Automobili.hr
Automobili.hr
1klik logo
  • Najnovije
  • Najčitanije
Piše Ivan IGloo Gluhak 11.01.2023

Što je zapravo auto-entuzijazam?

Kada se u nekom prema svijetu automobila relativno nezainteresiranom krugu ljudi kao pojam spomene auto-entuzijazam, taj je pojam zapravo jako teško objasniti.
Upravo sam zato odlučio pokušati objasniti što taj pojam znači meni. A vjerujem i mnogima koji su se nekada uspjeli zapetljati u objašnjavanju cijele te priče i njenih najfascinantnijih dijelova.

Živa istina.
foto: Ask Ideas

Zamislite ovo…

Sjedanje u jedno udobno kožno sjedalo koje grli poput djevojke na početku veze i pritišće mi leđa na sebe.
Polaganje papučice gasa na fini baršunasti tepih klimom ugrijan na sobnu temperaturu.
Relaksirajući nježni tonovi svjetla ambijentalne rasvjete i komandne ploče uz tek lagano zasjenjena stakla, brinu se za maksimalno čuvanje mojih očiju od umora.
Šesnaest zračnih jastuka zajednički brinu za nježnu strukturu kostiju moga dječačkog lica u slučaju bilo kakvog poljupca pri parkiranju ili pak nekog žešćeg udara u neki pokretan ili nepokretan objekt.
Izvrsna zvučna izolacija motora i debelo vjetrobransko staklo brinu se da buka ni na koji način ne remeti laganu glazbu koja dopire iz serijski ugrađenog Infotainment-sustava s 18 zvučnika.
Okretanje servo-volana moguće je usporediti tek s kormilarenjem na jedrilici usred bonace…

…kakva hrpa gluposti.

Dosadnog li prijevoznog sredstva.
Užas.

Ah taj infotainment…
foto: BMW

Psihološki portret kupca takvog automobila u potpunosti odgovara psihološkom portretu prosječnog američkog masovnog ubojice. To je najčešće muškarac, bijelac u dobi između 30 i 50 godina, oženjen s osobom koju više podnosi nego voli.
Otac je dvoje djece koji kosu gubi zbog jednog do dva velika kredita u banci. A kreditima je financiran olimpijski bazen u vrtu i novi SUV za ljubavnicu.

Uglavnom, u ovom slučaju to je jednostavno kompjuterski kontrolirani automobil za isto toliko kompjuterski programiranu osobu. Automobil s hrpom instalirane elektronike koja kontrolira apsolutno sve i izolira čovjeka od ceste. A oblik karoserije se u takvom primjeru najlakše može opisati kao neka limuzina ili SUV.
Najvjerojatnije…

Da, vi ste taj automobil na ovaj ili onaj način platili. I vi ga vozite.
Vi ste glavni i vas se u konačnici pita idete li ovuda ili onuda. Ali to i dalje nije vožnja u onom pravom smislu riječi, jer vanjski se uvjeti i sama cesta pretvaraju u elektronske podatke koje kontrolira vaše prijevozno sredstvo i ugrađeni navigacijski sustav.
Sve je umjetno i jedino što mi prolazi glavom u smislu takvog automobila jest onaj „screensaver“ koji se kao programski kod vrti po ekranima u „Matrixu“.
Osobno mislim da je vožnja takvog automobila otprilike slična vođenju ljubavi s nekim hologramom. Jer seks u teoriji postoji, ali ne baš u onom pravom smislu riječi.
Odnosno, guštate u krivim stvarima.

Porsche 911 – Nezaobilazan u sklopu bilo koje ere.
foto: +Auto

Priznali to neki sami sebi ili ne, takvi su moderni automobili izgubili onu iskonsku draž u vožnji. Gušt koji mora biti analognog tipa i svaku vožnju pretvarati u svojevrsnu avanturu.
Jer današnji nas automobili jednostavno učahure na sigurno i tiho mjesto i ne komuniciraju s nama zvukom motora. Umjesto toga nas relaksiraju grijanim i masažnim sjedalima te muzikom nalik onoj iz liftova finih hotela u koje uz totalnu diskreciju dolazite povaliti ljubavnicu ili tajnicu.

