Top 10: Najčudniji Rally automobili svih vremena
Nemojte nas pitati iz kojeg smo bakinog ormara iščupali ovu temu.
Ali kad već jesmo, u nastavku slijedi deset primjeraka totalno atipičnih ili bolje rečeno najčudnijih Rally automobila svih vremena.
Baš kako i sam naslov kaže.
Toyota Celica… Lancia Delta HF-integrale… Subaru Impreza… Ford Focus… Mitsubishi Lancer…
Sve su to automobili koji su na ovaj ili onaj način obilježili noviju eru natjecanja na prljavim i prašnjavim stazama svjetskog prvenstva u Rallyju.
Naravno da slavnih i posebnih modela kojima su prljavština i prašina bili dom, ali ovo nije priča o njima.
Dapače, priča ide u sasvim suprotnom smjeru, jer ovih deset primjeraka i svijet Rallyja zapravo i ne bi trebali dijeliti istu rečenicu.
Ali usprkos tome je slučaj dijametralno suprotan od razmišljanja.
Pa stoga krenimo u revijalnom tonu…
10. Ford Mustang
Iako Mustang i Rally stvarno ne idu u sklopu iste rečenice, ludi Švedi su ipak pronašli načina uklopiti ga u kontekst šume i prašnjave staze.
Ovaj je crveni Mustang nastupio 2011. godine na jednom od Rallyja u Švedskoj.
Navodno nije završio natjecanje, ali to nikoga ne bi trebalo pretjerano čuditi. Jer Ford Mustang i zavoji nisu baš idealan spoj, pa spajanje Mustanga sa zavojima, prljavom podlogom, šumom i brzinom definitivno nisu kombinacija kakvu bismo zamišljali.
Ali eto… Ima i toga.
09. Nissan 240SX (S13)
Neki će možda reći „Pa što? I Corolla AE86 je vozila Rally, a i 240RS bio je aktivan u danima Grupe B“.
Ali oba navedena automobila pripadaju eri u kojoj se Nissan 240SX nikako ne bi snašao.
Riječ je o automobilu iz devedesetih koji se snašao na stazi. Ali ta je staza asfaltirana i zavoji se prolaze „po boku“, odnosno u driftu.
No vjerojatno je upravo takva premisa 2017. godine i dovela Alexa Jaggera na jedan Rally za volanom ovog legendarnog japanskog sportskog automobila za mase.
Mi se baš i ne bismo usudili…
08. Porsche 914-6
Ovo je tek prvi Porsche na ovoj listi, tako da ne brinete jesmo li neki drugi model zaboravili ili ne.
No čak i 911-ica ima svoju Rally-povijest, dok se „Baby Porsche“ s početka sedamdesetih godina prošlog stoljeća baš i nije trebao naći na ovoj listi.
Riječ je o zajedničkom poslu koji su odradili Volkswagen i Porsche te koji tek u današnje vrijeme ima koliko-toliko legendaran status.
I to zbog Lady Gage. Ili Beyonce. Nismo više sigurni.
No iznenađujuće je to da se usprkos Targa-krovu i centralno-smještenom motoru na snijegom pokrivenoj podlozi ovaj maleni i pomalo neugledan automobil snašao bez problema.
Svejedno se vrijedi zapitati bismo li imali muda sjesti za volan 914-ice i provozati se punim gasom po snijegu.
07. Ferrari 308 GTB
Da… Znamo… Ferrari je proizvodio automobile za utrke puno prije nego su cestovni modeli te marke počeli pristizati na tržište.
Ali spoj Ferrarija i prašnjave staze nikada nije bio aktualan. Tj. barem ne do momenta kada je ekipa iz Maranella u kolaboraciji s N.A.R.T.-om pripremila i u konkurenciju tadašnje Grupe 4 ubacila 308 GTB.
Ideja je bila na neki način osvježiti sjećanje na Lanciu Stratos. Ali usprkos trudu ova ideja ipak nije zaživjela kako je inicijalno zamišljeno, pa se od 308-ice na Rallyju ubrzo odustalo.
No povijest je napisana i Ferrari 308 u sklopu te povijesti stoji kao jedan od najpolivalentnijih Ferrarijevih modela svih vremena.
Čak i bez Magnuma i njegovih brkova za volanom.
06. Mercedes-Benz 450 SLC
Lude sedamdesete… To napušeno doba u sklopu kojeg se eksperimentiralo sa svim i svačim – od seksa, preko droga, pa sve do ratova i kriza.
Proizvođači automobila su također eksperimentirali na raznorazne načine i pokušavali izmisliti neka nova vremena, pa zapravo ne čudi da se odjednom u tim „powered by droga“ vremenima netko u Mercedesu sjetio spojiti R107 i prašinu.
Time je dobiven sportsko-luksuzni Rally automobil s Mercedesovom značkom. I vjerovali ili ne, sama ideja čak i nije bila toliko loša koliko se možda čini.
Ovaj je Mercedes ostvario pobjedu na južnoafričkom Rallyju 1978. godine i potom postigao još nekolicinu zapaženih rezultata. Ali priča o Mercedesu i prašini trajala je samo nekoliko godina, pa je ovaj R107 danas tek jedan od onih cijenjenih prljavih manekena iz nekih minulih vremena.
05. BMW M1
Da… Dobro ste pročitali. Prvi je „M“ automobil ikad tamo negdje početkom osamdesetih svratio na „fajt“ unutar tadašnje konkurencije Rally-automobila tog vremena.
Nastupa za BMW M1 nije bilo puno, pa nedostaje detalja oko kratkog i slatkog života koji je ovaj model proživljavao po šumama i gorama.
