Električni van kojeg vam proizvođač neće htjeti prodati
Nakon koncepta neobičnog električnog pickupa, kalifornijski EV startup Canoo predstavio je i obiteljski van Lifestyle Vehicle, dostupan i kao furgon, a za upravljač će se moći isključivo putem sve popularnijeg koncepta baziranog na usluzi pretplate.

Iako je predstavljen ranije, električni pickup tvrtke Canoo ipak neće biti njihovo prvo vozilo koje će sići na ceste. Ta čast će pripasti novom, ništa manje neobičnom, Lifestyle Vehicleu, koji je već sada dostupan za prednarudžbu uz depozit od 100 dolara, i s planiranim prvim isporukama krajem 2022. godine.
Doći će u četiri verzije: model Delivery s dva sjedala, Base edition s pet, te Premium i Adventure sa sedam sjedala, a sve voze na 19-inčnim kotačima. U ovom kalifornijskom EV startupu kažu da zahvaljujući skateboard šasiji multipraktični van može primiti sve, od urbanih avanturista pa do obitelji i tereta, i to u svojih do 5,33 kubična metra unutarnjeg prostora kod putničke verzije.

Vozilo s elektromotorom do 350 KS na stražnjoj osovini se temelji na istoj višenamjenskoj fleksibilnoj bazi kao i njihovi drugi modeli, i pokrivat će maksimalni domet do 400 kilometara. Šasija je predviđena za ugradnju elektromotora i sprijeda, ovisno o modelu, pa onda ima 4X4 pogon.
Sva četiri vozila su s baterijom od 80 kWh, a riječ je o istih 2170 cilindričnih baterijskih ćelija koje je razvio Tesla. Tako se kod putničkih izvedbi može doseći kapacitet od 80 posto u brzih 28 minuta punjenja — uz dovoljno jaki punjač. Tanki baterijski paket postavljen je ispod poda i time dodatno štedi prostor.

Početno, Base izdanje, dolazi u jednoj od svega tri ponuđene boje, ima pet sjedala, baznu ali pristojnu opremu, i po ničem se posebno ne izdvaja. Riječ je o klasičnom ulaznom model za kakvog se odlučuje mali broj kupaca. Zato prvoklasne značajke verzije Premium uključuju konfiguraciju sa sedam sjedala, wellness paket za pročišćavanje zraka putem UV tehnologije, ambijentalno osvjetljenje i nadograđeni audio sustav sa 17 zvučnika. Adventure model to proširuje svestranijim mogućnostima prijevoza stvari koje uključuju krovni nosač i sklopivu kuku za vuču prikolice težine do 900 kg.

Dostupan je u ekskluzivnoj tamnozelenoj nijansi i uključuje atraktivne dodatke tipične za SUV, posebno osmišljene za njega; jače odbojnike, metalnu zaštitnu ploču, veći razmak od tla, kao i LED traku umjesto dodatnih svjetala na krovu za vožnju van ceste. Premium i Adventure serijski imaju još i dosad neviđeni dodatni veliki prozor ispod vjetrobranskog stakla, kao i doslovno panoramski stakleni krov.
Njegova koncepcija s brojnim manjim i većim prozorima uvelike podsjeća na legendarni Volkswagen Samba bus. Uostalom, ovaj minivan ima sve potrebne sastojke da postane njegov moderni nasljednik. Delivery je dostavni van nosivosti 665 kg i dovoljno prostora za lak i siguran utovar. Uklonjena su stražnja sjedala i prozori, a iza prednjih sjedala je pregrada. Druga bočna vrata ima samo na desnoj strani, krilna poput kredenca, dok preostala trojka ima krilna vrata na oba boka.

Interijer je minimalistički uređen, kakva je uostalom i sama ideja većine električnih vozila. Umjesto konvencionalnog sustava infotainmenta, Canoo očekuje od vozača da samo priključi svoj pametni telefone s pripadajućim aplikacijama na jednostavnu nadzornu ploču, dok je stražnja klupa zapravo poprilično nalik sofi.
Kvadratni upravljač unutar kojeg je digitalna instrumentna ploča, te polugice uz njega sa svom silom različitih funkcija, bi slobodno mogli proći kao interijer nekog od zaboravljenih Citroenovih prototipova iz osamdesetih godina. Nama se sviđa.

U serijskoj opremi je Canoo Drive-By-Wire upravljanje sa softverom za nadzor sigurnosti i 13 ADAS značajki koje, između ostalog, imaju i SAE razine 2, zahvaljujući sustavu centriranja u voznoj traci i prilagodljivom tempomatu. Softverska tvrtka AVL će definirati dinamičke KPI-ove (Key performance indicators) za neke od ovih značajki, koristeći svoj najsuvremeniji softver AVL-DRIVE Autonomous.
On pruža učinkovitu procjenu simulacijskih rezultata za različite scenarije u prometu, izvršavajući u oblaku testiranja milijuna mogućih slučajeva. Ako ni sve to ne pomogne, po kabini je je postavljeno čak 12 zračnih jastuka.

Zahvaljujući fleksibilnoj arhitekturi, nadogradnje senzora i računala na putu prema potpuno autonomnom vozilu bit će relativno jednostavne. Canoo je već ranije objavio planove za izgradnju tvornice vozila u blizini Tulse u Oklahomi, koja bi trebala postati operativna 2023. godine.
Međutim, kako bi se izbjeglo čekanje, tvrtka planira u početku dio proizvodnje prepustiti ugovornom proizvođaču, i to VDL Nedcar iz Nizozemske kojeg “outsourcaju” brojni proizvođači automobila. Trebala bi započeti krajem 2022., uz prve isporuke početkom 2023. godine, dok se očekuje prodaja od oko 15.000 jedinica godišnje.

Početna cijena iznosi 34.750 dolara, odnosno 231.600 kuna. Bazni Tesla Model3 u SAD-u stoji 35.000 dolara, dakle samo 1.710 kuna više. Ipak, u praksi će nabavka ovakvog vozila izgledati malo drugačije od uobičajenih načina. Canoo se razlikuje od ostalih EV startupa i promicanjem poslovnog modela temeljenog na vlastitoj pretplatničkoj usluzi, što je koncept koji je u svijetu sve popularniji među vozačima električnih vozila.
Umjesto da ih potpuno posjeduju, plaćaju mjesečnu naknadu koja uključuje i registraciju, osiguranje, održavanje i punjenje, dok se svime može upravljati putem aplikacije za pametne telefone. Za razliku od kredita ili leasinga, pretplatu će moći otkazati u bilo kojem trenutku i, naravno, vratiti automobil.