Pogledom na ovu sliku momentalno nas hvata nostalgija…
foto: Drive My

Čak i kada bismo uzeli za primjer neki kabriolet, događaju se identične stvari i senzacije.
Šuplje, prazne i bez trunčice strasti.
Vjetar koji vam tijekom vožnje mrsi kosu u modernim kabrioletima zapravo i nije vjetar. Jer u današnje vrijeme ta senzacija više sliči dahu djeteta koje u vas puše balone od sapunice.

Taj je vjetar zapravo tek blagi povjetarac stvoren od strane onih vaših poznanika iz osnovne škole koji su sjedili u prvoj klupi učionice i blejali u profesoricu iz matematike s prstima lijeve ruke u zraku, a desne u nosu. Tj. nekada iritantnih odlikaša, a danas stručnjaka za marketing i aerodinamiku koji i dalje sve znaju a zapravo ništa ne razumiju.
Njihovo životno djelo osjećate samo kada blagi povjetarac nježno struji oko ušnih resica pri 200 Km/h.
I to je sve što moderan kabriolet može ponuditi.

Gle, nema krova.
foto: Mercedes-Benz (AMG)

Kada sjednete za volan automobila u kojem se osjećate kao da ste dio fuzije čovjeka i stroja, vi bez ikakvih objašnjenja i doktorskih disertacija znate da nije riječ o prijevoznom sredstvu koje služi transportu od točke „A“ do točke „B“.

Takav automobil nema finu uredsku fotelju, već stolicu koja vas obgrli i ne dopušta da se maknete dok ne izađete iz nje.
Hvatanjem volana u ruke i spajanjem nogu s aluminijskim pedalama zapravo se stapate s mašinom u jednu cjelinu. Postajete jedno. Terminator, odnosno napola čovjek i napola mašina.
Kako za volanom teku vaše misli i refleksi, tako ih automobil prati i sukladno tome se na cesti i ponaša.

Zvuči li to bolje?
Hm.. Pa zapravo baš i ne.

Je li moguće da ovakvi automobili više nikome nisu potrebni?
foto: Mad4Wheels

Ako se neke od nas ovdje pita, poželjno je da situacija bude baš dijametralno suprotna tome. Jer vrhunac vožnje leži upravo u momentu kada vas auto natjera da vi radite ono što on misli.

Automobil je taj koji mora pružati onu divnu kombinaciju divljenja i strahopoštovanja. Automobil je onaj koji stvara dojam kako pored vas u školjkastom sjedalu takvog bolida sjedi sama Smrt i nakašljavajući se tu i tamo daje do znanja da niste vi taj koji sve kontrolira.
Tu počinje draž. Tu kreće bitka za opstanak i preživljavanje jačega. Tu kreće pravi osjećaj vožnje i ono popunjavanje praznina koje poput knedle u grlu stoje kada niste za volanom.

Uz malo sreće, puno truda i znanja zbog kojeg razmišljate glavom, a ne mudima, samo pokoji puta pobjeđuje čovjek. A tada se uz puno znoja i adrenalina te uz obavezan gušt rađa tema za pivo s dečkima, odnosno s onima koji znaju da auto mora biti vaša cura, ljubavnica i mama u jednom.
To otprilike znači da svoj automobil volite i da na njega trošite novac, vrijeme i živce, te da ga na kraju krajeva poštujete.

BMW M2 Competition – DNA “kockice” M3 je tu.
foto: BMW

Srećom takvih automobila još uvijek ima.
Doduše nije ih lako naći i još si ih je teže priuštiti, ali to u sklopu ove priče i ne predstavlja neki bitan problem.
Takvi su automobili u svojoj srži tek bolidi u kojima je uloga kompjutora svedena na nužne potrebe. I što je još važnije, ugurana je u drugi ili treći plan.
Ali takvih automobila i dalje ima. Usprkos eko-mentalistima, debelim političarima i uhljebima na čelu nekakvih izmišljenih udruga koje puno pričaju, a ništa ne rade.

