Podsjetnik na najluđi Porsche 911 svih vremena
Tijekom bogate i duge povijesti, svijetu je predstavljena hrpa 911-ica. No ova je doista nešto posebno.
A još je i (nekim čudom) registrirana za cestovnu upotrebu.
Stoga nema druge nego staviti podsjetnik na najluđi Porsche 911 svih vremena.
Sredinom devedesetih godina prošlog stoljeća, svijet automobila je još uvijek kroz utrke i heroje za volanom paklenih strojeva crpio inspiraciju. Bila su to divna vremena u sklopu kojih se unutar raznoraznih serija i kategorija natjecanja u domeni auto-sporta utrkivala hrpetina doista posebnih automobila koji danas uz sebe vežu status legendi.
No kako je slavnih 24 sata le Mansa oduvijek predstavljalo ultimativnu utrku i savršen spoj između brzine, tehnologije, upornosti i kavalirstva, tako je tih godina upravo na asfaltu te legendarne staze predstavljena nekolicina ultra-posebnih trkaćih automobila koje i dan-danas rado vidimo na fotografijama.
Japanci su tih godina imali svoje legende u obliku Toyote GT-One i Nissana R390. Zatim je tu bio McLaren F1 u kratkoj i dugoj verziji, a Ferrari je s F40 Evoluzione svima pokušavao pomrsiti račune.
Mercedes-Benz također je imao svog konja za utrku, i to u obliku legendarnog CLK-GTR koji je svojevremeno svijetu pokazao kako se leti. A onda na scenu stupa Porsche i 911 GT1 kao jedan od najbolesnijih i najbrutalnijih trkaćih automobila svih vremena.
Homologacijska pravila tih godina uvjetovala su proizvođačima da moraju proizvesti cestovne verzije svojih trkaćih bolida prije nego što se pojave na startu neke od utrka tijekom sezone. Stoga je Porsche po kratkom postupku sastavio cestovnu verziju GT1-ice i dva primjerka dostavio na testiranje njemačkim vlastima. A potom su se u najkraćem mogućem roku na ostatak planiranih primjeraka mogle staviti registarske oznake.
Naravno da su oba primjerka prošla sva (rigorozna) testiranja i time bila spremna za daljnju proizvodnju. No nemojte ni na trenutak pomisliti da je 911 GT1 „Straßenversion“ doživio milijunske naklade, jer ih je zapravo proizvedeno tek 25 komada.
No i to je bilo dovoljno da od 1996. godine do danas upravo ovaj automobil uživa status legend.
I to ne samo u Porscheovom spomenaru, već i u analima auto-sporta.
S obzirom na oveću količinu uspješnih nastupa za Porsche 911 GT1, nije ni čudo da se za 1997. godinu pripremila revidirana, ojačana i u tisućama detalja poboljšana verzija ovog slavnog trkača.
Dotična je dobila sufiks Evolution (odnosno EVO, kako mnogi ovaj automobil nazivaju) i tijekom svog životnog vijeka samo je potvrdila Porscheovu superiornost na stazama diljem svijeta. Time su u samo tri godine nastupanja na utrkama ove dvije verzije GT1-ice ostvarile ukupno 145 nastupa, od kojih je prvo mjesto na kvalifikacijama oteto konkurenciji čak 34 puta, te je zabilježeno ukupno 47 pobjeda. A to definitivno nije mala stvar za nekog proizvođača i za jedan-jedini model.
Dakle radi se o pravom trkaču koji nije bio baziran na ideji preinačavanja cestovnog automobila u trkaći, već obrnuto, što je pak u današnje vrijeme često nezamislivo.
Kada se 1997. godine Porsche odlučio proizvesti 911 GT1 Evolution čija se šasija vodi pod brojem 993-117, nitko nije mogao ni pretpostaviti da će se upravo taj automobil nakon 31 nastupa na utrkama i čak 12 pobjeda naći na ulici – s registarskom oznakom i papirologijom koja ga prezentira u obliku cestovnog automobila s kojim je moguće otići u dućan po mlijeko i mineralnu.
No upravo se to dogodilo prije nekoliko godina, kada je ovaj primjerak GT1-ice Evolution krenuo putem aukcije. I svoj nartup na dotičnoj aukciji otpočeo s cijenom od nekih tri milijuna Dolara.
U smislu samog automobila riječ je o pravom trkaćem stroju koji raspolaže s nekih 600 konja i tek 1,100 kilograma ukupne mase. A to je pak savršen kratak opis ili sažetak za pakao na kotačima. I to na kojem god se jeziku izgovaralo.
Interijer ne raspolaže s udobnim sportskim sjedalima, niti s volanom koji na sebi ima trubu. Dapače, priča o interijeru ovog automobila dijametralno je suprotna tome. Jer interijer ovog automobila u svom je tvorničkom izdanju ogoljen temelja, te sadrži tek one najnužnije stvari s kojima se vozač na stazi koristi tijekom utrke.
Dakle udobnosti nema.
Zabave u smislu ekrana porazbacanih posvuda također nema. Nema ni zračnih jastuka, ni sustava pasivne sigurnosti, a nema ni mjesta za članove obitelji koji bi mogli vrištati na suvozačkom mjestu. Ima mjesta tek za neku omanju vrećicu iz lokalnog dućana ili pak za trkaću kacigu.
Stoga ovdje definitivno nije riječ o jednom od ukupno 14 proizvedenih primjeraka ovog trkaćeg automobila, već je riječ o svojevrsnoj konverziji jednog od primjeraka ovog legendarnog trkača za cestovnu upotrebu. A to pak ovaj 911 GT1 Evolution čini apsolutnim unikatom.
Uglavnom, kako to obično biva, i ovaj se Porsche prije nekoliko godina pojavio u Monacu na aukciji u organizaciji renomirane kuće RM Sotheby´s. I svojom je cijenom premašio cifru od 3,000.000 dolara. Jer u krajnjoj liniji, zašto ne…
Doduše, i dan-danas nije poznato drži li ga njegov novi vlasnik u nekom skladištu, garaži ili ispred nekog pomodnog restorana. Ali to u ovom momentu možda i nije previše bitno.
Bilo kako bilo, lijepo je znati da ovakvi automobili još uvijek nisu nestali s lica zemlje i da usprkos cijeni koja je sve samo ne mala i dalje postoje ljudi kojima u usporedbi sa svim onim što ovaj automobil predstavlja niti jedna cijena nije pretjerana.
Stoga je na kraju balade barem lijepo znati (a i pomalo utješno) da se netko počastio s ovakvim automobilom. I to je sasvim u redu – pogotovo s obzirom na činjenicu koja kaže da mi „obični smrtnici“ ne možemo uživati u ovakvim automobilima.
Šmrc.