Volvo obećava smanjenje stope smrtnosti u prometu
Da…pogodili ste – ideja je kroz korištenje autonomnih sustava posve eliminirati vozača iz jednadžbe.
Krasno, zar ne?!
Volvo – tvrtka koja usprkos činjenici koja kaže da vlasništvo nad tom tvrtkom umjesto Šveđana danas imaju Kinezi ipak i dalje uspijeva zadržati svoju osnovnu ideologiju. To znači da je sigurnost i dalje polazišna točka za svaki model koji Volvo potpisuje.
No ovih je dana cijela priča vezana uz sigurnost u prometu otišla milijun svjetlosnih godina unaprijed.
Naime, Volvo ima u planu do 2020. godine u potpunosti srezati bilo kakvu mogućnost smrti i(li) težih ozljeda za volanom svojih automobila. Dapače, ne samo da Volvo takav razvoj situacije za svoje modele ima u planu, već je to obećanje koje su mnogi shvatili vrlo ozbiljno.
Ideja je (naravno) od vozača stvoriti samo putnika koji je u jednom momentu čak imao privilegiju koja podrazumijeva odluku vezanu uz pražnjenje vlastitog računa u banci, odnosno preseljenja oveće količine novaca na račun kojim se koristi Volvo, odnosno kineski vlasnici te tvrtke.
Samim time će takav čovjek postati vlasnikom najskuplje verzije javnog prijevoza na svijetu, te će preuzimanjem procesa vožnje od strane naprednih elektroničkih sustava uvijek moći računati na stizanje do odredišne točke u jednom komadu.
Volvo je to lijepo upakirao u jednu od reklama s kojima se javnosti približava „Intellisafe“ sustav koji omogućava taj sufiks sigurnosti, no usprkos krasnom video-uratku u cijeloj priči ipak postoji jedan mali problem – upitna poanta čovjeka koji sjedi za volanom i čita brošure, igra se na mobitelu ili čačka po nekoj društvenoj mreži u potrazi za nekim ugodnim društvom.
Mislim stvarno – koja je poanta istresti 50, 60, 70 ili čak 100,000 eura na automobil kojem zapravo uopće nisi potreban za volanom? Kako uopće nazvati ljude koji će se odlučiti na takav korak? Vozači? Hmmm…baš i ne, jer biti vozač u pravilu znači voziti, tj. upravljati procesom vožnje, što takvi ljudi za volanom svojih ultra-sigurnih autonomnih mašina jednostavno neće moći.
Dapače, vrhunac upravljanja takvim automobilom svodit će se eventualno na korištenje hands-free uređaja, podešavanja klime i upravljanja infotainment-sustavom, dok će sve druge funkcije tijekom vožnje na dispoziciji imati sam automobil, tj. napredna elektronika koja njime upravlja.
Samim time usprkos obećanju koje kaže da do 2020. godine niti jedan vozač automobila čije postojanje potpisuje Volvo neće smrtno stradati za volanom, niti će mu se dogoditi ikakva forma ozljede, moram priznati da mi se sama ideja nimalo ne sviđa.
Nadalje mi se ne sviđa ni predanost očuvanju okoline i ljudi koji se u njoj nalaze, te koji će bez problema moći bezglavo istrčavati pred neki autonomni Volvo, bez straha od udara i ozljeda.
Zapravo čak nemam toliko problema s autonomijom za prosječni Volvo, već negativne konotacije okrećem na drugu stranu – onu koja podrazumijeva „vozača“ kojem proces vožnje predstavlja muku, teret ili tlaku.
Takva osoba mora biti krajnje nezainteresirana, lijena ili jednostavno glupa, što bi pak takve ljude trebalo ostaviti u kući, a ne ih izvlačiti na cestu, odnosno u promet.
Isto tako su tu i pješaci koji već i danas (što vjerojatno vidite na dnevnoj bazi preko nekoliko puta) na cestu izlijeću kao muhe bez glave, te svako toliko nekoga na cesti trebate izbjegavati nevezano o tome radi li se o pješačkom prijelazu ili ne. Samim time se pitam koliko će otupjeti svi ti pješaci kada se iz jednadžbe oduzme strah od činjenice da bi ih tijekom bezglavog prelaženja ceste mogao udariti auto? Hm…ne znam baš razmišljaju li o tome tvorci ovakvih sustava i automobila, no ako se mene pita trebali bi.
Uglavnom, usprkos lijepim željama koje su zasigurno dio inspiracije za ovakvo obećanje i proizvodnju automobila koji će ga ispuniti, nekako ipak nisam zadovoljan razvojem cijele priče oko autonomnih automobila.
Zašto? Jednostavno zato što na dnevnoj bazi primjećujem apsolutno nezainteresirane ljude koji su svoje živote prepustili u ruke elektroničkim pomagalima, dok je njihova jedina uloga jesti, piti, probavljati jelo i piće, te tu i tamo udahnuti i izdahnuti.
…i zapravo moram priznati da me cijela ta priča oko samoupravljačkih automobila zapravo plaši, jer ispada da će koma umjesto kliničkog stanja postati stanje svijesti.
Zato se nadam da će obećanje koje Volvo zajedno s ostatkom zagovarača autonomije u automobilima jednostavno prekršiti obećanje i smisliti neki drugačiji način uz koji je sigurnost u prometu moguće podići na neki novi i zavidan nivo.