BMW – Podsjetnik na vječnu “trojku”
Iako još pokoja godina fali do konkretnog jubileja jednog od najpoznatijih automobila svih vremena, BMW je nedavno izbacio kratak video-podsjetnik na prvu "trojku" – automobil koji je zauvijek promijenio lice "srednje klase".
Dakle, ukratko, prošlo je skoro četrdeset godina otkako je prvi "3-er" sišao s proizvodne trake, preuzevši štafetu srednje klase od dotadašnjeg modela koji se pod ukupnim nazivom "Neue Klasse" prodavao punih petnaest godina u obliku modela u rasponu od 1500 do 2002.
Model E21, kako se od tog momenta nazivaju manje-više sve BMW-ove šasije modela koji su uslijedili, već je u baznoj varijanti, odnosno u izvedbi 316i sa svojih skromnih 90 konja iz 1,6-litarskog 4-cilindričnog motora, bio itekako zanimljiv automobil – i za gledati i za voziti.
Naravno, masu zasluga svojoj popularnosti već u samoj osnovi zaslužuje nikad prekinuti koncept koji podrazumijeva motor smješten naprijed u kombinaciji sa pogonom na stražnje kotače, što je iz jednog sasvim običnog automobila već i tada često razvlačilo osmijeh na lice vlasnika "trojke", a isti takav osmijeh, samo uz ponešto veću (da ne kažem pretjeranu) cijenu BMW-ova serija tri na lica svojih vlasnika nerijetko stavlja bez ikakvog problema.
Dakle, slobodno se može zaključiti kako se radi o jednom od "onih" automobila, tj. onih koji su svojim postojanjem obilježili daljnji tijek auto-industrije u globalu.
U vrijeme kada je "trojka" E21 izašla na tržište, praktički da nije postojao automobil koji se s njome mogao mjeriti, pa stoga ni ne čudi kako je upravo ta serija prodana u tada rekordnih preko milijun primjeraka u raznoraznim kombinacijama boja i dezena interijera. Realno gledano, čak i u današnje vrijeme upravo E21 ostaje jedan od najprepoznatljivijih automobila koje je BMW ikad proizveo, a i brojem prodanih primjeraka od tog vremena do danas malo koji je proizvođač automobila neki model srednje klase prodao toliko puta.
Posebnu popularnost E21 imao je u Americi, gdje je u vrijeme početaka naftne krize kada su automobili iz tzv. "Muscle Car" ere bili praktički izumrli. Dapače, tek nekoliko primjeraka do tog vremena slavnih modela sa ogromnim V8 motorima i konja kao u priči, preživjelo je u obliku nekih "malo drugačijih" nasljednika poput npr. Fordovog modela Mustang od kojeg je zbog štednje goriva nastao kastrirani Poni na bazi modela Pinto, pa stoga ni ne čudi kako je BMW zapravo upravo u to vrijeme na prostorima SAD-a napravio posao stoljeća, obzirom na za to vrijeme živahan automobil sa stražnjim pogonom i europskim pedigreom po relativno povoljnoj cijeni i sa izuzetno malom potrošnjom goriva (obzirom na Američke konkurente).
No kako to obično biva, vrlo ubrzo se čistom evolucijom i doradama na motoru (prije svega) 1977. godine stiglo do sasvim novog motora nazvanog M20 i namijenjenog ugradnji u model 320i i onaj najjači u ponudi – 323i, dok se 1981. godine po mnogima otišlo korak unazad, obzirom je predstavljen i M10 motor u 1,6-litarskom obliku sa 74 konja pod haubom modela 315i.
Naravno, modeli 320i i 323i u momentu predstavljanja M20-motora dobili su još dva cilindra više, odnosno ukupno šest, te time do današnjih dana ispisali stranice automobilske povijesti, obzirom se priča o BMW-ovim "šestacima" nastavila kroz slijedeće generacije do današnjih dana i statusa svojevrsne legende.
Što se utrkivanja tiče, naravno da je E21 itekako bio prisutan na stazama diljem svijeta, no obzirom na relativno malobrojne kategorije u sklopu kojih se isti mogao natjecati, pod pojmom trkaće verzije E21 podrazumijeva se prije svega nasljednik legendarnog modela 3.0 CSL u Grupi 5.
Kako je prethodnik u obliku 3.0 CSL-a imao nadimak "Batmobile", tako je zbog relativno uglate karoserije i E21 dobio nadimak "Flying Brick" (ili za naše političare koji nas čitaju u prijevodu "Leteća cigla"), no sve to nije spriječilo da dotični automobil sa svojih 300 konjskih snaga postigne velik uspjeh, pobijedivši u ukupnom poretku "Deutsche RennSport Meisterschaft" u 1977. godini.
Uglavnom, iako je nasljednik modela E21 u obliku E30 (odnosno "kockice" kako je isti poznatiji na ulici) u konačnom zbroju po pitanju prodaje doslovce triplicirao E21 u smislu prodanih primjeraka i time postao najpopularniji BMW svih vremena, E21 se ipak pamti kao prvi…a opće je poznato kako je "onaj prvi" obično i najposebniji.
Pa eto…iako "trojci" još nije rođendan, svejedno je lijepo podsjetiti se na početke jednog doista iznimnog modela u svijetu automobila koji mnogi i dan-danas kuju u nebesa.
TEKST: Ivan "IGloo" Gluhak
FOTOGRAFIJE: SuperCars.net,, AutoEvolution.com, CarBuzz.com i Google Images
VIDEO: YouTube.com