Automobili.hr
Automobili.hr
1klik logo
  • Home
  • Vijesti
  • Tuning
  • Retro
  • Najčitanije
  • Oglasnik
Piše Vanja Mirosavljević 24.11.2018

Povijest Porsche Exclusivea: „custom“ odjel i njihove zanimljive priče

Porsche Exclusive, specijalni odjel Porschea za posebne odnosno „custom“ narudžbe postoji 27 godina, ali zapravo Porsche od samog početka izrađuje automobile po posebnim zahtjevima kupaca

Dvobojna Panamera u režiji odjela Porsche Exclusive
Dvobojna Panamera u režiji odjela Porsche Exclusive
foto: Auto Guide

Kažu da je personalizacija Porschea počela prvi dan proizvodnje davne 1948., jer su se već u obzir uzimale želje prvih kupaca. U početku apetiti kupaca nisu bili veliki, a s vremenom su se želje uglavnom odnosile na poboljšanje performansi u natjecateljske svrhe. Upravo iza toga stoji razvitak RS-a i RSR-a koji su razvijani 50-ih. Međutim, 60-ih godina kupci su željeli malo „oplemeniti“ spartanskog Bavarca luksuznim detaljima poput npr. kožnih sjedala. Kada su automobilski audio-sustavi došli na tržište stvorila se ogromna potražnja za glazbu u automobilu, a također su kupci i željeli neke korisne stvari poput nosača za skije ili estetske dodatke poput „obrva“. Čisto radi predodžbe koliko su tada stajale „dodatne stvari“: ako ste željeli duplex kočnice za Porsche 356 to vas je tih godina stajalo 240 nikad prežaljene njemačke marke, a sat s prikazom temperature motornog ulja je stajao 55 DM-a. Da, naravno da bi u obzir trebalo uzeti vrijednost njemačke marke tada i inflaciju do današnjeg dana, ali svejedno, dodaci nisu dosezali astronomske cifre (iako u svakom slučaju to nije bilo ni malo novaca).
Davne 1954. postojao je popis dodatne opreme koju ste mogli doplatiti, a popis se sastojao od samo 10 stavki. Među čudima tehnologije tih godina mogle su se naći dodaci koji su danas standard u svakom automobilu, poput pumpe i špricaljki za čišćenje vjetrobranskog stakla, ali 50-ih je bilo i nekih dodataka koji su i danas (korisni) poput: sportskog ispuha, sportskih sjedala, dodatnih farova i središnje blokade kotača koja je bila iznimno popularna među vozačima Porschea 356. Od 1973., u Porscheu se stvara poseban sportski odjel kao potpora neovisnim Porsche trkaćim timovima i privatnim trkačima.

Porsche 356
Porsche 356
foto: World Encyclopedia of Cars

1978. sportski odjel postaje odjel za specijalne zahtjeve i tada se tiskaju prvi „Porsche program za specijalne zahtjeve“ katalozi koji je zamijenio famozni popis kucan na pisaćem stroju iz 1954. Lajtmotiv programa za posebne narudžbe je bio: „Katalog donosi samo pregled naših najvažnijih poslova – naš odjel popravka može puno više“, tako da ste mogli naručiti nove automobile s posebnim dodacima ili ste mogli naručiti potpunu restauraciju tako da su oba segmenta rasla.
Globalna potražnja za Porscheovim individualnim zahvatima je postala tolika da je tvrtka 1986. odlučila stvoriti novu „Porsche Exclusive“ diviziju koja od tada pa sve do danas samo raste. Cilj odjela je da udovolji svakom kupcu bilo da žele posebnu boju, nadgradnju snage ili bilo što drugo što je moguće napraviti u tehničkoj mogućnosti.

