Serijski automobili koji izgledaju isto toliko dobro kao i njihovi koncepti
U svijetu automobila kao nepisano pravilo postoje konceptni automobili koji se razradom pretvaraju u one serijske. Stoga je red napraviti popis nekolicine konceptnih automobila koji izgledaju isto toliko dobro kao i serijski automobili koji su iz njih niknuli.
Nema uvoda.
Idemo nabrajati.
Ford GT-40 Concept iz 2002. godine
Za razliku od koncepta GT90 koji je krasio dijelove Interneta krajem devedesetih godina prošlog stoljeća, ovaj je posljednji u nizu konceptnih podsjetnika na slavna vremena i Le Mans u jednom momentu ipak dobio zeleno svjetlo. I postao jednim od najposebnijih američkih automobila novog doba.
Predstavljen je 2002. godine po otvaranju salona automobila u Detroitu. I tom je prigodom javnost glasno zapljeskala, jer istovremeno preklapanje apsolutne nostalgije, posvećenosti utrkivanju i čistog vizualnog dojma nisu mogli rezultirati nikako drugačije.
Već je tada najavljivano kako se automobil u konačnici neće puno mijenjati, te kako će Ford njime na najbolji mogući način podsjetiti na šamaranje Ferrarija po jednoj od najslavnijih staza na svijetu. Pa iako mnogi nisu vjerovali da je to moguće, Ford je na kraju održao riječ i pokrenuo proizvodnju limitirane serije svog trkaćeg automobila za cestovnu upotrebu.
I to se ispostavilo kao pun pogodak. Ali i kao dobar temelj za ispitivanje tržišta, ne bi li se na pravi način (odnosno idućom generacijom modela GT) Ford vratio na Le Mans i ponovio šezdesete.
Lexus LF-A Concept iz 2005. godine
Eto nam koncepta koji bi mnoge proizvođače automobila dotjerao na sam rub bankrota. Ali srećom ne i Toyotu, čiji je Lexus „premium“ brend. Jer ovaj je koncept napravljen od aluminija i po završetku je škartiran, jer se tijekom razrade glavna i odgovorna ekipa ispred projekta okrenula prema karbonskim vlaknima. Stoga je ovo možda jedini konceptni automobil koji je proizveden dvaput u istom obliku.
Ovaj je Lexus u potpunosti poništio sve što je Toyota s tim brendom do tog momenta radila. Jer u moru do tada proizvedenih bezličnih i nemilo opremljenih tehno-automobila namijenjenim za prijevoz pretilih Amerikanaca, ovaj je automobil već u svom konceptnom izdanju djelovao kao da se nikada neće dogoditi.
Ali kako je vrijeme odmicalo, tako su šanse za izlazak modela LF-A na tržište bile sve izvjesnije, a glasine sve točnije i preciznije. I time je ovaj konceptni automobil označio jednu sasvim novu eru za Lexus.
Jer od momenta predstavljanja ovog konceptnog automobila 2005. godine do danas praktički da i nije bilo toliko fascinantnog automobila s japanskom domovnicom.
Vrišteći V10 motor u kombinaciji s naprednim i modernim dizajnom ispali su pun pogodak. Pa iako iz pojedinih kuteva ovaj koncept izgleda fenomenalno, konačni je maloserijski uradak još kudikamo ljepši.
A to je za Japance najčešće nemoguća misija.
Jaguar C-X16 iz 2011. godine
Iako prvi prototip ovog „novokomponiranog“ Jaguara na scenu stiže još 2000. godine, tvrtka se u to vrijeme još uvijek borila s financijama i mogućnostima, pa je projekt nazvan C-X16 stavljen na policu.
Ali onda je 2011. godine Jaguar dobio novog vlasnika, pa je nakon restrukturiranja tvrtke i pogona ovaj prelijepi koncept vraćen s police na stol. I tada je punom parom krenulo stvaranje ovog Jaguarovog modernog podsjetnika na legendarni E-Type.
Ian Callum kao legendarni dizajner i predvodnik razvojnog tima za ovaj konceptni automobil htio je što je moguće više sličnosti s E-Typeom. A to pak ne čudi, jer upravo E-Type prema mnogima slovi kao najljepši automobil svih vremena.
Stoga se nije štedjelo na vremenu, idejama i novcima, jer ovaj je automobil u konačnici morao ispasti bez ijednog grijeha. Estetskog ili bilo kakvog drugog.
Tijekom razvoja koncepta C-X16 najavljivano je kako će gotovi model biti 99% identičan konceptu. I to se pokazalo istinitim u svakom pogledu, pa je F-Type kao gotov serijski automobil ispao pravim nasljednikom legende iz šezdesetih.
Jedina zamjerka svodi se na odustajanje od načina otvaranja vratiju od prtljažnika nalik onome s originalnog E-Typea. Ali s obzirom na manično maltretiranje proizvođača automobila od strane raznoraznih udruga i organizacija posvećenih sigurnosti modernih automobila, to zapravo i ne čudi.
No usprkos tome ovaj konceptni automobil itekako stoji u sklopu iste rečenice s modelom koji je iz njega nastao.
Bravo Jaguar.
Dodge Viper Concept iz 1989. godine
Priča o Viperu seže još u davnu Orwellovsku 1984. godinu, kada se netko od našmrkanih managera u Chrysleru dosjetio super ideje: stvoriti novu Cobru i time odati počast slavnim vremenima za Chrysler, Dodge i Shelby.
Sve je počelo pitanjem koje je prije same prezentacije ove ideje odboru prezentirao g. Bob Lutz. A pitanje je glasilo „Što bi bilo kada bi Dodge proizveo modernu interpretaciju Shelbyjeve Cobre?“.
