Hrvatska dobiva vlastitu auto-industriju
Prije nekoliko dana su otpočeli sastanci vezani uz etabliranje prve Hrvatske marke automobila na svjetskom tržištu. Uglavnom, pretpostavka je da će sastanci potrajati godinu-dvije, te da ćemo od 2020. godine s proizvodne trake u svijet ispratiti prvi automobil domaće (ili bolje rečeno domoljubne) proizvodnje.
Hrvatska je oduvijek bila jedna od onih zemalja oko kojih su se otvarale tvornice u vlasništvu raznoraznih proizvođača automobila. U Sloveniji je to bio IMV koji je godinama sklapao Renaultove „četvorke“ i „petice“, a u BiH je svoju domenu vladavine uspostavio Volkswagen, te su se kroz godine prometnice na Balkanu punile TAS-ovim Golfovima (što dobrim dijelom objašnjava oveći broj ljudi cijepljenih virusom „dvojke“).
Srbija je uz autohtonu i opće poznatu Crvenu Zastavu također imala svoje konje za utrku, te su dotični pod poklopcima motora nekih Opelovih modela itekako uvjerljivo kaskali kroz godine. Naravno, tvrtka je bila slavna IDA-Kikinda, a dotični Opeli su pretežno bili svedeni na model Kadett. No to je sasvim u redu, jer su plaće stizale iz mjeseca u mjesec i radilo se punom parom.
Hrvatska je tijekom svog tog vremena samo stajala poput prostitutke u Gajevoj ulici i reciklirala sve te automobile s oznakama „sklopljeno (ili bolje rečeno sklepano) u Jugoslaviji“. No u današnje vrijeme to više nije tako.
Početkom devedesetih su hrvatski sinovi izmislili čak dva sportska automobila – jedan crveni i jedan metalik-rozi, koji su se pod nazivom „Kvađi“ izlagali na nekim manjim sajmovima u Europi. Zatim je negdje na moru (ako se dobro sjećam) jedan čovjek razvalio sve zakonitosti aerodinamike, te je svijetu predstavio udubljenu verziju Ferrarija 308.
To doduše sa studijem Pininfarina i s Ferrarijem kao proizvođačem i nije prošlo baš najbolje, no o tome nekom drugom prilikom.
Danas od hrvatskih proizvođača automobila zapravo i ne postoji nešto čime bi se mogli ponositi.
U pravilu je sve nekako svedeno na tvrtku Rimac Automobili, koja već neko vrijeme radi domaće automobile na struju, te se iz dana u dan poigrava s Unimerima i komponentama strujnih krugova, a onda je tu i fenomenalni Dok-Ing, koji u današnje vrijeme bez problema u lijepoj našoj odnosi titulu naj-inovatora, jer kombinirati nešto poput Smarta s nečim poput Tesle i još k tome nemati poslovnu politiku nije nimalo lako i jednostavno.
No sve je to ništavno u usporedbi s vijestima koje su tema ovog teksta…
Naime, prije nekoliko godina je pokrenuta inicijativa oko sastavljanja trkaće staze u Bistri, te dovođenje Formule 1 u zeleni pojas hrvatskog Zagorja.
Ideja je tada bilo puno, a tadašnji Toyotin vozač Jarno Trulli imao je hrpetinu planova i investitora koji bi pašnjake i plinove iz kravica zamijenili asfaltom, pasicama, tribinama i mirisom oktana. No kako to u Hrvatskoj obično biva, cijela je priča propala već u povojima, te je od svega zajedno ostao samo gorak okus u ustima.
No barem kravice i dalje imaju gdje kakati.
Usprkos tome se tijekom razrade planova oko spomenute staze u cijelu priču uguralo stotine auto-entuzijasta koji su jednoglasno zaustili „a što mi ne bi napravili vlastite bolide i postavili svoja pravila“, što je pak bio presedan još od ´91, te je time u tišini pokrenuta priča oko prvog domaćeg proizvođača automobila.
Novoosnovana tvrtka naziva se Patriot j.d.o.o. Smještena je na strateško mjesto, tj. u mjesto Gornje Gnojnice, što za mnoge predstavlja zonu niskog rizika u sastavu općine Cetingrad. A i prirezi su mali, pa je to još jedan bitan plus.
