIJE: SuperCars.net, CarBuzz.com i Google images
VIDEO: YouTube.com