Ovo je pravi kolekcionarski Porsche, a nije 911
Za mnoge je Porsche 924 tek Volkswagen s fensi-šmensi znakom. No ovo je 924 Carrera GTR – jedan od onih trkaćih automobila koji i dan-danas tjeraju znalce na nekontrolirano ispuštanje tjelesnih tekućina.
A zbog broja proizvedenih primjeraka ovaj “Volkswagen iz Zuffenhausena” predstavlja pravi kolekcionarski Porsche.
Za one koji se sjećaju ranih osamdesetih, ne treba posebno apostrofirati koliko su to bila bezbrižna vremena.
Nije se moralo paziti jeste li se nekome smijali zbog disfunkcionalnog odabira odjeće, reći nekome da je gay također nije izazvalo burne reakcije i parade dušobrižnika i udruga kojih u današnje vrijeme ima milijardu. Glazba je bila odlična i isto toliko neobaveznog karaktera, a svijet utrkivanja nisu vodili naučnici u čistim kutama, već plejboji u prljavim kombinezonima.
Dakle u usporedbi s današnjim politički i sociološki korektnim (da…baš) svijetom u kojem rukom pod ruku vladaju novac, ego i ljudska glupost, osamdesete doista jesu bile idila.
Tijekom osamdesetih je godina na staze diljem svijeta dovedena doista impresivna ergela automobila.
Neki su na tu ludilom obojenu scenu dolazili u obliku limuzina, a neki drugi su se pak vizualno mogli pohvaliti s nešto sportskijim izričajem.
Velika većina je od onog vremena do danas dobila status legendi unutar svoje domene utrkivanja i u današnje vrijeme mnogi s velikom dozom nostalgije gledaju kako su izgledali pravi trkaći automobili kojima tehnologija i marketing nisu osnovni razlozi egzistencije. I to je onako u najkraćim crtama opis tog poprilično idiličnog vremena.
Uostalom, kako bih konkretnije objasnio o kojim se i kakvim vremenima radilo, dovoljno je pogledati samo 911-ice iz tog vremena koje su prošle Kremerov tečaj ludila. Zatim pogledajte u zoru BMW-ove M-divizije i njihovu legendarnu „kockicu“ u M3 izvedbi, a onda bacite oko na raznorazne Audijeve i Fordove cestovne modele kojima je dodano trkaće srce i pokoji aerodinamički dio, pa sve zajedno skoro istog momenta postaje jasno.
Kako povijest kaže, početkom je osamdesetih godina ekipa u Porscheu iz nekog razloga dobila dojam da je 911-ica već Bogu i Vragu dosadan automobil. Stoga se od strane glavnih i odgovornih ljudi te tvrtke na sve se moguće i nemoguće načine svijetu automobila pokušalo dati do znanja da Zuffenhausen ima još ideja.
Neke od tih ideja već su prije ispucane (u prazno), te je npr. u Porscheovoj gami zasjao (i istog momenta se ugasio) model 914, a i „baby-Porsche“ u obliku modela 924 većini Porsche-entuzijasta bio je smiješan praktički od prvog dana proizvodnje.
Čak je i model 928 uspio ispasti tehnološkim čudom koje u svoj status nije uvjerilo nikoga izuzev Tonyja Montane, a za taj su automobil postojali itekako opaki planovi koji su između ostalog podrazumijevali zamjenu 911-ice na tržištu upravo s ovim V8-pogonjenim tehnološkim čudom svog vremena.
Dakle bez povećala je bilo vidljivo da je 911 i dalje hit-proizvod, ali ne i jedini, što se Porsche itekako potrudio istaknuti.
Nakon sve sile pobjeda unutar raznoraznih kategorija i serija natjecanja te apsolutne dominacije modela 911 u auto-sportu, Porsche se početkom osamdesetih odlučio u taj svijet oktana, šampanjca i polu-golih žena pustiti i većini smiješan model 924.
Uz sufiks GTR, dotični je Porsche 924 u svojoj trkaćoj verziji proširen, ojačan, spušten i hranjen sirovim mesom, kako bi na stazi ispao što je moguće uvjerljivijim strojem za natjeravanje.
