TOP 10: SUV-modeli koji troše poput omanje države – 1. dio
Eto prvog dijela jedne top-liste koja samo po tko zna koji puta potvrđuje nepotrebnost SUV-modela na tržištu. I stvarno nam nije jasno što ljude privlači prema tim uglatim i predimenzioniranim, a u ovom slučaju i luksuznim užasima na četiri kotača.
Jer ako već ništa drugo, ovi SUV-modeli doista troše poput omanje države i svojim postojanjem samo dodatno smanjuju rezerve nafte za još koji barel dnevno.

Potrošnja goriva – ta nekima ultra-bitna, a drugima pak ultra-nebitna stavka pri kupnji automobila. Okosnica raznoraznih svađa i prepucavanja, te jedno od vječnih uporišta onih koji kao glavnu zvijezdu u sazviježđu auto-industrije vide Diesel-motore.
Istini za volju, potrošnja goriva jednog automobila u svakom slučaju je bitna. No ne i presudna.
Jer ako čovjek ima uvjete za vlasništvom nad automobilom koji očarava dizajnom, performansama, upotrebljivošću, praktičnim detaljima i globalom, te svega ostalog što jedan automobil čini poželjnim, onda potrošnja goriva predstavlja jedan relativno nebitan faktor pri kupnji.
Stoga me zapravo oduvijek kopkalo zašto ljudi kupuju SUV-modele, jer dotični često ne ispunjavaju niti kombinaciju dvije stavke iz prethodnih navoda, a kamoli sve navedeno.
Neki će sad reći kako se o ukusima ne raspravlja i kako je ljepota u oku promatrača. Stoga upravo i pišem ovaj tekst kao promatrač, tj. kao osoba koja nikada ne bi kupila SUV, ali ih je primorana gledati svuda okolo.
I što je najgore od svega, svi ti predimenzionirani užasi na četiri kotača u današnje vrijeme ubijaju svijet limuzina i karavana. Čak i onih koji izuzev udobnosti ili praktičnosti nude performanse i ogromnu količinu guštanja za volanom.
No to je već jedna sasvim druga priča.
Ono što stoji usred ovih nekoliko redaka teksta svodi se na potrošnju goriva s kojom se hvale (ili bolje rečeno zbog koje se stide) neki od SUV-modela kakve nerijetko viđamo na prometnicama oko nas.

10. Infiniti QX80
Ovaj automobil ne samo da je svojim dizajnom u stanju slijepu osobu natjerati da progleda i pobjegne glavom bez obzira, već je u svojoj srži riječ o Nissanovom modelu Altima koji pati od gigantizma.
Iskreno govoreći, ne postoji kut iz kojeg QX80 izgleda dobro i poželjno. Ali to svejedno ne sprječava određene individue da ispred kuće parkiraju ovaj pretili japanski užas na četiri kotača.
Jedan od razloga je zasigurno luksuz, jer Infiniti kao luksuzni odjel Nissana u tom segmentu ima što za ponuditi. S druge pak strane iskreno vjerujem da ostatak priče o poželjnosti ovog automobila leži u tehnologiji s kojom dotični raspolaže. Jer na kraju krajeva ipak govorimo o Japancima koji su do današnjeg vremena već i sami dobrim dijelom postali kompjuteri.
Infiniti s ponosom tvrdi kako QX80 može povući preko 3,5 tone tereta. No iskreno sumnjam da je bilo koji primjerak ovog automobila ikada povukao išta teže od pretilog Amera i njegove žene. Stoga taj dio priče ispada nebitnim.
A što se tiče potrošnje goriva, recimo tek da u idealnim uvjetima QX80 troši nekih 18,8 litara na 100 kilometara.
Reklo bi se malo u usporedbi s time koliko je ružan za gledati.

09. Dodge Durango SRT
Eto ga – prvi u nizu SUV-modela koji u popisu opreme prvenstveno donosi poremećaj osobnosti. A razlog toj tvrdnji je jednostavan: Dodge je s ovom verzijom modela Durango stvorio tzv. „Performance SUV“. I to u prijevodu s američanskog na naš domicilni jezik znači da je ovaj automobil u krajnjoj liniji opasan.
Luksuzan s jedne strane, sa svojih 475 konja iz 6,4 litrenog V8-motora, a opet voznim svojstvima tup kao kut (ili kao većina američkih automobila), ovaj je automobil savršen za stjecanje lažnog samopouzdanja.
Na ravnici se malo koji SUV može mjeriti s brutalnošću ovog sveameričkog HEMI-čudovišta. Ali tu i tamo treba i zakočiti ili po mogućnosti ući u zavoj. A tu lažno samopouzdanje donosi onaj presudan faktor na ruti „cesta-stup-ograda-bolnica“.
Plus u cijeloj priči bio bi sveden na činjenicu koja kaže da je Durango velik automobil. Samim time bi se iz toga dalo izvući i da je siguran.
Ali umjesto takvog zaključka bolje je izvesti onaj koji samo potvrđuje da u idealnim uvjetima (odnosno na parkingu pred zgradom) Durango SRT troši 18,9 litara na stotinu kilometara.
Ili je to bilo na sat?

