VJEROVALI ILI NE: Auto gume i hrpa maslačaka
Evo jedne vijesti koja bez problema može biti svrstana u rubriku „vjerovali ili ne“…
Znate li onu prastaru uzrečicu koja kaže „Ruže su crvene, nebo je plavo…“?
E pa ostalo dopunite po volji, jer svatko od nas ima svoju verziju. A moju ionako ne želite pročitati.
No zašto tom uzrečicom počinjem ovaj tekst?
Jednostavno zato što se neke stvari u svojoj bazi ne mijenjaju nikada.
Da elaboriram…
Usprkos raznoraznim filmovima znanstveno-fantastične tematike, vatreno oružje i dalje za svaki pucanj koristi barut.
Isto je i s hladnim oružjem koje se i dalje proizvodi od metala, a ne od crvenih i zelenih neonki.
Papir je i dalje derivat drveta, ma koliko se neki trudili tu bazu anulirati i učiniti je modernijom, a pornografija je i dalje uzrok crvenim obrazima – pogotovo kada netko bez najave uleti u sobu.
U sferama automobila i dalje se podrazumijevaju četiri kotača i nekakvo pogonsko gorivo. U automobilima se još uvijek sjedi te svaki ima nekakvu karoseriju koja na sebi kombinira metal, plastiku, staklo i još pokoji materijal poput kompozitnih vlakana. No u bazi je sve to skupa manje-više ista priča koja traje već više od stoljeća. Stoga bismo onako „na blef“ rekli i da su gume uvijek napravljene od gume.
Ali upravo u tom dijelu priče bismo se opako prevarili, jer neke su napravljene od… Hm… Pazite sad: maslačaka.
Da… Dobro ste pročitali…
Jedna tvrtka već neko vrijeme uporno proizvodi gume iz tih pomalo korovastih cvjetova žute boje koji rastu posvuda. I što je najbolje od svega, ide im odlično.
Tvrtka Continental AG na tržištu u domeni gumarstva stoji kao četvrta po veličini. Ispred nje se (prema posljednjim statistikama) nalaze Bridgestone, Michelin i Goodyear. Ali potonji nemaju ono što Continental ima: već nekoliko godina prakse u korištenju maslačaka i time revolucionariziranju izrade guma za automobile, kamione, autobuse i sve ostale posjetitelje cesta diljem svijeta.
Sama ideja počinje tamo negdje 2011. godine, kada se ekipa u Continentalu iz nekog logičnog ili manje logičnog razloga dosjetila iskoristiti maslačke kao dio sirovine za gume.
Od tog vremena do danas u pravilu traju raznorazna testiranja.
A Contijev je novi istraživački centar ionako prije nekoliko godina zaživio u punom jeku i otvoren je za posao.
Sam istraživački centar obuhvaća nekih 30,000 četvornih metara površine i koštao je nekih 35 milijuna eura.
Za početak je unutar zidova tog novog Contijevog centra zaposleno nekih 20-ak inženjera i istraživača, a ovih dana je aktualno i proširivanje te brojke. Pa eto… Možda neki od Hrvata s razlogom odu raditi u Njemačku. Nikad se ne zna.
Uglavnom, cijela se priča vrti oko 2025. godine i strategije razvoja novih tehnologija pod nazivom „Vision 2025“.
Istraživači će u kolaboraciji s inženjerima biti zaduženi praktički za svaki detalj – od uzgoja maslačaka i njegovo usavršavanje i unaprjeđenje, preko ekstrahiranja tih istih maslačaka, pa sve do daljnjih faza proizvodnje i prilagodbe tih žutih cvjetića do gotovog proizvoda u obliku gume.
Profesor Dirk Prüfer sa Sveučilišta u Münsteru oko ove ideje kaže: „Radimo na razumijevanju molekularne osnove biosinteze gume u tvornici maslačaka dugi niz godina. S novim testnim laboratorijem, Continental je razvio nove temelje, što ovaj koncept čini vrlo uspješnim i uskoro će izrada guma biti revolucionarizirana iz korijena“.
Korijena, ha? Dobra…
Malčice previše njemačka, ali stvarno dobra.
Detalji još uvijek nisu precizirani, tako da se za početak ne zna hoće li gumena stabla iz tropskih regija i dalje imati neku ulogu u cijeloj priči ili ne.
Isto tako nije poznato ni o kojim se omjerima materijala radi, niti kako se točno od cvijeća dolazi do gume. No ono što nas ovdje najviše zanima jest hoće li ove gume biti žute i hoće li prijeđeni kilometri na njih djelovati isto kao što npr. mi ljudi djelujemo na maslačke kad poprime onaj sivkasti oblik i počnu reagirati na puhanje.
Ne bi li to bilo fora? Pogotovo ako je neki namjerni „burnout“ u igri…
Uglavnom, za sve vas koji poput nas nekolicine dinosaura ovdje na svijet automobila gledate kroz sporadične i striktno definirane baze, ova će vijest zasigurno rezultirati smijehom ili udarcem po čelu.
Ali za „neke nove klince“ će pojam maslačaka očito biti striktno vezan uz gume na prijevoznim sredstvima.
I to je činjenično stanje uz koje industrija očito stoji – bilo to nama smiješno ili ne.
Hoće li i kada konkretno ova ideja zaživjeti u praksi, saznat ćemo uskoro.
…a do tada čuvajmo maslačke, jer se nikad ne zna hoće li u budućnosti vrijediti puno više nego što nam današnja percepcija to dozvoljava zamišljati.