Pod zonom niskog rizika (pretpostavljam) podrazumijeva se blizina rijeke Korane, te blizina grada Karlovca u kojem je nezaposlenost već davno dosegla alarmantne brojke, pa je sigurno da će mnogi tamošnji stanovnici pohrliti na posao – čim se za to stvore uvjeti.
Uglavnom, aktualni ministar gospodarstva zbog konačnog pokretanja te vrijedne i zanimljive inicijative u šali kaže kako „jedva spava“, a to već govori dovoljno samo po sebi.
Dakle, tvrtka Patriot j.d.o.o. sa sjedištem u Gornjim Gnojnicama za početak je sklopila ugovor o suradnji s hrvatskom bratskom zajednicom u Kanadi, a zatim je i od EU-fondova uzela oveću količinu novaca za razvoj pogona tvornice, zapošljavanje ljudi na ključnim radnim mjestima, te za razvoj prijeko potrebne tehnologije.
Prvi projekt s kojim će domaći proizvođač automobila proizvodnju već postoji i ukratko je riječ o automobilu koji će u ime obitelji biti sportski dvosjed. Doduše, malo je čudno da se na scenu proizvođača automobila kreće s takvim automobilom, no kako smo mi Hrvati ipak jedna posebna sorta ljudi, takvo što zapravo predstavlja i relativno logičan korak.
Prema navodima Mile Karalića i Roberta Šupka kao glavnih i odgovornih ljudi tvrtke Patriot j.d.o.o., dotični će se sportski dvosjed nazivati CroCar K++.
Inicijalno će se CroCar K++ na tržištu pojaviti isključivo u sportskoj verziji s krovom i bez njega, ali već sada postoje planovi vezani uz limuzinsku verziju s četverim vratima i onu s pet u obliku karavana.
Doduše, kako pojam „karavan“ jako asocira na prljave radnje kakve u našim krajevima ne odobravaju vjerski Oci, tako će se verzija CroCara K++ nazivati pristojnije, tj. „skladišnik“.
No vratimo se aktualnoj (tj. najavljenoj) verziji ovog revolucionarnog modela za Hrvatsku…
Patriot CroCar K++ koristit će autohtone hrvatske motore proizvedene unutar zidova tvrtke Skočić i sinovi j.d.o.o. Dotični motori se izuzev usmjerenja prema performansama odlikuju i čuvanjem potrošačke košarice zbog niske potrošnje goriva.
Od detalja znamo samo da će dotični motori imati dva cilindra i zapreminu od 1991 kubičnog centimetra, te da će usprkos tim naizgled smiješnim tehničkim detaljima raspolagati sa snagom od nekih 130 konja. No tih 130 konjskih snaga neće biti prisutno samo zbog zapremine motora, već i zbog pogonskog goriva čiju bi ulogu umjesto benzina ili Diesela trebao preuzeti alkohol.
Samim time će se prema riječima gospode Karalića i Šupka vozačima podariti ubrzanje od 0-100 km/h od nekih 6 sekundi (ili „kol´ko treba da se raspiše referendum“, kako je to u šali rekao g. Karalić), dok će maksimalna brzina za neke biti razočaravajuća s obzirom na to da iznosi prema Kerumu definiranih 135 kilometara na sat. Time se ograničenje brzine na auto-cesti nikada neće moći prekršiti, a to je u svakom slučaju veliki plus za sigurnost u prometu.
Od ostalih tehnikalija vrijedi spomenuti kako će CroCar K++ imati unikatan mjenjački sklop koji bi prema navodima proizvođača trebao imati samo jednu brzinu – i to onu za vožnju unazad koju su inženjeri preokrenuli naopako.
Na upit vezan uz razloge ovakvog rješenja, g. Šupak nam je ukratko objasnio: „S obzirom na to da pravimo prvo pravo auto domaće proizvodnje, red bi bio da se malo osvrnemo prema nekim posebnostima vlastitog naroda za koji ova auta i pravimo. Tako smo se odlučili za „rikverc“ brzinu, jer je ta brzina najjača i s njom će ovo auto najbolje ubrzavati – baš kao i lijepa naša koja već godinama pokazuje kako i u kojem smjeru treba ići“.
Dakle motor i mjenjački sklop definitivno imaju što za ponuditi, te u sklopu današnjeg tržišta automobila imaju sve šanse da ispadnu unikatima, što je pak s jedne strane itekako posebno, dok je s one druge ionako oduvijek odlika našeg naroda.