08. Toyota Land Cruiser
Ako ćemo biti iskreni i realni, onda ovo zapravo nije SUV, već pravi terenski automobil.
No kako Toyota inzistira na kategorizaciji s kojom se Land Cruiser već neko vrijem trpa unutar priče o SUV-modelima, onda s punim pravom zaslužuje biti dijelom ove liste.
Idejno je Land Cruiser ipak daleko od SUV-ideologije, jer sve na tom automobilu služi jednoj-jedinoj svrsi: biti apsolutno otporan na sve ono što bi Majčica priroda eventualno mogla baciti mu pod kotače. Dakle, Land Cruiser je za početak opako težak.
U najjačoj iteraciji modela (koji se prodaje u SAD-u), Land Cruiser pod poklopcem motora ima V8-motor s 5,7 litara zapremine.
Stoga jednostavna matematika koja iza kombinacije ogromnog motora i težine mjesečevog satelita donosi i potrošnju od 19 litara na stotinu kilometara. I to najvjerojatnije kad stoji.
I zato Toyota s ovim modelom u njegovoj najjačoj izvedbi itekako trpi kritike od strane eko-mentalista i svih onih koji i dan-danas misle kako tankeri i dimnjaci tvornica zagađuju manje od prosječnog automobila s benzinskim motorom.

07. Mercedes-Benz GLE 63 S AMG
Eto nam još jednog pripadnika bezumne i bespotrebne kategorije zvane „performance SUV“. I kao dio tog variva s hrpom konja ovaj Mercedesov Hulk već sam po sebi zaslužuje biti pribijen na stup srama.
No idemo barem na trenutak progledati kroz prste i okrenuti se na drugu stranu…
Naime, Mercedes-Benz kao proizvođač automobila nikada nije imao probleme s pretjerivanjem u smislu snage i potrošnje goriva.
Iskreno govoreći, pravo je čudo da su punoljetni vlasnici AMG-ovih varijacija na temu pojedinih Mercedesovih modela iz devedesetih preživjeli do današnjih dana. Jer imati oznaku AMG na Mercedesu iz devedesetih zbog ogromnih je količina snage i okretnog momenta (buraz) značilo je imati jednu nogu u grobu.
No to svejedno nije spriječilo Mercedes-Benz da s ideologijom hrpetine konja i parcijalne kontrole do današnjih dana na tržište izbacuje poremećene i pomahnitale modele – pogotovo unutar kategorije SUV-ova.
Dakle, Mercedes-Benz GLE 63 S AMG slijedi ideologiju ogromne karoserije, ogromnog motora i ogromne potrošnje goriva koja iznosi nekih 20,2 litre na 100 km. I to (po tko zna koji puta) u idealnim uvjetima.
Puno, zar ne?!

06. Rolls-Royce Cullinan
Evo nam automobila koji je dizajniran uspomoć samo tri stvari: ravnala, trokuta i bilježnice iz povijesti.
Predimenzionirana i apsolutno uglata karoserija ne odaje dojam da je netko od dizajnera imao krivuljar ili ne dao Bog šestar u ladici, dok ogromna prednja maska skinuta s parobroda služi za podsjetnik na to da je ipak riječ o Rolls-Royceu – iako je tvrtku već odavno kupio BMW.
Iskreno govoreći, Rolls-Royce Cullinan u biti nije automobil, koliko neki pokretni hotel s 5 zvjezdica na 4 kotača.
I priznali ili ne, to je zapravo sve što kupci i štovatelji ovog automobila vide.
Kada bi se gledale samo brojke, reklo bi se da Cullinan spada kategoriju „performance-SUV“ modela, jer na kraju krajeva zato pod poklopcem motora i ima 6,8 litara zapremine, 12 cilindara posloženih u slovo „V“ i 563 konjske snage. No to je samo dojam, jer ovaj Rolls-Royce za razliku od mnogih drugih pripadnika pod-kategorija SUV-modela doista treba svu tu snagu.
U protivnom ne bi bio u stanju u sklopu interijera sadržavati trideset kutija šampanjca, osamnaest setova čaša, petnaest telefona, trinaest laptopa, osam satelita, pet i pol ribičkih pribora, dva pružatelja 4G-usluga i jednu južnoameričku prašumu.
Dakle Cullinan je težak. I to jako. Tj. dovoljno da se tih 563 konja ponaša kao da su pred eutanazijom i pretvoreni u mortadelu.
A potrošnja? Prava sitnica! Samo 20,5 litara na 100 kilometara.
Ili u prijevodu bez brojki, reklo bi se „luksuzno“.