Australski protokol crash testiranja širi se pod vodu!
Od siječnja 2023. australsko tijelo za testiranje ANCAP uvodi iznenađujuću promjenu u svoje kriterije testiranja sudara: testirat će nova vozila na njihovu učinkovitost pod vodom, odnosno koliko lako putnici mogu pobjeći iz potopljenog vozila.
Ispitivanje sigurnosti vozila mora se razvijati kako bi išlo u korak s vremenom. Količina tehnologije i značajki za pomoć vozaču u novim automobilima je nevjerojatna, tako da testovi sudara moraju prihvatiti nadogradnje koje, kao prvo, pomažu da se uopće izbjegne sam sudar. Australsko tijelo ovlašteno za testiranje, ANCAP, uvodi iznenađujuću promjenu u svoje kriterije testiranja sudara: od siječnja 2023. testirat će nova vozila na njihovu učinkovitost pod vodom.
Testovi pomažu odrediti koliko lako putnici iz vozila mogu pobjeći nakon što je automobil potopljen. Da bi vozilo dobilo ocjenu s pet zvjezdica, mora biti “sposobno za bijeg” i nakon nekog vremena nakon što se našlo pod vodom. Zvuči (i izgleda) glupo testirati automobile na njihove karakteristike pod vodom, ali motivacija iza ovih testova je dobra.
Jer, kada vozač naleti na vodu i vozilo se potopi, pritisak vode i panika mogu učiniti gotovo nemogućim otvaranje vrata automobila. ANCAP-ovo testiranje zahtijeva da putnici u vozilu mogu otvoriti vrata i spustiti električne prozore do 10 minuta nakon što je automobil potopljen. Proizvođači automobila s vozilima koja ne zadovoljavaju nove, zasad samo australske, standarde moraju omogućiti putnicima da razbiju ili ručno otvore bočne prozore.
Smrti od potapanja vozila iznimno su rijetke. Utapanju se može pripisati manje od 1% smrtnih slučajeva u prometu, tako da je učestalost takvih nesreća niska. Unatoč tome, svatko tko je iskusio užas neispravnih brava na vratima i zaglavljenih prozora na suhom (ili kad udari pljusak) može zamisliti apsolutnu paniku koja bi nastala da se ista stvar dogodi pod vodom.
Možda su još alarmantniji brojevi novih automobila s uvlačivim ručkama i otmjenim dizajnom sustava za otvaranje vrata. Nekoliko vlasnika Tesle požalilo se da im se ručke na vratima smrzavaju zimi, a na tržištu je sve više drugih proizvođača automobila sa sličnim dizajnom ručki koje su doslovno uklopljene u karoseriju. Iako se standard podvodnog testiranja tek pojavljuje u Australiji, ne bi bilo iznenađenje da u skoro vrijeme dođe i u Europu. Uz podvodni test, ANCAP uvodi i novi aspekt sustava za detekciju djece (CPD).
Sustav će upozoriti vozača ili hitnu službu ako je dijete ostavljeno u automobilu. Upozorenja mogu uključivati vizualna ili zvučna upozorenja putem infotainment sustava, trubljenjem, putem aplikacije na vozačevom telefonu ili ‘eCall’ hitnim službama. Kriteriji testiranja sigurnosti vozila ažuriraju se donekle redovito, kako bi uključili nove tehnologije i značajke vozila, tako da je vjerojatno samo pitanje vremena prije nego što ćemo i u Euro NCAP-u vidjeti slična testiranja.