Za volanom jednog takvog automobila pravi auto-entuzijast proživljava najbolje dijelove svojih dana. Nevezano uz to ide li ujutro na posao ili na vikend-odmor nekamo u planine.
Za volanom takvog automobila sve brige i problemi padaju u neki sasvim sedmi plan i svaki se semafor pretvara u start neke utrke. Svaka se cesta pretvara u polje učenja i uživancije. Svaki se odlazak u dućan pretvara u veselje. I ništa se s time ne može mjeriti.

SUV-modeli kao nepotreban raj za kompleksaše.
foto: Motor Trend

Stoga stanite na sekundu i razmislite koliko je vaš automobil u stanju vama kao vozaču uljepšati dan. Što taj automobil vama znači i u kojem smjeru vezano uz automobile vaši afiniteti zapravo idu.
Jer ako tijekom tog razmišljanja stvari krenu u smjeru opreme, digitalnih igračaka i sustava za pomoć u vožnji, onda sami sebi priznajte da niste auto-entuzijast, već samo puki konzument i još jedna osoba koja u vremenu i prostoru za volanom gubi dane.

To naravno nije ništa loše, jer današnji svijet nije sretan dok od sviju nas ne napravi tek puke konzumente nečijih tuđih ideja, trendova i mokrih snova. Stoga oko toga ne treba očajavati, jer individualnost u današnje vrijeme ionako predstavlja svojevrstan luksuz. I malo je tko prakticira.

Ali kada je već tako i to ste si u stanju otvoreno priznati, onda dozvolite da oko vas i dalje postoje ljudi kojima je ljepše držati obje ruke na volanu i silovito mijenjati brzine, nego za tim istim volanom okidati „selfie“ fotografije i pretvarati se da uživaju.

Nadam se da sam barem dijelom dočarao sve ono što mi je u glavi vezano uz tematiku pred vama.
No u svakom slučaju sam barem pokušao…

Zahvaljujem na pažnji i do čitanja.

Večernja vožnjica…
foto: Castrok

Podijeli s frendovima!

Ivan IGloo Gluhak
Ivan IGloo Gluhak
Dizajner, fotograf, tekstopisac i ovisnik o svijetu automobila od svoje treće godine života. Ponekad ljut, ponekad tvrdoglav, ali uvijek bez dlake na jeziku.
Pročitaj moje druge članke

*Svi tekstovi odražavaju osobne stavove autora i ne odražavaju nužno stav redakcije portala.


Najčitanije

Piše: Ivan IGloo Gluhak

TOP 10 najimpozantnijih klasika u svojoj “Resto-Mod” modernoj izvedbi koje obožavamo!

Piše: D.P.

Top 13: najutjecajniji automobili koji su zauvijek promijenili industriju

Piše: Ivan IGloo Gluhak

BMW i emancipacija. Odnosno “M-ancipacija”.

Piše: Ivan IGloo Gluhak

Kad bi Danteov “Pakao” imao četiri kotača…

ADRIATIC Osiguranje

Najnovije vijesti

Piše: Ivan IGloo Gluhak

Ovo su najveći konkurenti u auto-industriji

Piše: Ivan IGloo Gluhak

Uskoro na svijet stiže „nova“ Ford Sierra?

Piše: Ivan IGloo Gluhak

Renault Clio V6 i neki detalji koje možda niste znali

Piše: Ivan IGloo Gluhak

Porsche 911 – Više od pet dekada tvrdoglavosti – 2. dio

Piše: Ivan IGloo Gluhak

Porsche 911 – Više od pet dekada tvrdoglavosti – 1. dio

Piše: Ivan IGloo Gluhak

Je li ovo (konačno) Tesla Model S koji nije igračka na struju?


  • Oglašavanje
  • Uvjeti korištenja
  • Kontakt
  • Cookie policy
Automobili.hr © 2023. 4KA Media Group d.o.o. Sva prava pridržana