Ukupno ih je proizvedeno tek sedamnaest. I svaki je od primjeraka svojevremeno poslužio isključivo za utrkivanje.
Od tih je sedamnaest primjeraka njih devet nastupilo na Le Mansu. Sedam ih je raspoređeno između dva kontinenta, tj. Europe i Amerike. A onaj jedan je preostali iz nekog razloga otišao u Japan i od 1981. godine do danas na stazi napravio ukupno 109 kilometara.
Tako barem kaže povijest.
Što se brojki tiče, radi se o tipičnim osamdesetima: motor je dvolitreni i smješten sprijeda. Snaga iznosi ukupno 375 konja, a maksimalni okretni moment (buraz) nekih 405 Nm. Tj. sasvim dovoljno da Porsche 924 Carrera GTR do stotke ubrzava za nekih 4,7 sekundi i nastavlja ubrzavati do 290 kilometara na sat.
Jasno je da u današnje vrijeme takve brojke nisu nimalo impresivne, jer prosječni Golf ili Focus mogu ubrzavati isto toliko uvjerljivo te ići čak i brže. Ali unutar tih tridesetak godina je i tehnologija malčice uznapredovala, pa ovu izvedenicu modela 924 ipak treba gledati nešto drugačijim očima.
Uglavnom, kad se sve skupa zbroji i oduzme te podijeli s trinaest, Porsche 924 Carrera GTR (p)ostaje jednim od onih trkača za kojima pravi poznavatelji marke i tih vremena i dan-danas sline.
Što se ekskluzivnosti tiče, brojka od ukupno sedamnaest primjeraka doista nije pretjerano velika. I zapravo je pravo čudo da se Porsche odlučio baš tako jako ograničiti seriju proizvednih primjeraka. No danas vlasnici ovog vikend-trkača slave takav potez, jer je posljednji prodani primjerak na aukciji dosegao cifru od 575,000 funti, što je pak nekih 4-5 puta više nego što je dotični automobil koštao kada je prvi puta predstavljen svijetu.
Zbog svega toga Porsche 924 Carrera GTR definitivno jest jedan od onih automobila koji i dan-danas mami uzdahe. Svojim postojanjem i usmjerenjem čvrsto stoji rame uz rame s velikanima tog vremena, dok s druge strane svijetu potvrđuje da Porsche nije u stanju proizvesti tek milijun i jednu izvedenicu 911-ice.
Konkurencija iz tog vremena za početak podrazumijeva BMW 635 CSi, Jaguar XJS, Chevrolet Corvette i još nekolicinu drugih i karakterom sličnih automobila. Odnosno posebnosti na četiri kotača od kojih su neke i dan-danas žive, dok su pak neke druge već odavno potpale u ropotarnicu povijesti.
No u svemu tome vrijedi reći kako za razliku od Carrere 924 GTR niti jedan od njih nije imao toliko problematično djetinjstvo. Ono koje je podrazumijevalo puno podsmjehivanja, podcjenjivanja i uvreda.
Stoga Porsche 924 Carrera GTR predstavlja jedan od onih automobila koji ne očaravaju svojom sposobnošću na stazi koliko svojim karakterom i faktorom iznenađenja.
Samim time ne čudi kako je upravo ovaj automobil ne samo jedan od najpoželjnijih trkača iz osamdesetih, već i jedan od najpoželjnijih u općenitom smislu takvog opisa.
Možda većina i dalje ne misli tako, jer podsjećanje na Porsche 924 najčešće podrazumijeva atribute poput tankih guma, čudnog dezena felgi, smiješnog interijera i hrpetine dijelova s Volkswagenove police. Ali Porsche 924 Carrera GTR usprkos svemu tome i dalje priča jednu sasvim drugačiju priču.
Priča je to o tvrdoglavosti (po kojoj je Porsche ionako opće poznata marka automobila) te o potencijalu za veličinu koja i dan-danas traje.
Zato je bilo vrijedno podsjetiti na ovaj automobil.
Ne mislite li i vi cijenjeni čitatelji tako?