Audi – proslava RS-jubileja
Prije dvadeset godina svijetu automobila pridružio se jedan itekako poseban model. Ukratko, radi se o najbrutalnijem karavanu do tad viđenom u smislu tvorničkog automobila, koji je pod nazivom RS2 Avant spajao Audi i Porsche kao dva svijeta pod zajedničkim nazivnikom.
Godina je 1991., a mjesto radnje Zagreb. Točnije, mjesto radnje je stan u centru grada u kojem jedan klinac, još uvijek zaluđen monstruoznim automobilima „Grupe B“ leži u polu-mraku i kriomice lista jedan od renomiranih njemačkih auto-magazina.
Tek nekoliko minuta nakon otvaranja korica i inicijalnog pregleda tema koje se u sklopu magazina nalaze dečko na čas zastane i istog momenta okreće na stranicu br. 22, na kojoj se nalazi prvi ikad provedeni test u tom momentu za njega najpoželjnijeg cestovnog automobila na svijetu – Audijevog predivnog i ultra-kompliciranog modela RS2 Avant.
Naravno, slika iz ovog gore sastavljenog uvoda preslika je mog prvog doticaja s nekoliko fotografija ovog po mnogočemu posebnog automobila, no fascinacija nije samo vezana uz fotografije, već i činjenicu da se takav automobil više nikada neće ponoviti.
Da, Audijevi „RennSport“, odnosno skraćeno RS-modeli današnjice imaju skoro dvostruko više konjskih snaga i bazirani su tek manjim dijelom na svojim „običnim“ rođacima, no još od 1995. godine, kada se RS2 Avant prestao proizvoditi, Audi nikad nije napravio automobil ni približno lud poput ovog prvog u nizu, koji je označio jednu sasvim novu eru – eru apsolutne snage i ekskluzivnosti koja traje i tijekom današnjih dana.
Iako se vremena užurbano mijenjaju, pa automobili postaju sve jači, ali i sve teži, naglasak već odavno nije samo na snazi i ostalim performansama, već na udobnosti, opremljenosti, ekološkoj svijesti modela, te statusu koji isti na ovaj ili onaj način donose vezan uz sebe. Svega toga u današnje vrijeme nije pošteđen ni Audi, no postojalo je vrijeme kad baš i nije bilo tako, a upravo je najbolji dokaz tog vremena uobličen u „Nogaroblau“ boju i 315 konjskih snaga pod poklopcem motora jednog laiku naizgled sasvim običnog karavana iz Ingolstadta.
Nazvati Audi RS2 Avant „legendarnim“ bilo bi sasvim ispravno, no s druge strane i nepotpuno, jer takav opis ni približno ne govori o tome kakav je to automobil u svoje vrijeme bio. Tehnološki nenormalno napredan i kompliciran za servisiranje, skup i raritetan, no s druge strane poseban po mnogo toga, RS2 Avant mogao se pohvaliti s Porscheovom tvornicom koja je iza njega stajala, jer se dotični automobil nije proizvodio s „ostatkom bagre“ u Ingolstadtu, već u Zuffenhausenu, tj. u Porscheovom pogonu.
No ni tu nije kraj posebnostima, jer je dotični karavan jednom prigodom od 0-50 km/h za skoro tri dužine automobila iza sebe ostavio tada najbrži automobil na svijetu, tj. McLaren F1, što pak svjedoči o snazi 2,2-litarskog 5-cilindričnog Turbo-motora i njenoj raspodjeli na podlogu posredstvom mjenjačkog sklopa savršenih omjera, te famoznog Quattro-pogona.
Svemu tome u čast ovih je dana predstavljena jedna posebna varijacija na temu Audijevog modela A4, odnosno RS4 ako ćemo biti točni.
Nazvan „Nogaro Special“, ovaj RS4 Avant zamišljen je kao hommage svemu onome što je Audi RS2 Avant započeo prije puna dva desetljeća, a tome prvenstveno u prilog ide boja.
Naime, dotična se boja također naziva „Nogaroblau“, samo je u slučaju ovog RS4 riječ o pearl-boji koja za kontrast ima velik broj crnih elemenata poput prednje maske iz jednog komada, crnih usisa, crnih okvira prozora, crnih krovnih nosača, te crnog difuzora na stražnjem braniku s isto tako u crno polakiranim nastavcima ispušnih cijevi. Dakle na detaljima se definitivno poradilo.
Izvana je „Nogaro Special“ zapravo vrlo sličan „standardnoj“ verziji modela RS4 Avant, no u smislu ove posebne i izrazito slavljeničke verzije ipak se uz spomenute pocrnjele dijelove pronašao još pokoji detalj u smislu novog dezena 20-inčnih kotača i kočionih kliješta presvučenih crvenom bojom, što samo pridonosi ukupnom dojmu izražene agresivnosti modela.
Interijerom je plavo-crna kombinacija jednostavno nastavila djelovati – i to na najbolji mogući način, jer interijer ovog slavljeničkog modela Audija RS4 izgleda doista fenomenalno.
Ekstremno profilirana sjedala s rubovima od crne Valcona kože i sredinom izvedenom od Alcantare, te s kontrastnim plavim šavovima preko rubova izgledaju odlično, a kad se tome dodaju i paneli na vratima u istoj maniri kao i sjedala, te neki dijelovi izrađeni od karbona, interijer se zapravo savršeno zaokružuje u jednu itekako posebnu i lijepu cjelinu.
Naravno, u sklopu interijera svakih se nekoliko centimetara može pronaći RS-logo, no to je za ovakav automobil sasvim normalna stvar – tim više što se u sklopu ove verzije RS4 Avanta radi o jednom posebnom i slavljenički-nastrojenom RS-modelu koji obilježava pune dvije dekade snage i brzine izražene kroz jedan poseban logotip.
Iako je motor identičan onome koji stiže pod poklopcem „standardne“ verzije RS4 Avanta, isti je već ionako sam po sebi itekako poseban, jer sa svojih 4,2 litre zapremine, osam cilindara i 450 konjskih snaga koje iz te poprilično ubojite kombinacije izlaze, jednostavno stoji kao priča za sebe.
Pogotovo je tako kad se u obzir uzme 7-brzinski mjenjački sklop, te pogon na sva četiri kotača optimiziran posebno za ovaj model, kroz kojeg se sva ta snaga prebacuje na podlogu. Time sve te komponente u kombinaciji jednih s drugima ovaj poprilično težak automobil od nule do stotke katapultiraju za 4,7 sekundi i sve do maksimalne brzine od 280 km/h, što ni u kojoj knjizi vrednovanja nije malo.
No moram priznati da mi u jednom malom dijelu i ova slavljenička verzija ispada pomalo bljedunjavo, jer kupcima kojih će za ovaj automobil zasigurno biti napretek ne ponuditi niti jednu konjsku snagu više u odnosu na već postojeći model, mislim da je ipak propust – čak i kad je upakiran u ovoliko zamaman paket, što Audi RS4 Avant „Nogaro Special“ definitivno jest.
No to je Audi – tvrtka koja je dobrim dijelom nažalost zaboravila kako to izgleda ne priklanjati se kompromisima i djelatnicima u odjelu marketinga, te proizvoditi modele i varijacije na temu istih usmjerene prema entuzijastima kakvima je inicijalno prvi RS-Avant i bio namijenjen.
Zato za ovu slavljeničku verziju RS4 Avanta mogu istovremeno reći „bravo“ i „šteta“.
TEKST: Ivan IGloo Gluhak
FOTOGRAFIJE: PorscheNut.com, SuperCars.net i Google Images