Pedeseti rođendan: Ford Escort (1968.)
Ford Escort ikona je devedesetih godina prošlog stoljeća iako se počeo proizvoditi još davne 1968. godine, a posljednji primjerak s trake je sišao 2002. godine. No evo kako je sve to počelo…
Nakon što su odlukom uprave Forda britanska i njemačka podružnica ujedinjene po imenom Ford Europe, sredinom 60-ih godina prošlog stoljeća, krenuo je razvoj modela Ford Escort.
Na tržište je stigao kao zamjena za model Anglia, ali je koristio brojne njegove mehaničke komponente pa su zlobnici prvi Ford Escort zvali zastarjelim automobilom zapakiranim u novu i lijepu karoseriju. No, Ford Escort nije podbacio.
Razvijen je u Engleskoj, prvi primjerci počeli su se proizvoditi još 17. studenog 1967. godine, ali službena premijera i početak prodaje krenuli su 1968. godine pa se zbog toga ona uzima kao godina rođena prvog Escorta. Tvornica u Halewoodu prvih je godinu dana proizvodila isključivo modele s volanom na desnoj strani, a tek krajem 1968. s proizvodnih traka počele su silaziti i izvedbe s volanom na desnoj.
Prvi Ford Escort u Engleskoj je bio iznimno uspješan. Na kontinentu nije bio tolika zvijezda, ali se razmjerno uspješno borio s Opel Kadettom, premda je Nijemac bio uspješniji po prodajnim brojkama. Standardni pogon straga te 4-stupanjski ručni mjenjač bili su dobra kombinacija, ali fanovi su ga najviše voljeli zbog prednjeg ovjesa MacPherson, koji je nudio izvrsnu kontrolu pa stoga ne čudi da su sportske izvedbe bile vrlo uspješne na kružnim utrkama, ali i relijima.
Ford Escort se inicijalno prodavao kao 2-vratna limuzina, a izvedba s četvero vrata stigla je tek 1969. godine. Među poduzetnicima je bila vrlo popularna i karavanska izvedba, koja je zapravo bila 3-vratna, ali je utovarni prostor bio za čak 40 posto izdašniji od prethodnika – Ford Anglia 105E Estate.
Standardni motoru bili su benzinci obujma od 0.9-litrenog do 1.6-litrenog, svi 4-cilindraši, oznake Crossflow. Lotus i Cosworth pozabavili su se motorima 1.6 pa su trkaće verzije ispaljivale i po 200 KS. Kupcima je najzanimljiviji bio model RS1600, koji je 1972. godine zamijenjen izvedbom RS2000, koja je pod haubom donosila 2-litreni motor Pinto TL20H.
Pouzdana i jednostavna mehanika vlasnicima je išla na ruku, zbog jeftinijeg održavanja. Ford Escort mamio je dobrim izgledom, a to što je sa stajališta mehanike bio nekoliko godina u zaostatku za direktnim konkurentima potencijalni kupci mu nisu zamjerali, jer im se takav pristup u eksploataciji vraćao manjim troškovima. Druga generacija na tržište je stigla 1974. godine, a Ford Escort se kao model zadržao u ponudi sve do 1998., kad ga je zamijenio Focus. Na siromašnijim tržištima šesta generacija Ford Escorta zadržala se sve do 2004. godine. Zanimljiv je podatak da je 2014. na tržištu Kine aktualni Ford Focus preimenovan u Escort.