Slant Nose verzije danas premašuju cijenu i preko 100 tisuća eura
Slant Nose verzije danas premašuju cijenu i preko 100 tisuća eura
foto: Auto Restorationice

80-ih godina Porsche je na model 930 ugrađivao poseban prednji kraj koji su zvali „Flachbau“, koji je bio iznimno popularan u SAD-u (pod imenom Slant Nose – kosi nos). Prednji kraj je bio u potpunosti ručno izrađivan: prednji spojler je remodeliran, a od dodataka stavljen je poseban hladnjak ulja s posebnim rupama za ventilaciju.
Sredinom 80-ih Porsche je predstavio popularan Turbo program za 911-ice: automobili su dolazili s Turbo karoserijom, Trubo kočnicama i ovjesom i, naravno, Turbo Fuchs kotačima i sve to u kombinaciji sa standardnim motorom. Turbo 911-ice su danas iznimno rijetke i drže cijenu. Porsche 959 je bio vrhunac 80-ih, a nekolicina ih je dodatno dotjerana po individualnim narudžbama. Katarski šeik je kupio 7 custom 959-ki, a neke od njih se danas nalaze u Porsche Classicu na remontu. Modeli s prednje postavljenim motorom – 924, 944, 968 i 928 su također specijalno rađeni po željama kupaca, a velika potražnja za ovim automobilima je bila u SAD-u, Japanu i Ujedinjenim Arapskim Emiratima. Kako su to bile šarene 80-e, kupci su imali prohtjeve za sve moguće spektre duginih boja za karoseriju.

Porsche 930 Turbo (s after-market kotačima)
Porsche 930 Turbo (s after-market kotačima)
foto: Bring a Trailer

Agresivni trkaći automobili su također bili podvrgnuti specijalnom odjelu. 1983., Manour Ojjeh, vlasnik TAG-a je za sebe naručio cestovnu verziju trkaćeg 935, a Porscheovi mehaničari su napravili i dvije 917-ice homologirane za cestu. Grof Rossi je naručio jednu sebi 1975. u srebrnoj boji, a druga bijela je isporučena ’77 jednom njemačkom hotelijeru.
Porsche je 1977. od modne kuće Jil Sander dobio narudžbu za modificirani 933 4S. Dizajn ovog automobila je premašivao posebnu boju eksterijera, već je i unutrašnjost presvučena posebnom kožom i šarenim šavovima koje je strogo odredio glavni dizajner. Automobil je stajao čak 70 tisuća njemačkih maraka više od standardnog modela, a danas se nalazi u jednoj privatnoj kolekciji.

Grof Rossi i njegova 917-ica
Grof Rossi i njegova 917-ica
foto: Pinterest

Mnogi poznati ljudi godinama posjećuju Porsche Exclusive odjel u Stuttgartu da bi naručili svoj osobni Porsche, a dosta njih se kasnije s godinama našlo u privatnim kolekcijama, a neki su se prije toga vratili nazad u tvornicu na remont. Neki modeli se mogu naći danas u Porscheovom muzeju. Sudeći po današnjim normama, ukusu i modi mnogi nisu dobro prošli na testu vremena, ali zbog svoje posebnosti su vrlo traženi s potencijalnim rastom vrijednosti.

Zlatni Porsche, naravno by Porsche Exclusive
Zlatni Porsche, naravno by Porsche Exclusive
foto: Newsroom Porsche

Podijeli s frendovima!

Vanja Mirosavljević
Kada su noći duge, a interneti jeftini istražuje opskurne detalje iz povijesti, a kada su dani slobodni i benzini jeftini uglavnom besciljno luta nepoznatim cestama. On je onaj lik koji je htio kupiti Lamborghinija, ali ne zna kako se to izgovara.
Pročitaj moje druge članke

*Svi tekstovi odražavaju osobne stavove autora i ne odražavaju nužno stav redakcije portala.

<

Najčitanije

ADRIATIC Osiguranje

Najnovije vijesti

Piše: Niko Poznat

VIDEO: Luda vožnja u Teksasu: Auto vukao drugo vozilo unatrag – s vozačem unutra!

Piše: Niko Poznat

Predstavljen inovativni sustav za sigurnost gledatelja na automobilističkim natjecanjima

Piše: Niko Poznat

Yugo se vraća: Retro hit iz 80-ih ponovno na cestama

Piše: Niko Poznat

Oakland True Blue Six slavi svoj 100. rođendan u Otočcu

Piše: Niko Poznat

VIDEO: Porsche 911 GT3 s ručnim mjenjačem ovladao Nürburgringom: 6:56.294 minute!

Piše: Niko Poznat

Hrvatski kupci trebali bi biti oprezniji s rabljenim automobilima uvezenim iz Slovenije, Poljske i Italije


  • Oglašavanje
  • Uvjeti korištenja
  • Kontakt
  • Cookie policy
Automobili.hr © 2025. 4KA Media Group d.o.o. Sva prava pridržana