Karoserija će biti dizajnirana od strane novootvorenog smjera dizajna na Fakultetu prometnih znanosti, te će izuzev najnovije tehnologije i svježih ideja promaknuti mlade hrvatske umove u svijet.
Iako još ne znamo kako će automobil na kraju izgledati, četvero apsolvenata i jedan brucoš (u sklopu nekad vrlo uspješnog 5+ programa iz predizborne kampanje jedne od stranaka) koji studiraju gore spomenuti smjer na fakultetu prometnih znanosti dali su nam nekoliko zanimljivih informacija.
Naime, kako bi CroCar K++ instantno bio prepoznat kao hrvatski proizvod, nekolicina detalja je tome apsolutno prilagođena.
Marin Kokić je u svojstvu glavnog dizajnera grupe objasnio kako će npr. CroCar K++ u početku proizvodnje biti dostupan samo u plavoj boji, te kako će vanjski retrovizori biti polakirani u crveno-bijele kockice i time davati odličan kontrast.
Za cabrio-verziju modela već je u poodmaklim fazama razvoja meki pomični krov izrađen od najfinijeg i najotpornijeg šatorskog krila, koji će zasigurno čuvati glave vozača, te pripomoći toj instantnoj prepoznatljivosti rodne grude iz koje ovaj automobil potječe.
Zatim je rečeno kako će i u sklopu interijera određeni detalji biti izrađeni od najplemenitijeg bora iz Like, te da će isti na sebi imati urese u obliku hrvatskog pletera.
Volan će imati dva kraka, kako bi se njime komplimentirali kotači koji će u smislu dezena također asocirati na „pobjedu“ i na pritisak tipke za trubu zasvirat će „Juru i Bobana“ u dvoglasju. A kao jedan od najdojmljivijih detalja bi se u sklopu interijera trebao nalaziti i križ u obliku retrovizora, te uz njega i pripadajuća krunica s „bobicama“ od crvene i bijele plastike.
Mi smo se na to sve našalili s idejom oko mirisnog borića u obliku glave Zdravka Mamića koji bi u automobilu širio miris janjetine, no rečeno nam je kako su se mladi dizajneri već prije toga dosjetili – samo što će umjesto Mamića oblik zadržati formu Nives Celzijus.
Nadalje nam je napomenuto kako će od opreme CroCar K++ ne samo imati sve što bi jednom vozaču moglo zatrebati, nego i puno više.
Tako se između ostalog spominjao alarmni sustav s opcijom direktnog dojavljivanja, te dodatnim modulom za pse, mačke i gay-populaciju koja bi se eventualno mogla motati oko automobila.
Tu će biti prisutni i pojasevi u pet točaka, tj. četiri i jednom ponovljenom, a umjesto jednog odmorišta za noge će vozači moći uživati na čak dva, kako bi se bez gubitka vlastite komocije mogle odmoriti obje noge. Svaki od pregradnih MOSTova na sebi će imati zračni jastuk do dva, koji će u savršenom sinkronicitetu međusobno koalirati i time štititi vlasnikovu glavu od ozljeda poput izlijeva crvene tekućine, raznoraznih modrica i kontuzija, te ispadanja do dva zuba.
No ni to nije sve, jer je tvrtka Patriot j.d.o.o. na tržištu predstavila i jedan apsolutan novitet.
Naime, kako domaćim vozačima pokazivači smjera jako rijetko trebaju, te su mnogi prema korištenju ovih naprava orijentirani tek sporadično, tvrtka Patriot j.d.o.o. patentirala je „žmigavce“ koji će svake četiri godine pokazivati jedan smjer skretanja, s time da će u prvoj etapi davati signal samo kada vozač skreće desno.
U smislu onog zabavno-informativnog dijela priče o ovom automobilu apsolutno vrijedi spomenuti novokomponirani Infotainment-sustav koji će prvenstveno biti posvećen digitalizaciji, te koji će izuzev čitanja svih živih i neživih video-formata skinutih s Interneta imati i ozvučenje postavljeno u obliku slova U.
To naravno nije odraz bilo kakve forme nacionalizma, već je riječ o najmodernijem načinu postavljanja razglasa, gdje centralni zvučnik nosi zvuk preko kuteva do kraja automobila čime se postiže savršena akustika.
S obzirom na to da je g. Šupak tijekom trajanja domovinskog rata uz pravni fakultet u Mostaru završio i glazbenu akademiju u Zagrebu, on je kao pravi poznavatelj glazbe na sebe preuzeo razradu audio-sustava.
