Zaboravljeni automobili: Priče o pronalascima zaboravljenih vozila vrijednih milijune
Znate one automobile kojima cijena samo raste? Vole ih bogati vlasnici kompanija, sportske zvijezde, šeici, vladari… Mi ostali možemo samo sanjati o njima ili možda ne?
Na internetskim bespućima sam naišao na nekoliko velikih nalazišta tih dragulja. Uglavnom se nalaze u nekim ogromnim sjenicima, stajama, ostavama i ne znam već kako vlasnici nazivaju te prostore. I onda mi se samo po sebi nameće nekoliko logičnih pitanja. Zar nitko od tih sretnika do nedavno nije zavirio iza vrata tih prostora? Kako je moguće da sijeno u tim sjenicima nije propalo protekom vremena? Tko je i na koji način tek tako poslagao te automobile, zatvorio ih i zaboravio?
Evo nekoliko primjera tih nalazišta. Naravno, vozila nisu u voznom stanju, ali neka je moguće obnoviti u matičnim tvornicama po originalnim nacrtima, neka su odlična podloga za restauratore i zaljubljenike u tu vrstu rabote. Krenimo redom.

U jednom selu na jugu Francuske, u jednoj staji pronađeno je šezdesetak automobila vrijednih preko 18 milijuna američkih dolara. Tamo ih je pospremio Roger Baillon, prijevoznički mogul, zaljubljenik u automobile. Kada je upao u financijsku krizu bio je prisiljen prodati dio svoje bogate kolekcije, ali je dio odlučio sačuvati. Spremio ih je u ovu staju gdje su s vremenom pali u zaborav. Automobili su otkriveni 2014. godine, nisu baš u savršenom stanju ali ima pravih dragulja za kolekcionare. Među inima tu se pronašlo Hispano Suiza H6B cabriolet Millon Guiet, Talbot Lago T26 Grand Sport Coupé Saoutchik, Ferrari 250 GT SWB California Spyder iz 1961., Maserati A6G Gran Sport Frua iz 1956.

Još smo na području starog kontinenta pa skoknimo malo do Danske. Tamo je jedan bogati Amerikanac nakon razvoda ostavio 59 automobila u dvije staje. Novi vlasnik je kupio građevine za 1,5 milijuna dolara ne znajući koje blago skriva. U njima se našlo dosta američkih modela, ali i nešto Ferrarija, Porschea, Maseratija, Bentleya.

Dvije tisuće i druge godine Peter Markham je kupio bivšu farmu peradi u Portugalu. Kad je otvorio vrata dočekalo ga je ugodno iznenađenje (a možda i nije jer je i prije toga skupljao automobile pa je možda i znao što kupuje). Unutar tih prostora skrivalo se dvjestotinjak automobila prekrivenih debelim slojem prašine. Kolekcija se sastojala uglavnom od britanskih marki automobila, od kojih su neke već počele padati u zaborav. Našlo se tako Austina, MG-a, Morrisa, Rileya, Vauxhalla, Hillmana, Sunbeama, Fordova, uz nekoliko japanskih i američkih.

‘ajmo se malo preseliti preko bare. Da ne budem dosadan u nabrajanju navest ću samo jedan primjer, mada sam siguran da ih ima mnogo više. Skočimo dakle do Pennsylvanie. Tamo je 2018. godine svjetlo dana ugledala kolekcija od pedesetak automobila nakon smrti kolekcionara. Automobile je prikupljao i čuvao Larry Schroll, a njegova obitelj je nakon njegove smrti odlučila kolekciju ponuditi na aukciji. Među brojnim američkim ikonama tamo su se našli modeli Forda i Chevroleta iz 1930-ih godina.

I što na kraju napisati za zaključak, a da bude mudro i pametno. Vjerojatno bi bilo najbolje ništa ne pisati, ali bi onda tema ostala visjeti u zraku. Dalo bi se zaključiti da svugdje ima neka tajna, zaboravljena ostava koja čuva neko blago. Možda na našim prostorima tih ostava ima nešto manje zbog gospodarsko političkih zbivanja od početka popularizacije automobila. Ipak je bilo lakše gurnuti stari automobil u grabu, ostaviti ga u nekom šumarku ili baciti s litice u more. Tome najbolje može svjedočiti gospodin Romeo Ibrišević, koji već dvadesetak godina provodi hvalevrijednu akciju kojom pokušava očistiti Hrvatsku od olupina.