Ali sudeći po nekolicini video-uradaka koji se tu i tamo nađu na beskrajnim internetskim poljima, za pretpostaviti je kako je i M1 uspio konkurirati paklenim strojevima iz vremena u kojima je brzina bila na prvom mjestu, a marketing daleko ispod na listi prioriteta.
I zapravo je žalosno da automobili poput BMW-a M1 predstavljaju iznimku koja potvrđuje pravilo, jer bi svijet bio puno ljepši da su stvari postavljene obrnuto.
04. Saab 96
Kada se 1962. godine Saab 96 pojavio na startu Rallyja Monte Carlo, ljudi su se smijali.
Jer ako i zanemarimo čak i za to doba pomalo smiješnu i buhtlastu siluetu ovog čudnovatog Šveđanina na četiri kotača, razloga za cerekanje i dalje ima.
Prvenstveno ako se zaviri pod poklopac motora ispod kojeg vreba dvotaktni motor s tri cilindra.
Opako, zar ne?!
No kada je u rukama vječne legende pod imenom Erik Carlsson ovaj Saab 96 na spomenutom Rallyju upisao svoju prvu pobjedu, cerekanje je zauvijek prestalo. I tada je Saab ucrtan na kartu „onih“ proizvođača automobila koji se i dan-danas rado spominju u kontekstu prašine i blata.
G. Eriksson je zbog slabašnog motora praktički izmislio umjetnost kočenja lijevom nogom, kako Saabu ni u jednom momentu ne bi nedostajalo snage.
No 96-ica i dalje predstavlja čudan izbor za Rally-automobil. Čak i za vrijeme u kojem se inicijalno pojavila.
03. Porsche 959
Nije nikakva tajna da je Porscheov „Gruppe B“ koncept razvijan upravo za ulazak u najjaču i najluđu klasu koju je svijet Rallyja ikada vidio.
No kako je Grupa B iznenada ugašena, tako se i Porsche našao u problemima. Jer imati trkaći automobil i nemati klasu u kojoj dotični može graditi reputaciju nije mali problem. Pogotovo ne kada se u razradu koncepta ulupaju puki milijuni tadašnjih maraka.
Stoga je koncept prerastao u automobil koji je s brojkom 959 označio novu eru tehnologije, brzine i performansi na cesti.
Ali Porsche tu nije stao, već je ubrzo ovaj ultra-brzi tehno manijak iz Zuffenhausena svoju demonstraciju sile odradio i na Rallyju Paris-Dakar.
Naime, 1986. je godine upravo Porsche 959 apsolutno porazio konkurenciju i osvojio prvo, drugo i šesto mjesto na ovom ultra-zahtjevnom pustinjskom Rallyju. Ali usprkos toj velikoj pobjedi jedne generacije inženjera, 959 i dalje ostaje jednim od najčudnijih automobila koji su se ikada pojavili na startu jednog Rally-natjecanja.
02. Citroën DS
Kada bismo dizajn, udobnost, luksuz i tehnologiju povezivali u jedan paket, malo koji automobil bi se toj pojmovnoj fuziji približio toliko dobro kao što je to učinio Citroën DS.
Jer i dan-danas voljena „Žaba“ doista jest jedan od „onih“ automobila koji su svojim idejama bili daleko ispred svog vremena. No, ako ćemo realno, DS u kombinaciji s Rally-natjecanjima ipak malo kome pada na um.
Stoga se treba vratiti u 1959. godinu, kada je upravo ovo hidraulično čudo s četverim vratima po prvi puta pomelo konkurenciju na Rallyju Monte Carlo.
Citroën je od te godine nadalje uz apsolutan luksuz i udobnost na cesti, gradio i jednu paralelnu prašnjavu i prljavu priču oko ovog modela te je u sklopu te ideje nizao dobre rezultate punih 11 godina, kada je i sam model bio na zalazu.
A to čak ni u današnje vrijeme ne može baš svatko. Čak niti ako se opako potrudi.
Uglavnom, ako ne volite ovaj automobil, možda vas ova informacija razuvjeri. A ukoliko pak “Žabu” vidite kao jedan od najposebnijih automobila svih vremena, eto još jednog razloga za obožavanje ove francuske legende.
01. Rolls Royce Corniche
Ukratko, ovdje je riječ o spajanju nečeg naizgled nespojivog. Jednostavno nema drugačijeg objašnjenja za nastanak Rolls Roycea koji kao zadaću ima nastup na Rallyju Paris-Dakar.
No kako ponekad novac nije problem, a ideje bivaju dovoljno poremećene, tako je 1981. godine Christian Dior odlučio financirati Cornicheov nastup na ovom mega-Rallyju i time promovirati svoju mušku kozmetičku liniju pod nazivom Jules.
Doduše, vrijedi napomenuti kako ovaj Rolls Royce Corniche nema baš puno veze s primjercima kakve su na glazbenim spotovima vozikali Elton John i njemu slični estradnjaci, ali to su pak samo detalji koji potvrđuju da se i naizgled nemoguće može učiniti mogućim.
Jer usprkos tome što je 6,75-litarski motor zamijenjen za Chevroletov V8 s 350 konja te što je umjesto Rollsovog ovjesa na ovaj natjecateljski Corniche montirano kompletno podvozje (zajedno s pogonskim sklopom) s Toyote Land Cruiser HJ45, izvana je i dalje riječ o karoseriji koja u svijetu oko nas i dan-danas znači luksuz.
Naravno da ovaj ToyoRolls ChevRoyce nije ostvario neki hvale vrijedan rezultat.
Ali u ovom slučaju to nije niti važno, jer se o Christianu Dioru, Julesu i ovoj sumanutoj ideji i dan-danas priča.
A u tome leži poanta marketinga, zar ne?!