Odgovor na to pitanje nitko na sastanku nije imao, ali striček Bob je na to i računao, te time stvorio štovatelje ove ideje prije nego li je itko uopće vidio o kakvom se automobilu radi.
Priča je dakle započela sredinom osamdesetih godina prošlog stoljeća. A prvi je gotov koncept svijetu predstavljen 1989. godine.
Ideja je bila proizvesti automobil kojem riječ „kompromis“ nije u vokabularu. Dotični je automobil zamišljen kao obla karoserija koja kao primarni zadatak ima pokriti monstruozno velik motor. Stoga se u tom smjeru i krenulo, te na kraju rezultiralo s jednim od najluđih automobila svih vremena.
Tijekom razrade Vipera u njegovom konceptnom izdanju, cijela je priča od strane ponajboljeg managera na svijetu, odnosno g. Leeja Iacocce nekoliko puta dovedena pod upitnik. Jer g. Iacocca jednostavno nije bio sklon vjerovati da će se inicijalna investicija od 70 milijuna Dolara ikada isplatiti.
No usprkos tome je Viper dobio zeleno svjetlo i postao sinonimom za apsolutan manjak bilo kakvog kompromisa.
I zato je taj automobil jednostavno zakon.
Acura NSX Concept iz 2012. godine
Taman kada se Honda preorijentirala prema amerikanizaciji u kombinaciji s ružnjikavim gradskim i urbanim cestovnim potrkalima, na scenu stižu najave oko uskrsnuća jednog od ponajboljih sportskih automobila svih vremena. Honde New Sportscar eXperimental, odnosno skraćeno Honde NSX.
Kako bi se ideja uopće ozbiljno shvatila, Honda je u cijelu priču upregnula najveće umove iz svoje američke podružnice. Ispitivala su se tržišta. Gledale ciljane skupine kupaca. Raspravljalo se o ekologiji, ergonomiji i inim drugim „ijama“, da bi 2012. godine konačno bila predstavljena gotova studija. I to u obliku konceptnog automobila koji je skoro identičan onom serijskom koji se pojavio nekoliko godina kasnije.
Inicijalno je novi NSX trebao imati V10-motor. Ali s obzirom na ekološke normative i hibridizaciju kao trend, naravno da se od toga odustalo. Umjesto 10 cilindara, Honda NSX Concept dobila je na raspolaganje njih 6. Zapremina je najavljena u dozi od 3,5 litara, a strujno-benzinska priča završila je na brojkama od 573 konja i 640 „njutna“, što je pak uz apsolutno svemirsku orijentaciju prema tehnologiji bilo sasvim dovoljno da ovaj automobil zasja na tržištu poput najljepšeg dragulja.
Neki kažu da je konceptni NSX ljepši od finalnog proizvoda, a neki pak tvrde sasvim suprotno.
Ali kojoj god grupaciji pripadali, ovo je definitivno jedan od najbližih odnosa između koncepta stvarnosti i one prave stvarnosti koja u svijetu automobila vrlo lako ugrize za dupe.
Dodge Challenger Concept iz 2006. godine
Kako je „Pony Car“ počevši od Mustanga nadalje kao ideja zaživjela tijekom šezdesetih godina prošlog stoljeća, tako se Dodge sredinom prve dekade novog milenija odvažio vratiti u to vrijeme ponosa i slave. Jer Mustang nikada nije prestao postojati, a glasine o povratku Camara u to su vrijeme bile sve glasnije.
Tih se godina spremao i nasljednik za Charger, ali se na sastancima uprave nisu mogli dogovoriti hoće li na kraju biti Charger ili novi Intrepid. Stoga se priča jednostavno okrenula prema nekim lakšim momentima.
Jer Dodge je trebao konkurenta Mustangu prije nego se Chevrolet Camaro dokotrlja na scenu. I tako je u relativno kratkom vremenskom roku nastao Challenger u svom konceptnom izdanju.
Polakiran u narančastu boju u kombinaciji s crnim „Go Fast“ prugama preko cijele karoserije, Challenger se u svom konceptnom izdanju po prvi puta pojavio nakon što je Detroit Auto Show 2006. godine otvorio svoja vrata.
Tada detalji oko ovog automobila još uvijek nisu bili poznati, ali pričalo se o HEMI-motoru V8 konfiguracije i nekih 400+ konjskih snaga. Tj. sasvim dovoljno da Dodge kvalitetno zaprijeti Fordu i pokuša Mustangu oduzeti jedan dio tržišnog kolača.
Dizajnom nevjerojatno nalik originalnom Challengeru iz sedamdesetih, ovaj je konceptni automobil istog momenta izazvao nostalgiju. A kada se to dogodi, Amerikanci najčešće izvlače svoje čekovne knjižice i rade predbilježbe.
Uglavnom, tako je bilo i s ovim automobilom – sve do momenta kada se pojavio Chevrolet Camaro i postao puno ljućim konkurentom Mustangu, nego što je to Challenger bio spreman biti.
No usprkos tome Challenger izgleda savršeno u oba izdanja. I onom konceptnom i onom serijskom.
A to je za Amere prava rijetkost.
I eto… S Challengerom stižemo do kraja ovog malenog podsjetnika na konceptne automobile koji izgledaju isto toliko dobro koliko i njihova serijska braća po tvornici.
Naravno da takvih automobila ima još, ali pustimo to za neku drugu priliku. Jer inspiracija će kad-tad opet udariti tamo gdje treba, pa ćemo ih spomenuti.
A vi se cijenjeni čitatelji pokušajte sjetiti pokojeg modela koji je ostao vjeran samome sebi u konceptnom izdanju.
Tko zna… Možda se prisjetite nečega što smo mi zaboravili.
Unaprijed hvala i do čitanja.