Automobili.hr
Automobili.hr
1klik logo
  • Home
  • Vijesti
  • Tuning
  • Retro
  • Najčitanije
  • Oglasnik
Piše Kristian Sikavičev 15.02.2024

Objašnjavamo 5 razina samovožnje samovozećih automobila

Definirano je pet razina samovožnje, počevši od razine “1”, koja predstavlja osnovnu razinu, do razine “5”, koja predstavlja najsloženiju razinu. Međutim, što svaka od njih znači, što uključuje i kada joj se možemo nadati na našim cestama, pročitajte u nastavku teksta.

LG Electronics i HERE Technologies
LG Electronics i HERE Technologies
foto: Android Police

U vijestima o suvremenim automobilima često se spominje i razina samovožnje nekog novog modela, koja se može nalaziti u rasponu od 1 do 5. Razine samovožnje i njihova gradacija dogovorene su i definirane od strane Udruženja automobilskih inženjera (Society of Automotive Engineers), kako bi opise mogućnosti učinili univerzalnim i primjenjivim na sve proizvođače automobila.

Razina samovožnje “1”

Razina samovožnje 21″, je prema definicije SAE-a, ona razina u kojem je barem jedna upravljačka funkcija u automobilu izolirana i automatizirana. Temeljen informacija iz senzora i (potencijalno) kamera, automobil upravlja jednom komponentom sustava, ali je čovjek kao vozač i dalje nužan u automobilu i obavlja većinu poslova. Primjer sustava kojim su opremljeni automobila s razinom samovožnje “1” su adaptivni tempomat ili sustav za usmjeravanje vozila unutar voznih traka. Prvi ovakav sustav predstavio je Mercedes-Benz u devedesetim godinama prošlog stoljeća, gdje je za potrebe adaptivnog tempomata koristio ugrađeni radar.

Razina samovožnje “2”

Razina samovožnje “2” uslijed zrelosti tehnologije koristi se već niz godina, te su realno, većina automobila (više klase) današnjice uglavnom na ovoj razini. Razina samovožnje “2” označava da je automobil u stanju paralelno raditi barem dvije automatizirane aktivnosti, pri čemu je prisutnost vozača i dalje neophodna, te realno, vozač i dalje upravlja automobilom. Temeljem podataka iz osjetila, uglavnom kamera, automobili tako mogu istovremeno mijenjati smjer i brzinu prilikom samostalnog parkiranja, ili putem kombinacije adaptivnog tempomata i sustava za održavanje vozila u voznoj traci. Prvi automobil opremljen razinom samovožnje “2” bila je Mercedes-Benz S-Klasa.

Razina samovožnje “3”

Razina samovožnje “3” označavaju automobile s visokim stupnjem automatizacije upravljanja, pri čemu sustav upravljanja automobilom može u potpunosti samostalno upravljati automobilom koristeći podatke s vlastitih ili vanjskih osjetila, ali u određenim uvjetima. Primjer je mogućnost samovožnje na autocesti, gdje vozilo samostalno može pratiti vozne trake, održavati definiranu brzinu i pretjecati spora vozila. Vozač je i dalje nužan u automobilu, te u svakom slučaju mora biti u mogućnosti preuzeti kontrolu nad vozilom. U ovoj razini samovožnje vozilo se u velikoj mjeri oslanja i na informacije koje u stvarnom vremenu dobiva iz vanjskih izvora, a primjer su digitalne karte visoke rezolucije koje preuzima sa mreže.

Razina samovožnje “4”

Razina samovožnje “4”, unatoč marketinškim trikovima pojedinih proizvođača, koji tvrde da su njihovi produkcijski automobili opremljeni ovim tehnologijama, zapravo još uvijek nije u stvarnosti prisutna na tržištu. Razina samovožnje “4” označava da je automobil u potpunosti samostalan, te da se može samostalno kretati u gotovo svim uvjetima. U velikoj mjeri ova tehnologija ovisi i o primjeni brzih komunikacijskih tehnologija u automobilskoj industriji, primjera radi, očekuju se da automobil komunicira s ostalim vozilima oko sebe, kao i sa infrastrukturom. Na ovoj razini vozač nije više potreban, te se vozilo može samostalno kretati, a primjer upotrebe su transporteri za prijevoz osoba koji demonstriraju tehnologiju u pojedinim gradovima ili na pojedinim sajmovima.

Razina samovožnje “5”

Razina samovožnje “5” najviša je razina automatizacije razine upravljanja vozila, gdje je vozač u potpunosti suvišan, pri čemu vozila nisu opremljena sustavima upravljanja kao što su volan i papučice gasa. U velikoj je mjeri zastupljeno i korištenje umjetne inteligencije, iznimno su ovisni o stalnoj povezanosti na mrežu, te na vlastite senzore. Prvi modeli na tržištu se očekuju sredinom sljedećeg desetljeća, a tehnologijom prednjači Google sa svojim projektom Waymo.

Waymo
Waymo
foto: Curbed

Podijeli s frendovima!

Kristian Sikavičev
Od malih nogu zaražen oktanima pa već krajem 80-ih bjesomučno guta sve automobilske tiskovine. Kao dipl.ing. strojarstva čitatelju približava mehaniku automobila. Osnivač portala Autopress.hr
Pročitaj moje druge članke

*Svi tekstovi odražavaju osobne stavove autora i ne odražavaju nužno stav redakcije portala.

<

Najčitanije

ADRIATIC Osiguranje

Najnovije vijesti

Piše: Niko Poznat

Renault Mégane: Trideset godina inovacija i uspjeha u kompaktnoj klasi

Piše: Niko Poznat

VIDEO: Luda vožnja u Teksasu: Auto vukao drugo vozilo unatrag – s vozačem unutra!

Piše: Niko Poznat

Predstavljen inovativni sustav za sigurnost gledatelja na automobilističkim natjecanjima

Piše: Niko Poznat

Yugo se vraća: Retro hit iz 80-ih ponovno na cestama

Piše: Niko Poznat

Oakland True Blue Six slavi svoj 100. rođendan u Otočcu

Piše: Niko Poznat

VIDEO: Porsche 911 GT3 s ručnim mjenjačem ovladao Nürburgringom: 6:56.294 minute!


klik.hr

Otkrivene misteriozne piramide na 25 metara dubine: Pozadina priče je jeziva
Stručnjaci otkrili zastrašujući razlog zašto ananas "pecka" kada ga jedete: Nema veze s kiselinom
Stručnjaci otkrili pogrešku koju svi rade kada čuvaju ostatke hrane: "Riskirate stvaranje toksina"
Poznati filozof tvrdi da zna što se događa u zagrobnom životu: "To nije kraj, ima još šest faza"
  • Oglašavanje
  • Uvjeti korištenja
  • Kontakt
  • Cookie policy
Automobili.hr © 2025. 4KA Media Group d.o.o. Sva prava pridržana