Dotični će imati tri opcije – tišinu, radio i CD-player u kojem će se kao poklon prvim kupcima nalaziti najveći hitovi Mate Bulića.
Radio će hvatati ukupno četiri stanice: Folk FM, U-Radio, Vjera-BC-AD i Sindikalni Radio „Danas“, a ugradnjom posebnog adaptera moći će se podesiti da iste stanice umjesto masonskih i komunističkih šum-propagandi hvata i u Kanadi, gdje je planiran prvi izvozni kontingent.
Uz radio i CD-player, ovaj će infotainment sustav imati i navigacijski mogul s dvije glasovne opcije – onu mušku u obliku Velimira Bujanca i onu žensku, kojoj bi glas trebala posuditi Željka Markić.
Time će kupcima na raspolaganju biti kompletno funkcionalan GPS, koji će ih sigurno i brzo dovesti do zadanog odredišta – i to u dva moda rada, tj. „normalni“ i „brzi“ (odnosno bijeli) mod koji koristi posebne lemove na matičnoj ploči dijelom izrađene od grmaste zimzelene biljke koja raste na obroncima Anda.
Prema riječima potpisnika (ili bolje rečeno mandatara) ovog navigacijskog sustava, „Ova navigacija je čudo. Nalazi sve živo i neživo – od Bleiburga do adresa elitnih prostitutki i zapravo je jedina mana cijelom sustavu svedena na garanciju od samo četiri godine“.
Dakle, nakon ovako lijepih vijesti nema druge nego jednostavno izraziti apsolutno zadovoljstvo zbog inicijative s kojom će se Hrvatska konačno pojaviti na karti proizvođača automobila.
Isto tako želimo napomenuti kako uopće ne sumnjamo u uspjeh tvrtke Patriot j.d.o.o., kojoj je od početnog kapitala u iznosu od tek 200 kuna danas na raspolaganju 27,655,982,36 kuna, što pak u prijevodu znači da su g. Karalić i g. Šupak kao „pravi partneri u zločinu“ (kako se g. Karalić našalio tijekom intervjua) uspjeli iz ničega napraviti nešto itekako veliko.
Državni dušobrižnički trojac je uz potporu predsjednice svih građana i građanki zbog projekta obećao da će potpisnicima (tj. mandatarima) ovog projekta oprostiti sva porezna zaduženja unutar četiri godine, odnosno unutar osam ukoliko se „banda ne vrati na vlast“, a sindikati su obećali štititi radnike pod svaku cijenu, garantirajući im besplatnu hranu i školske knjige za djecu ukoliko dođe do štrajka ili revizije zakona o radu.
Stvoren je i financijski plan za kupce, te je cijela priča dogovorena s nekolicinom eminentnih banaka, pa će prodaja ovog automobila biti moguća na rate i uz minimalnu varijabilnu kamatnu stopu, kako se kupcima ne bi dodatno opterećivali budžeti. U slučaju gubitka platežne moći, glavna i odgovorna financijska agencija će sporazumom o direktnoj pogodbi eventualno zaplijenjene automobile proslijediti u nekolicinu državnih agencija i ministarstava, tako da će vrijednost ovih automobila padati minimalno.
Čak su se i crkveni oci usuglasili oko apsolutne vrijednosti ovog projekta, te su uz minimalne i striktno dobrovoljne naknade obećali blagosloviti tvornicu i na vrata svih svih proizvodnih hala nalijepiti naljepnicu „Mir tvornici ovoj“, što je u svakom slučaju hvale vrijedan čin i zasigurno predstavlja veliki plus za našu crkvenu organizaciju u Vatikanu, na nebu i na zemlji.
Dakle za tvrtku Patriot j.d.o.o. je u svakom pogledu već unaprijed zagarantiran uspjeh, što je u moru sivila našeg svagdašnjeg definitivno jedna od ljepših vijesti u posljednje vrijeme.
Eto…nadamo se da ste i vi poput nas optimistični glede ovog projekta i činjeničnog stanja koje potvrđuje da će se lijepa naša Hrvatska uskoro naći na radaru auto-industrije i kupaca koji u današnje vrijeme za sebe žele nešto iznimno i posebno – i to po mogućnosti na rate.
Blagoslovljeni i sretni bili, te živjela tvrtka Patriot j.d.o.o. – barem sljedeće četiri godine.